بهنام عزیززاده با بیان اینکه تأثیر رونق نسبی ساخت و ساز بر صنعت کاشی و سرامیک محسوس نیست، اظهار داشت: در حال حاضر روند قبلی تولید بر کارخانهها ادامه دارد و حدود 50 تا 60 درصد ظرفیت صنعت کاشی و سرامیک فعال است.
وی با بیان اینکه رکود همچنان در صنعت کاشی و سرامیک وجود دارد و کارخانهها تولیداتشان را زیر قیمت مصوب عرضه میکنند، در مورد صادرات کاشی و سرامیک تولید کشور نیز گفت: سال گذشته 120 میلیون متر مربع صادرات داشتیم که تقریباً یک سوم میزان تولید بود.
به گفته عزیززاده، سال گذشته 300 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در کشور تولید شد که به دلیل رکود بازار، با قیمتهای پایینتر از نرخهای مصوب از سوی تولیدکنندگان عرضه شد.
وی با اشاره به این که عراق مهمترین بازار صادرات کاشی و سرامیک ایران است، گفت: حدود 80 درصد صادرات کاشی و سرامیک ایران به عراق صورت میگیرد و تولیدکنندگان ایرانی به دلیل کیفیت و البته به ویژه قیمت پایین توانستهاند در این بازار نقش داشته باشند که البته در آنجا نیز برای فروش، با یکدیگر رقابت شدیدی دارند.
عزیززاده با بیان اینکه در حال حاضر فروش کاشی و سرامیک در بازار عراق با ریال انجام میشود، افزود: باید به دنبال بازارهای جدید صادراتی باشیم و در صورت رفع موانع موجود، بازارهای اروپایی، روسیه و حوزه خلیج فارس میتواند هدف مناسبی برای کاشی و سرامیک ایران باشد.
مدیر انجمن کاشی و سرامیک تصریح کرد: مشکل گشایش LC و تحریمهای بانکی همچنان برقرار است و به طور کامل برطرف نشده است. به همین دلیل، صادرات کاشی و سرامیک ایران به کشورهای دیگر با مشکل روبهرو است که در صورت انجام مذاکرات سیاسی و برقراری برخی تعرفههای ترجیحی با کشورهای هدف میتوانیم نقش پررنگی در بازارهای جهانی داشته باشیم.
وی با تأکید بر لزوم برنامهریزی دولت دوازدهم برای رایزنی با کشورهای دیگر و وضع تعرفههای ترجیحی به منظور تقویت صادرات محصولات صنعتی ایران، گفت: برای صادرات صنعت کاشی و سرامیک ایران حداقل تا 200 میلیون متر مربع پتانسیل وجود دارد که در صورت برقراری ارتباط سیاسی مناسب با کشورهای دیگر میتوانیم به این رقم دست یابیم.
به گفته عزیززاده، در حال حاضر رکود بازار باعث شکسته شدن قیمت محصولات کاشی و سرامیک در بازار شده است.
نظر شما