دانه‌درشت‌ها بیرون کشیدند

بررسی برخی زوایا و ردیابی مسیر خروج پول از بازار سرمایه و راه‌ یافتن آن به سمت بازارهای موازی در اثر ریزش‌های بازار سرمایه ای که روزهای رویایی داشت در گفتگو با محمدمهدی سماواتی تحلیلگر ارشد بازار سرمایه مد نظر قرار گرفت .

به گزارش صدای بورس، بررسی برخی زوایا و ردیابی مسیر خروج پول از بازار سرمایه و راه‌ یافتن آن به سمت بازارهای موازی در اثر ریزش‌های بازار سرمایه ای که روزهای رویایی داشت در گفتگو با محمدمهدی سماواتی تحلیلگر ارشد بازار سرمایه مد نظر قرار گرفت.

پول خارج شده از بورس در اثر ریزش‌های اخیر به کدام بازارها سرازیر می‌شود؟
در پاسخ به پرسش مذکور، این مسئله مطرح است که  آیا واقعا پولی خارج شده که بخواهد به بازار دیگری برود؟به نظر بنده پول قابل توجهی از بازار خارج نشده است .چرا که وقتی بخواهیم در مورد خروج پول اظهارنظر کنیم باید از روزی که بازار شروع به افت کرد مجموع معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی که  نرخ خروج سرمایه بوده را برای حقیقی‌ها محاسبه کنیم.  اگر به این نرخ توجه شود متوجه می‌شویم که حقیقی‌هایی که گفته می‌شود با رفتار هیجانی و رفتن به صف فروش چنین خروج سرمایه‌ عظیمی را رقم زده‌اند، در زمان ریزش بازار، خروج سرمایه نداشته‌اند. بلکه سرمایه‌ آن‌ها از بین رفته است و در اصل سرمایه خرد اشخاص حقیقی به شکل کلان وارد بازارهای دیگر نشده است.

با این حال خروج پول صورت گرفته است؟
سرمایه‌ای که به بازارهای دیگر راه پیدا کرده ، سرمایه افراد دانه‌درشتی است که در شاخص یک میلیون و 900 و 2میلیون واحدی فروختند و قبل از ریزش وارد بازارهای دیگر شد.

آیا پول از زمان اوج شاخص شروع به خارج شدن کرده است؟
نباید به این موضوع تک بعدی نگاه کرد.بازی بورس دو طرفه است، وقتی شخصی پول را وارد می‌کند باید از طرف دیگر پول خارج شده باشد.طبق تحلیل‌ها در شش ماهه اول امسال قطعا حقیقی‌ها پول بزرگی را از بازار خارج نکرده‌اند.تمامی پول خارج شده متعلق به حقیقی‌ها بزرگ و حقوقی‌هایی بوده که درصد مالکیتشان را در قیمت‌های بالا در بازار فروخته و وارد بازارهای موازی شده‌اند.

اینکه گفته می‌شود خروج حقیقی‌ها باعث افزایش قیمت در بازاری چون مسکن شده را چگونه تفسیر می‌کنید؟
این موضوع که خروج پول خرد افراد حقیقی باعث رشد 30درصدی قیمت مسکن در یک ماه اخیر است و مواردی از این قبیل حقیقت ندارد چرا که افراد حقیقی با سرمایه خرد خود توانایی خرید در بازاری مانند مسکن را نداشته‌اند.

می‌توان رفتار هیجانی مردم و صف‌های فروش را عاملی در افزایش ریزش دانست؟
خیر، مصداق این ادعا نیز حجم معاملات است.در اوج بازار حجم معاملات حدود25هزار میلیارد تومان در روز بود و در روزهای افت شاخص، حجم معاملات به سختی به 5هزار میلیارد تومان می‌رسید.با دقت در هر دو حالت ،شاخص به طور مثال بر روی یک میلیون و 800 هزار واحدی بودو متوجه می‌شویم که سرمایه به نوعی در بازار آتش گرفته و به جیب افرادی رفته که در شاخص 2میلیونی از بازار سرمایه خارج شده اند.در واقع یکی از دلایل ریزشی شدن بازار عملکرد همین افراد است که با فروش در قیمت‌های بالا و خرید در قیمت پایین در اثر سرکوب شدن سهم، بازار سرمایه را به دست گرفته‌اند ولی  در ظاهر تقصیر بر گردن سهامدار خردی است که گفته می‌شود هیجانی عمل کرده است!

با این اوصاف پولی که به هر دلیل از این بازار خارج می‌شود به کدام بازار موازی راه پیدا می‌کند؟
پول کلانی که خارج می‌شود به سمت بازار  املاک و مستغلات می‌رود . البته بخش عمده‌ای از پول‌های بزرگ به بخش زمین هم رفت. رقم‌های بالای معاملات در این بازار دلیل دیگری بر ورود پول دانه‌درشت‌ها به این بازار است.

پول‌های خردی که توسط بخشی از افراد حقیقی خارج شد ، به کجا رفت ؟
ارقام خرد به سمت بازارهای سکه، طلا و ارز می‌رود.

ورود پول به بازارهایی چون سکه و ارز چه عواقبی دارد؟
این موضوع باعث تورم‌زایی برای جیب افراد با سرمایه‌های کلان خواهد شد  و باعث می‌شود بازارهایی مثل مسکن با افزایش قیمت مجدد مواجه شوند.

هفته نامه اطلاعات بورس شماره 369

کد خبر 417650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =