کاستی‌ خدمات نرم‌افزاری قابل توجیه نیست

یکی از مشکلات پیش روی توسعه بازارسرمایه محدودیت‌ها و مشکلات مربوط به خدمات نرم‌افزاری بوده که عمده مخاطب این خدمات در وهله اول کارگزاران بورس هستند. با توجه به این‌که هر فعال بازارسرمایه خدمات خود را از طریق کارگزاران دریافت می‌کند، پس شاید بتوان گفت مهم‌ترین رکن بازارسرمایه کارگزاران هستند. 

طی امسال ما شاهد ورود خیل عظیمی از تازه‌واردان به بازارسرمایه بودیم؛ به طوری که در عرضه اولیه ذوب روی اصفهان شاهد استقبال بیش از یک میلیون و صد هزار کد معاملاتی بودیم که خود گویای رشد سریع بازارسرمایه است. حال اولین معضلی که در این میان خود را نشان می‌دهد مشکلات مربوط به ارائه خدمات نرم‌افزاری برخط به سهامداران است. اگر در این میان مشکلات خود هسته معاملات را نیز در نظر بگیریم که شرایط بغرنج تر نیز خواهد شد. حال که هسته معاملات به دلیل مباحث تحریم‌های بین‌المللی قابلیت ارتقای آن کمی پیچیده و سخت شده، ولی کم و کاستی‌های سایر خدمات نرم‌افزاری دیگر اصلا قابل توجیه نیست. 
به نظر می‌آید یکی از مهم‌ترین دلایل عقب‌ماندگی خدمات نرم‌افزاری از روند توسعه و رشد بازار انحصار تقریبی در این بخش است. انحصار همیشه موجب جا ماندگی می‌شود. بطوری که شاهد این هستیم با ورود هر اوراق مشتقه جدید در بازار پس از طی مدت طولانی بستر معاملاتی آن مهیا می‌شود که این نقص بزرگی است. متاسفانه کارگزاران بورس نیز قدرت کافی و اهرم فشاری ندارند. آنچه به عنوان یک معضل اساسی کارگزاران را رنج می‌دهد، مسئله‌ای است که سهم بزرگی از خدمات نرم‌افزاری بازارسرمایه را دو شرکت تنها به عهده دارند. هرچند در سال‌های اخیر برخی شرکت‌های جدید اضافه شده‌اند، ولی با توجه به سهم اندک آنها هنوز تاثیر زیادی بر رقابت در این صنف نگذاشته‌اند و بیشتر در خدمت مجموعه خودشان هستند. به نظر می‌آید همین اندک شرکت‌های جدید باید پا را فراتر بگذارند و خدمات خود را به تمام بازار ارائه دهند تا کم‌کم شاهد بهبود عملکرد تمامی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری باشیم.

  • شماره 342 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 15
کد خبر 411598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =