ضرورت تخصیص بخشی از سبد به سهام بنیادی

همواره میان فعالان بازار، دیدگاه متفاوت در زمینه تشکیل سبد سهام و تخصیص دارایی‌ها به تک سهم یا به عبارتی پرتفو تک سهمی، اختلاف نظر وجود داشته است. طرفداران تک سهمی معتقدند که با اشراف و بررسی کامل اقتصاد کلان، صنعت و شرکت به شناسایی سهم مستعد رشد پرداخته و تمامی وجوه خود در بازار سرمایه را معطوف خرید سهم مزبور می‌کنن

همواره میان فعالان بازار، دیدگاه متفاوت در زمینه تشکیل سبد سهام و تخصیص دارایی‌ها به تک سهم یا به عبارتی پرتفو تک سهمی، اختلاف نظر وجود داشته است. طرفداران تک سهمی معتقدند که با اشراف و بررسی کامل اقتصاد کلان، صنعت و شرکت به شناسایی سهم مستعد رشد پرداخته و تمامی وجوه خود در بازار سرمایه را معطوف خرید سهم مزبور می‌کنند.
 همچنین عنوان می‌دارند که با توجه به اینکه سهم مربوطه را از تمامی جوانب مورد بررسی و تحلیل قرارداده‌اند لذا توانایی مهار ریسک‌های مترتب به سهم را دارند و با احتمال خطایی ناچیز (نزدیک به صفر) اهداف قیمتی برآوردی آنها در سررسیدهای مورد نظر که عمدتا میان‌مدت و بلندمدت است، محقق خواهد شد.
اما از آن سو طرفداران تشکیل سبد سهام و تئوری پرتفو، معتقدند که باید با تشکیل سبد سهام نسبت به مهار ریسک و تحقق عدم احتمال پارامترهای مورد نظر، اقدامات و تمهیدات لازم را به عمل آورد و در واقع با سهام موجود در سبد سهام به صورت تجمیعی ریسک‌های مترتب بر کل پرتفو را کاهش داد.
به نظر می‌رسد با توجه به موارد پیش‌گفته و شرایط حاکم بر بازار سرمایه ایران مشتمل بر ریسک سیستماتیک کنونی و از طرفی عدم تقارن اطلاعاتی که منشای آن عدم کارایی اطلاعاتی بازار است،می بایست بخشی از سبد سهام حتما به سهام بنیادی و با جریانات نقدی مثبت و مستمر و حاشیه سود معقول تخصیص یابد. زیرا سهام مزبور با توجه به پارامترهای بنیادی مناسب از قبیل سودآوری، جریانات نقدی مثبت ورودی و تقسیم سود جذاب مجامع سالانه، همواره توجه فعالان حقوقی بازار را به خود معطوف می‌داردکه این مهم منجر به ایجاد تقاضای مناسب برای سهام مزبور در مقاطع زمانی مختلف خواهد بود. 
لذا سهام مزبور در بازارهای نزولی کمتر دستخوش نزول و اصلاح می‌شوند و بعضاً ریسک بازدهی منفی پرتفو را تا حد زیادی مهار می‌کنند. همچنین با بررسی روندها و سابقه تاریخی موجود در بورس اوراق بهادار ایران نیز می‌توان گفت در دوره‌های ریزشی بازار سرمایه بعضاً سهام مزبور که عمدتاً دارای بتای پایین هستند و در سهام تدافعی افراز می‌شوند، نتایج عملکردی منفی چندانی از منظر بازدهی برای صاحبان سهام مزبور ایجاد نمی کنند. بنابراین پیشنهاد می‌شود بخشی از پرتفو با توجه به درجه ریسک‌پذیری - ریسک‌گریزی افراد به این سهام تخصیص یابد که قطعا در عملکرد کلی سبد سهام در بازار سرمایه نتایجی مناسبی را به همراه دارد.

  • رضا نازی-مدیر سرمایه گذاری و نظارت بر شرکت‌های هلدینگ آتیه خواهان
  • شماره۳۲۷هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۹
کد خبر 409859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =