به گزارش صدای بورس به نقل از بورس پرس، احمد سحرخیز مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس طی بخشنامهای به مدیران عامل بورس تهران و فرابورس در خصوص زیرساختهای معاملات برخط شرکتهای کارگزاری اعلام کرد: پیرو بند ۶ صورتجلسه ۶ شهریور ۹۸ هیات مدیره سازمان بورس، خواهشمند است دستور فرمایید الزامات فنی در نحوه پیادهسازی برخی از مفاد دستورالعمل اجرایی معاملات برخط به شرح ذیل به شرکتهای کارگزاری عضو آن بورس، ابلاغ و نظارت بر حسن اجرا و ارزیابی مقتضی توسط آن شرکت به نحو مقتضی انجام پذیرد.
کارگزاری مکلف است موارد ذیل را حداکثر تا ۱۰ روز از تاریخ این ابلاغیه در زیرساختهای بند ۴ و ۶ ماده یک دستورالعمل اجرایی معاملات برخط (آنلاین عادی و گروهی) پیادهسازی و عملیاتی کند.
۱. بر اساس بند ۹ و ۱۱ الزامات ماده ۱۰ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، تصویب شده در بند ۱۰ جلسه هیات مدیره سازمان بورس در ۷ بهمن ماه و ابلاغیه ۱۱ فروردین سال جاری که بر اساس آن ارسال سفارشات پربسامد (فاصله زمانی دو سفارش یک مشتری روی یک نماد کمتر از ۳۰۰ میلی ثانیه) مجاز نیست در زیرساخت معاملات برخط و برخط گروهی چنانچه دو سفارش روی یک نماد متعلق به یک مشتری دریافت شود و فاصله زمانی بین آنها کمتر از ۳۰۰ میلی ثانیه باشد، کارگزاری مکلف است سفارش دوم را رد کند و علت رد سفارش را به کاربر نمایش دهد (عدم رعایت فاصله زمانی مجاز برای ثبت سفارش روی یک نماد).
بدیهی است پس از مهلت تعیین شده در صورت تخلف کارگزاری امکان ارسال سفارش در بازه زمانی پیش گشایش از طریق سامانه معاملات برخط، کارگزاری متخلف متوقف و یا یکی از اقدامات انضباطی ماده ۲۱ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط اعمال خواهد شد.
۲. به منظور ایجاد رویه یکسان برای تمامی سرمایهگذاران و رعایت عدالت در رقابت ثبت سفارش در آغاز زمان شروع پیش گشایش یک جلسه معاملاتی، کارگزاری در هیچ یک از زیرساختهای بند ۴ و ۶ ماده یک دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، قبل از آغاز زمان پیش گشایش بازار مجاز به اخذ سفارش از مشتری/ معاملهگر و پردازش آن نیست و نباید امکاناتی بدین منظور در زیرساختهای مذکور به کاربر ارائه شود.
همچنین کارگزاری صرفاً مجاز به شروع ارسال سفارش به سمت هسته معاملات از طریق زیرساخت بند ۵ ماده یک دستورالعمل اجرایی معاملات برخط پس از دریافت پیام SLE۰۱ یا RLC۱۶ از هسته معاملات است و ارسال زودتر از موعد به دلیل تضییع حقوق سرمایهگذار تخلف بهشمار میآید.
۳. کارگزاری باید کاربران زیرساختهای بند ۴ و ۶ ماده یک دستورالعمل اجرایی معاملات برخط را که در سامانه مربوطه وارد شدند به محض آغاز دوره پیش گشایش هر یک از بورسها به نحو مقتضی و واضح مطلع کند.
۴. به منظور کمک به نظارت بهینه بر سفارشها و معاملات در بازار، طبق قاعده تعیین شده توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شرکتهای کارگزاری مکلفند به ازای هر یک از انواع سفارش زیر مطمئن شوند که مقدار صحیحی در فیلد (کد شهر) در حین ارسال سفارش از طریق زیرساخت بند ۵ ماده یک دستورالعمل اجرایی معاملات برخط به سمت هسته معاملات ارسال میشود. عدم رعایت موارد ذیل میتواند منجر به بروز مشکلاتی شود. به همین جهت در صورت ارسال مقادیر اشتباه تخلف کارگزاری بهشمار خواهد آمد:
- سفارش عادی مشتری که به واسطه معاملهگر به هسته معاملات ارسال میشود: مقدار عددی ۹۸ در فیلد کد شهر قرار گیرد.
- سفارش عادی مشتری که از طریق امکانات الگوریتم تولید و به هسته معاملات ارسال میشود: مقدار عددی ۹۳ در فیلد کد شهر قرار گیرد.
- سفارشات بر خط گروهی که توسط معاملهگر از طریق زیرساخت بند ۶ ماده یک دستورالعمل اجرایی معاملات برخط ثبت میشوند: مقدار عددی ۹۶ در فیلد کد شهر قرار گیرد.
- سفارشات مربوط به بازارگردانی: مقدار عددی ۹۵ در فیلد کد شهر قرار گیرد.
- سفارشات مربوط به اختیار معامله: مقدار عددی ۹۴ در فیلد کد شهر قرار گیرد.
- سفارشات مربوط به صدور و ابطال ETF: مقدار عددی ۹۷ در فیلد کد شهر قرار گیرد.
۵. در صورت بروز اختلال در ارائه خدمات زیرساختهای بند ۴، ۵ یا ۶ ماده یک دستورالعمل اجرایی معاملات برخط و به منظور جلوگیری از بروز ابهام برای سرمایهگذار، کارگزاری (یا کارگزار/ معاملهگر) باید فوراً نسبت به اعلام شفاف مشکل به کاربر با رعایت مفاد دستورالعمل اجرایی معاملات برخط و همچنین رعایت موارد ذیل اقدام کند:
- در صورتی که محل اشکال مشخص است باید مشتری به وضوح مطلع شود که مشکل از زیر ساختهای بند ۴، ۵ یا ۶ ماده یک دستورالعمل اجرایی معاملات برخط کارگزاری بوده و یا مشکل از هسته معاملات بوده است.
- در صورتی که محل اشکال مشخص نباشد باید مشتری به نحو مقتضی مطلع شود که علت بروز اشکال نامشخص است و شرکت کارگزاری در حال بررسی موضوع بوده و در اسرع وقت نتیجه را به مشتری اطلاعرسانی میکند.
- در صورت بروز هرگونه رخداد، پیام باید روشن و واضح به کاربر نمایش داده شود و ذکر عبارات مبهم، ناصحیح، دارای چند معنی و غیرشفاف در اطلاعرسانی به مشتری مجاز نیست.
۶. به منظور شفافسازی و جلوگیری از بروز برخی از ابهامات برای سرمایهگذاران، کارگزاری باید زمان قرار گرفته از سفارش در صف خرید و فروش در هسته معاملات بورس را به کاربر به صورت واضح نمایش دهد به گونهای که کاربر به وضوح تمایز زمان دریافت سفارش از مشتری زمان قرارگیری آن در هسته معاملات را مشاهده کند.
۷. در راستای بند ۲۹ ماده ۱۶ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، کارگزاری باید امکان کنترل و مدیریت میزان سقف اعتباری خود در ارسال سفارشات به هسته معاملات در هر یک از بورسها را داشته باشد به نحوی که در صورت رسیدن به سقف مذکور، سفارش خرید جدید به هسته معاملات ارسال نشود. سایر جزئیات بیشتر مفاد ماده ۱۶ است.
نظر شما