۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸

امکان مصداق دستکاری در قیمت سهام

مریم ابراهیمی، مدیر حقوقی سابق بورس تهران
امکان مصداق دستکاری در قیمت سهام

تا آنجا که اطلاع دارم مقررات خاصی در خصوص منع تبلیغات در رسانه ها در خصوص سهام بورسی یا فرابورسی وجود ندارد. با این وجود برای جلوگیری از گمراه شدن سرمایه گذاران به نظر می‌رسد به موجب اصول کلی حقوقی حاکم بر بازار سرمایه، اجازه چنین تبلیغاتی نباید داده شود.

در بازار سرمایه از ابزارهایی همچون بیانیه ثبت یا امیدنامه برای اطلاع رسانی و تبلیغ استفاده می شود. اصولاً مقام ناظر بازار سرمایه که وظیفه حمایت از حقوق سرمایه گذاران را برعهده دارد باید از هر اقدامی که اطلاعات نادرست یا گمراه کننده ای به مخاطبان (که همان سرمایه گذاران هستند) مخابره می‌کند، جلوگیری کند. 
البته پیرامون تبلیغات شرکت تبرک، بنده  شخصا تبلیغ را ندیده ام. اما اگر تصور نادرستی در عامه مردم ایجاد می کند به عنوان مثال سودآوری یا افزایش قیمت سهم را تایید می کند، طبیعتا پذیرفته شده نیست. به علاوه، اگر مطالعه روند قیمت سهم نشان دهد که تفاوت غیرقابل توجیهی بین قیمت سهام قبل و بعد از تبلیغات تلویزیونی وجود دارد، ممکن است بتوان گفت این نوع تبلیغات مصداق دستکاری در قیمت سهام است که بر اساس ماده ۴۶ قانون بازار یک جرم تلقی می شود.

پیشنهاد می کنم سازمان بورس که وظیفه دارد اقدامات لازم جهت حمایت و منافع سرمایه گذاران در بازار سرمایه را انجام دهد، در خصوص تبلیغات اوراق بهادار پذیرفته شده مقررات ویژه ای تدوین کند و از جهت دهی اذهان عموم سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در یک سهم خاص جلوگیری کند.

  • هفته نامه ۳۵۱ اطلاعات بورس- صفحه ۴
کد خبر 413155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =