۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
رانت در بهین‌یاب؛ حقیقت یا مجاز

شرکت‌های مصرف‌کننده ورق وابسته به تولیدکنندگان فولاد از طریق روابط در استان‌ها نسبت به ظرفیت‌سازی کاذب اقدام کرده تا با دریافت سهمیه بیشتر از سامانه بهین‌یاب و عرضه در بازار آزاد، زیان ناشی از محدودیت‌های صادراتی فولادسازان را جبران کنند.

به گزارش صدای بورس، اخیرا یکی از اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها ادعایی را درخصوص وجود رانت در سامانه بهین‌یاب مطرح کرده و در این خصوص گفته، به تازگی کارخانه‌ای مجوز تولید ماهانه ۱۰۰۰ تن لوله و پروفیل را اخذ کرده و درخواست ماهانه ۱۰۰۰ تن ورق از بورس کالا را نیز در سامانه بهین‌یاب به ثبت رسانده است در حالی که تنها یک سوله زده و هیچگونه تولیدی نیز انجام نمی‌دهد اما در دو ماه گذشته ورق را کیلویی ۵ هزار تومان از بورس کالا خریداری  کرده و در بازار آزاد آن را کیلویی ۱۱ هزار تومان به فروش رسانده است. این شخص همچنین مدعی شد که با وجود نیاز ۲ میلیون تنی کشور به تولید پروفیل اما در یکسال اخیر دولت مجوز برای بیش از ۲۰ میلیون تن را صادر کرده است.

بنابراین به نظر می‌رسد در شرایطی که محدودیت‌های صادراتی برای فولادی‌ها منافع آنها را تحت الشعاع قرار داده برخی از شرکت‌های مصرف‌کننده ورق وابسته به فولادسازان سعی دارند از طریق روابط در استان‌ها نسبت به ظرفیت‌سازی کاذب و ثبت در سامانه بهین‌یاب اقدام کنند تا با دریافت سهمیه بیشتر و عرضه در بازار آزاد از شکاف قیمتی موجود بین بورس کالا و بازار آزاد زیان فولادسازان را جبران کنند.

در این خصوص مهدی ملک ثابت، نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: مسلما سهمیه‌های بهین‌یاب نامتعادل است که دلیل اصلی آن، ظرفیت‌های غیرواقعی ثبت شده در این سامانه است.

وی با بیان اینکه اگر شرکتی سهیمه بیشتری دریافت کند، می‌تواند مازاد نیاز خود را به فروش برساند، افزود: شرکت‌هایی که کمتر خرید می‌کنند، مجبور می‌شوند ورق فولادی را به قیمت ۱۱ هزار تومن در بازار آزاد خریداری کنند.

ملک ثابت با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت اسمی شرکت‌های تولیدکننده لوله و پروفیل ۱۸ میلیون تن است، افزود: در حالی امکان این میزان تولید وجود دارد که هم اکنون میزان تولید واحدهای لوله و پروفیل حدود ۶ میلیون تن برآورد می‌شود. از سوی دیگر برای تولید به همین میزان ورق فولادی نیاز است که با توجه به میانگین عرضه ۳۰۰ هزار تنی ورق در بورس کالا بیش از ۴۰ درصد کمبود عرضه وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سامانه بهین‌یاب ظرفیت اسمی برخی از شرکت‌ها را مبنا قرار می‌دهد، افزود: دیگر شرکت‌ها نیز سهمیه خود را بر اساس ظرفیت بالفعل دریافت می‌کنند بنابراین سهمیه‌های بهین‌یاب نیاز به پالایش و ویرایش دارد.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ادامه داد: در راستای انجام ظرفیت سنجی حقیقی، کمیته‌ای مشترک با فولادمبارکه، سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل و وزارت صنایع تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود ایجاد کمیته ظرفیت سنجی از سوی سندیکای لوله و پروفیل متاسفانه معاونت صنایع وزارت صمت نسبت به استفاده از اطلاعات استان‌ها اقدام کرده که در برخی از موارد شاهد ثبت ظرفیت‌های غیرواقعی در سامانه بهین‌یاب هستیم.

منبع: اخبار فولاد

کد خبر 415293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =