ترویج فرهنگ سهامداری لازمه بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: ترویج فرهنگ سهامداری از طریق پتانسیل رسانه‌ای موجود به خصوص فضای مجازی به دلیل ضریب نفوذ بالا، امری اجتناب‌ناپذیر است که غفلت از آن چشم‌انداز ترسیم شده بازار سهام در اقتصاد کشور را با خلل مواجه خواهد ساخت.

به گزارش صدای بورس، سیاوش وکیلی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید با بیان مطلب بالا و تاکید بر گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری به پایگاه خبری بازار سرمایه گفت: مقوله فرهنگ‌سازی فرآیندی بلندمدت محسوب می‌شود که لازمه اثر بخشی آن شروع از سنین پایین است. با توجه به ضعف برنامه‌ریزی بلندمدت در کشور، بحث فرهنگ‌سازی نیز به دلیل ماهیت بلندمدت از این قاعده مستثنی نبوده و تقریبا در تمام زیرشاخه‌های فرهنگ و فرهنگ‌سازی از جمله موضوع سرمایه‌گذاری در بازار سهام این خلاء نمایان است.

فرهنگ‌سازی، مسیری بلندمدت است

وی افزود: براین اساس، رشد و اقبال به بازار سرمایه که طی دو سال اخیر شدت بالایی نیز به خود گرفته، همسو با استانداردهای جهانی و به شکل سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نبوده و عموم سرمایه‌گذاران با وجود فقدان اطلاعات مالی و سرمایه‌گذاری، روش سرمایه‌گذاری مستقیم را برگزیده‌اند.

وکیلی تصریح کرد: سهام عدالت و تصمیم دولت مبنی بر آزادسازی و قابلیت معامله آن و نیز واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های E.T.F، در صورت تحقق، ایران را به یکی از کشورهای با ضریب سهامداری بالا تبدیل خواهد کرد، با این وجود اما هنوز زیرساخت‌های فنی و فرهنگی این موضوع به میزان کافی فراهم نیست و عموم جامعه هدف انتخاب شده برای تخصیص سهام عدالت، از اطلاعات کافی و لازم در زمینه بازار سرمایه و دارایی تعلق گرفته به آنها در قالب سهام برخوردار نیستند.

جامعه هدف = عموم مردم

این کارشناس بازار سرمایه با ضروری دانستن ترویج سریع فرهنگ سهامداری و آشنایی این قشر با مفاهیم و اطلاعات اولیه بازار سرمایه، پیش از آزادسازی سهام عدالت گفت: در این راستا و به دلیل گستردگی جامعه هدف، استفاده از تمامی امکانات رسانه‌های سمعی، بصری و فضای مجازی لازم الاجراست؛ با توجه به موضوعات مطرح شده، ترویج فرهنگ سهامداری از طریق پتانسیل رسانه‌ای موجود به خصوص فضای مجازی به دلیل ضریب نفوذ بالا، امری اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود که غفلت از آن چشم‌انداز ترسیم شده بازار سهام در اقتصاد کشور را با خلل مواجه خواهد ساخت.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید تاکید کرد: با عنایت به وجود زیرساخت‌های مناسب و منابع انسانی با کیفیت در زیرمجموعه‌های سازمان بورس، ضرورت دارد که استفاده از پتانسیل رسانه ملی در جهت ترویج موضوعات مربوط به بازار سرمایه و گسترش و تبیین فرهنگ سهامداری در دستور کار قرار گیرد و برنامه‌های متنوع تحلیلی و آموزشی و آگاهی بخشی در این خصوص به طور مستمر (حتی روزانه) در ساعات پربیننده از شبکه‌های تلویزیونی پخش شود.

پیشنهاد

وی پیشنهاد کرد: در این راستا توصیه می‌کنم در قالب آیین نامه مدونی، بخشی از بودجه تبلیغاتی شرکت‌ها و نهادهای بازار سرمایه از قبیل ناشران بورسی و فرابورسی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، تامین سرمایه‌ها، کارگزاری‌ها، سبدگردان‌ها و شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری از محل کارمزدهای ارکان دریافت کننده تامین و تقبل شود.

وکیلی در پایان اظهار کرد: بدیهی است در این صورت شرکت‌های مذکور انگیزه مضاعفی در جهت معرفی خود و محصولات و خدمات‌شان خواهند داشت که این امر موجب تعمیق و گسترش فرهنگ سهامداری در کشور خواهد شد و همزمان موضوعات مربوط به بازار سرمایه و گسترش فرهنگ سهامداری نیز باید در نظام آموزشی کشور طرح و مطالب مرتبط در پایه‌های مختلف تحصیلی گنجانده شود.

کد خبر 412704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =