دامنه نوسان برداشته شود

به نظر کارشناسی‌های دقیق قبل از تغییر بر روی قوانین انجام نشده است. اگر هدف جلوگیری از رشد نامعقول سهام است که قطعا هدف درستی نیست چون ذات بازار نوسان است.

 «به نظر کارشناسی‌های دقیق قبل از تغییر بر روی قوانین انجام نشده است. اگر هدف جلوگیری از رشد نامعقول سهام است که قطعا هدف درستی نیست چون ذات بازار نوسان است. » موارد مذکور  بخشی از اظهار نظر حمید فاروقی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان درباره بازار پایه و روند آن پس از اعمال تغییر قوانین است. وی پاسخگوی پرسش‌هایی در خصوص مسائل پیرامون بازار سرمایه بود.
 
 در خصوص اینکه  نهاد ناظر قصد کنترل ریسک‌ها رابا تغییر قوانین بازار پایه داشته، چه نظری دارید؟ 
امیدوارم اینطور نباشد. بازارسرمایه ایران در مقایسه با سایر بازارهای سرمایه تفاوت دارد. اگر نهاد ناظر نگران این است که سرمایه‌گذاران درک درستی از ریسک‌های موجود در بازار ندارند بهتر است به سمت آموزش و یا هر نوع اقدامی مانند شفاف سازی، انتشار اطلاعات و... برود تا این ریسک‌ها کنترل شود، تغییر قوانین با نگاه کنترلی تاثیری نخواهد داشت.
 یکی از مزیت‌های مطرح شده قوانین جدید بازار پایه، کشف درست قیمت‌هاست، نظر شما چیست؟ 
ق
وانین جدید تاثیری در کشف درست قیمت‌ها نداشته و برای این ادعا باید دلایل و مستندات کافی وجود داشته باشد. اینکه با تغییر قوانین دامنه نوسان را از 5 درصد به 3 درصد کاهش دهیم و ادامه رشد را به شرایط خاص منوط کنیم، اشتباه و تنها توجیهی است برای ایجاد تغییرات که حتی پاسخ درستی هم برای آن داده نشده است. به نظر بهتر است دامنه نوسان برداشته شود و سرمایه‌گذاری که اقدام به خرید سهمی می‌کند خود را برای هر گونه نوسانی آماده کند. با این شیوه از رفتار گله‌واری که در بازارسرمایه ایجاد و به یک افت مبدل شده، جلوگیری می‌شود. 

 ایرادی که عنوان می‌شود اینکه مظنه قیمتی برای سایر معامله‌گران مشخص نیست، شما چه‌نظری دارید؟ 
در برخی بازارهای جهانی این روش با نام «dark money» انجام می‌شود به این صورت که معاملات به تقاضای سرمایه‌گذار وارد یک بازار خاص و معاملات در این حالت انجام شود اما اینکه در یک تابلوی عمومی این روش اجرا شود کار ناردستی است و در هیچ جای دنیا این روش اجرا نمی‌شود. باید به سمتی رفت که شفافیت بیشتر شود. این روش مشکلی را حل نخواهد کرد تنها اگر هدف این باشد که سرمایه‌گذاری اقدام به معامله برای این سهام نکند و تقاضا شکل نگیرد شاید درست باشد اما ممکن است به مرور در این روند هم ضعف‌هایی حاصل و مجدد ضربه‌ای به بازار وارد شود.

 اگر ساختار بازارپایه مشکل داشته چرا زودتر این تغییرات ایجاد نشد؟
ارکان اجازه تغییر در زیرساخت‌ها را دارند اما مسئله به شکل مستمر واحد پایش و رصد وجود ندارد. هر بار که قانون و مقرراتی وضع شده، در مرحله اجرا ایرادات آن مشخص می‌شود و سپس به فکر رفع ایرادات می‌افتند بنابراین بهتر است واحدی به صورت مستمر بر قوانین و مقررات کار کنند تا این قبیل مسائل بروز نکند. به نظر در این مورد ایراد را می توان از ارکان و نهادهای ناظر گرفت که در این خصوص تعلل به خرج داده، چون از قبل در این خصوص هیچ پیش‌بینی و سازوکاری را در نظر نگرفتند.

 عملکرد بازارپایه را قبل و بعد از اعمال تغییر چطور ارزیابی می‌کنید؟
هیچ تغییری در عملکرد رخ نداده تنها شوکی در بازار ایجاد شد و تعدادی اقدام به فروش سهام کردند که افت سهم ها را به دنبال داشت. اما در حال حاضر سهم ها دوباره در حال معامله و رشد هستند. در شرایطی با بحران برخورد می‌کنیم که سهم ها مثبت بودند در عین حال با وجود محدودیت های زمانی طبیعی است که کار کارشناسی انجام نشود و تصمیمی عجولانه گرفته‌ شود  که در آن فرصت محدود پاسخگو باشد. اما در عمل و با گذشت زمان اشتباهات بروز و شرایط دشوار خواهد شد.

  • شماره 332 هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه5
کد خبر 410413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =