پویان‌فر: معاملات الگوریتمی نیاز بازار امروز است

معاملات الگوریتمی از جمله ابزارهایی است که روند فعالیت در بازار سرمایه را تسهیل می‌کند

به گزارش صدای بورس، روز چهارشنبه اول مهر۹۹  محسن خدابخش مدیریت نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه ای معاملات الگوریتمی را ممنوع کرد. در این اطلاعیه که بیش از ۲ ماه از اجرایی شدن آن گذشته، آمده است، به منظور حفظ شرایط تعادل عرضه و تقاضا در بازار بر ورود سفارشات و معاملات، کلیه مشتریان اعم از حقیقی و حقوقی (به جز بازارگردانان دارای مجوز که با شناسه مشخص شده برای معاملات اقدام به ارسال سفارش می کنند) در خصوص امکان انجام معاملات الگوریتمی در همه نمادهای معاملاتی در بورس و فرابورس تا اطلاع ثانوی غیرفعال شود.

همچنین تقسیم سفارشات به هر روشی توسط مشتریان برخط اعم از حقیق و حقوقی در تمامی نمادهای معاملاتی در سمت فروش، ممنوع است.در همین راستا باید در اسرع وقت تنظیمات لازم در کلیه سامانه‌های برخط کارگزاران جهت جلوگیری از تقسیم سفارشات در هنگام ورود سفارش توسط مشتریان برخط و همچنین عدم استفاده از الگوریتم‌های معاملاتی انجام شود.

تعریف معاملات الگوریتمی
معاملات الگوریتمی از جمله معاملاتی است که به صورت خودکار انجام می‌شود، به عنوان مثال، حد سود و ضرر یک الگوریتم، معاملاتی است که با رسیدن قیمت به اعداد خاصی، دستور خرید یا فروش خودکار را انجام می‌دهد. در معاملات الگوریتم، هوش مجازی به جای فرد، تصمیم‌گیری کرده و اقدام می‌کند.

سفارش‌گیری معاملات الگوریتمی را چه کسی انجام می‌دهد
شرکت‌های نرم‌افزاری مثل رایان و تدبیرپرداز سفارش‌گیری معاملات الگوریتمی را در بورس ایران انجام می‌دهند.

موافقان توقف معاملات الگوریتمی چه می‌گویند؟
توقف معاملات الگوریتمی در ریزش‌های پی در پی بورسی انجام شد. برخی کارشناسان معتقدند دلیل این ممنوعیت معاملات به خاطر تاثیر منفی است که بر بازار سرمایه می‌گذارد. در مقابل گروهی هستند که معتقدند این معاملات  ناعدالتی را در بازار ایجاد می‌کند چرا که حقوق‌ها و بزرگان بازار سرمایه می‌توانند از این ابزار استفاده کنند.

در ریزش‌ها چرا معاملات الگوریتمی مقصر شد؟
احمد پویان‌فر، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ارزش پرداز آریان درارتباط با معاملات الگوریتمی در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: مقصر جلوه داده معاملات الگوریتمی برای ریزش‌های بورسی درست نیست. معاملات الگوریتمی یک ابزار است که می‌توان به وسیله آن بازار را بهتر آنالیز کرد و تاثیری بر ریزش‌های بورسی ندارد.
وی در ادامه بیان کرد: زمانی که بورس به شکل شارپی رشد می‌کرد ، معاملات الگوریتمی هم اجرا می‌شد در آن زمان این معاملات هیچ مشکلی نداشت زمانی که نشانگر بورس نزولی شد، معاملات الگوریتمی عامل ریزش‌های بورسی شد؟ دلیل این ریزش‌ها چیز دیگری است. 

ناظر به راحتی قادر به شناسایی است
مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ارزش پرداز آریان  با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار باید از راه اندازی مجدد معاملات الگوریتمی حمایت کند، بیان کرد: بورس با سفارشات جهت دار و حذف آن روند بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ناظر بازار به راحتی می‌تواند صاحبان این سفارشات را شناسایی و با آن‌ها مقابله کند. 

بیشتر بخوانید:
داوجونز از مرز ۳۰ هزار گذشت
ضوابط جدید صدور چک از ۲۲ آذر اجرا می شود
اولتیماتوم مجلس به قطعه‌سازان

وی با اشاره به هسته معاملاتی و مشکلاتی که به خاطر  شرکت های نرم افزاری حامی آن برای سیستم بورس ایجاد شده است، تصریح کرد: در تمام دنیا سعی مقام ناظر و اجرایی بورس، ایجاد جذابیت برای سهامداران است تا سرمایه‌های خود را در بورس وارد کنند اما در ایران  به نظر می‌رسد اولویت دوم سازمان بورس و اوراق بهادار  تسهیل در روند معاملات بازار سرمایه است. در حال حاضر این سازمان در اجرایی شدن اولویت اول که عملیاتی شدن بدون مشکل هسته معاملات است.

۲ کارکرد مهم معاملات الگوریتمی
این کارشناس بازار سرمایه  با بیان اینکه فاکتور زمان در زمان حاضر از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار کرد:  علاوه بر اینکه  در معاملات الگوریتمی به عنصر زمان توجه می‌شود، ۲ کارکرد مهم  در حوزه قیمت تعادلی، ابزار ها و نقدشوندگی از جمله مزایای عملیاتی شدن معاملات الگوریتمی  است. این معاملات اثر مثبتی در بازار سهام دارد و سهامداران می‌توانند با راحتی بیشتری اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

هنوز ابلاغیه‌ای برای لغو صادر نشده است
این درحالی است که روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت فناوری بورس تهران گفت: تاکنون ابلاغیه‌ای درباره لغو محدودیت معاملات الگوریتمی صادر نشده است، گفت: وقتی نحوه سفارش‌گذاری معاملات الگوریتمی بخواهد فعال یا غیرفعال شود شرکت‌های نرم‌افزاری مثل رایان و تدبیرپرداز کارهایش را انجام می‌دهند. متولی اصلی نیز سازمان بورس و اوراق بهادار است که تاکنون ابلاغیه رسمی منتشر نکرده است.

معاملات کی باز می‌گردد
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به دنیای اقتصاد گفته بود: با بازگشت شرایط عادی به بازار، محدودیت معاملات الگوریتمی هم باید برداشته شود. سیاست‌گذار بورسی در حالی تعلل می‌کند که کارشناسان بازار سهام بر لزوم استفاده از معاملات الگوریتمی در بازار سهام تاکید دارند.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 422222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =