به گزارش صدای بورس، از تیرماه امسال با پذیرش ۲۰ هزار تن ضایعات ورق پرسی روغنی ایران خودرو در تابلوی فرعی بورس کالا، رویکردی جدید در ایران خودرو به منظور شفافیت بیشتر و کشف نرخ واقعی ضایعات صورت گرفت.
در این راستا، گروه ایران خودرو همواره به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های ایران و اولین خودروساز کشور مطرح بوده است. با دارا بودن حداقل ۱۰ شرکت زیرمجموعه مستقیم و تعداد بسیار بیشتری شرکت های وابسته که هرکدام بخشی از عملیات تولیدی انواع خودرو و قطعات را بر عهده دارند، در تنظیم، شفافیت و ارائه صورت های مالی تلفیقی دارای پیچیدگی های زیادی بوده و این همواره از منظر سهامداران عام این شرکت مورد اهمیت تلقی شده است.
در این میان یکی از روشهای قبلی “گروه ایرانخودرو”، تهاتر انواع ضایعاتِ تولید با شرکتهای زیر مجموعه و همکار بوده است؛ به این ترتیب که ضایعات با قیمتهای پایین و گاهی رایگان به شرکت های ریختهگری و تولید قطعه واگذار شده و در قبال آن قطعات و تولیدات آن شرکت ها با قیمتی به همان نسبت پایین خریداری میشده است. این امر موجب عدم امکان محاسبه قیمت تمام شده واقعی و محاسبه نه چندان صحیح قیمت نهائی فروش و برآورد سود عملیاتی واقعی میشده است.
خوشبختانه این روند در سال گذشته با تغییراتی همراه شد که منجر به واقعی شدن قیمت ضایعات واگذارشده با نرخ مصوب و همچنین واقعی شدن نرخ خرید از قطعهساز گردید اما امکان تعیین نرخ واقعی با توجه به نوسانات بازار معضل دیگری بود.
همچنین پذیرش کالای ضایعات ورق فولادی شرکت ایران خودرو به میزان ۲۰ هزار تن، پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و پنجاه و هشتمین جلسه کمیته عرضه مورخ ۲۵ تیرماه سال جاری، در بازار فرعی شرکت بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.
به این ترتیب تیم جدید مدیریتی ایرانخودرو در رویکردی جدید در تاریخ ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۹ اقدام به اخذ پذیرش مقدار ۲۰ هزار تن ضایعات ورق پرسی روغنی در تابلوی فرعی بورس کالا کرد و از ۲۲ مهرماه اقدام به عرضههای مرتب و متوالی هفتگی در بورس کالا کرده است. این عرضهها با استقبال مشتریان خریدار مواجه شد و تاکنون تمام عرضه های انجامشده به مقدار ۱۰۰۰ تن، معامله شدهاند.
منبع: کالاخبر
نظر شما