رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید داخلی مجلس گفت: یک شرکت سوم فارغ از ایران خودرو و سایپا باید تشکیل شود تا بازار خودرو از انحصار خارج و دولت نیز ملزم به ایجاد زیرساخت ها و ارائه تسهیلات ارزان قیمت و حتی ضمانت اصل سرمایه شود.
حمیدرضا فولادگر با اشاره به تاکید قانون برنامه ششم توسعه و هوای پاک برای توسعه خودروهای هیبریدی، در این خصوص افزود: تولید خودروهای هیبریدی باید به عنوان یک سیاست و استراتژی آتی در صنعت خودرو دیده شود و کشورهای مختلف دنیا سال هاست که به تولید و استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی روی آورده اند.
وی با بیان اینکه دو خودروساز داخلی در حد تولید نمونه های تحقیقاتی خودروی هیبریدی ساخته اند، اظهار داشت: برای جلوگیری از افزایش آلایندگی هوا توسط خودروها باید سبد سوخت و انرژی خودروها متنوع شود، البته استفاده از LPG، CNG و برقی کردن خودروها برای تنوع در سبد سوخت انرژی مطرح شده که تولید خودروهای هیبریدی این سبد سوخت را متنوع تر کرده است.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دولت در ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید ملزم شده از تمام طرح هایی که موجب کاهش مصرف انرژی و سوخت های فسیلی می شود، حمایت کند، ادامه داد: این ماده امکان حضور شرکت های خارجی و مشارکت با شرکت های داخلی را برای توسعه خودروهای هیبریدی فراهم کرده که از این فرصت باید برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی و جایگزینی سوخت های پاک استفاده کرد.
فولادگر با بیان اینکه یک شرکت سوم فارغ از ایران خودرو و سایپا تشکیل شده و متولی تولید خودروهای هیبریدی شود،گفت:با تشکیل شرکت سوم بازار خودرو تا حدودی از انحصار خارج و دولت نیز ملزم به ایجاد زیرساخت ها و ارائه تسهیلات ارزان قیمت و حتی ضمانت اصل سرمایه می شود. می توان از منابع صندوق توسعه ملی برای گسترش شرکتی که متولی تولید خودروهای هیبریدی می شود، استفاده کرد و حجم تولید این خودروها را انبوه و حتی به کشورهای همسایه صادر کرد و قطب تولید خودروهای هیبریدی در خاورمیانه شد.
نظر شما