۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
دولت خروج بزند

امسال در بازار سرمایه دو نیمه متفاوت را پشت سر گذاشتیم، تا اواسط مرداد ماه شاهد فشار خرید، ‌رشد شاخص، افزایش حجم معاملات و ورود نقدینگی به بازار بودیم و شاخص تا ۲ میلیون واحد رشد کرد. اما پس از آن سهامداران شاهد روی دیگر بازار را بودند.‌

به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه از شهریورماه با توجه به ابهاماتی که در فضای سیاست بین الملل وجود داشت و نگرانی‌های مرتبط با این مطالب وهمچنین سایر عوامل اثرگذار روندخود را تغییر داد و از حالت صعودی به سمت نزول و اصلاح تغییر جهت داد که در همین بازه شاهد خروج بخشی از نقدینگی از بازارسرمایه بودیم.
 دقیقا در زمانی که بازار سرمایه شروع به اصلاح قیمتی کرد، بازارهای موازی حرکت رشدی خود را آغاز کردند و دلار از نرخ‌های ۲۰ هزار تومان تا مرز ۳۲ هزار تومان افزایش یافت. در پی آن بازار سکه و دیگر بازارها همچون بازار خودرو و مسکن نیز روند رشدی به خود گرفتند و این موارد موجب شد تا برخی سرمایه‌گذاران با نگاهی به بازارهای موازی دچار شک وتردید برای ماندن در بورس شوند.
بر این اساس و در شرایطی که بازار سرمایه عکس دیگر بازارها روند نزولی به خود گرفته بود، گروه زیادی از سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه دچار هیجان شدید برای خروج از این بازار شدند و طی سه ماه تلاش داشتند تا به هر نحو ممکن منابع پولی خود را از این بازار خارج کرده و به بازارهای در حال رشد انتقال دهند. 
در برخی مواقع این رفتار به رفتاری هیجانی تبدیل و ‌از محدوده منطق خارج شد که این موضوع و جو ایجاد شده در نهایت ضرر سهامداران را به همراه داشت. به بیان دیگر در سه ماه گذشته شاهد بیش واکنشی برخی سرمایه‌گذاران برای خروج منابع بودیم. این وضعیت به نحوی بود که هر اتفاق و خبر مثبتی که در شرکت‌ها رخ می داد نیز اثری بر روند ریزشی قیمت سهام در بازار سرمایه نداشت. در این شرایط خاص بازار سرمایه به عنوان یکی از دو بازار مهم مالی کشور دچار عدم تعادل گردید و سیاست‌گذار موظف به صیانت از این بازار و سرمایه‌های موجود در آن شد تا ساز و کارهای بازار آسیب جدی نبیند.
 بر همین اساس، تخصیص یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار نیز در همین راستا رخ داد، هر چند کمی دیر عملیاتی شد اما در کل تصمیم درستی بود. حمایت دولت‌ها از بازار سرمایه در دیگر کشورها نیز بی سابقه هم نیست . به عنوان مثال در سال ۲۰۰۸ در بازار آمریکا ،‌جنرال موتور دچار بحران شدید مالی شد به نحوی که قیمت سهم آن در طی یک ماه ۹۰ درصد کاهش یافت و به حدود ۳ دلار رسید. در همان مقطع لایحه‌ای به عنوان لایحه حمایت از ۳ شرکت بحران زده دیترویت به تصویب رسید و دولت آمریکا یک بسته حمایتی تعریف کرد و با صرف هزینه‌ای در حدود ۵۰ میلیارد دلار تمام سهام جنرال موتور را خریداری کرد. 
البته نکته با اهمیتی که در بحث حمایت‌های دولتی از بازارهای مالی وجود دارد این است که این حمایت‌ها و تزریق‌های مالی که از طرف دولت‌ها اتفاق می افتد حتما باید به صورت «موقت» باشد و پس از برگشتن تعادل به بازار، دولت باید منابع خود را خارج کند تا بازار بر اساس ساز وکار طبیعی به مسیر خود ادامه دهد. در ماه‌های گذشته، سهام برخی شرکت‌ها با قیمت‌هایی به مراتب پایین تر از ارزش واقعی به فروش رسید و حتی در نماد آنها شاهد شکل گیری صف فروش بوده‌ایم. در رابطه با تخصیص منابع صندوق توسعه به صندوق تثبیت بازار سرمایه هر چند رقم تخصیص داده شده در مقایسه با ابعاد این روزهای بازار رقم چشمگیر و تعیین کننده‌ای نیست اما استفاده هوشمندانه از همین منبع مالی محدود نیز می‌تواند تاثیرات بزرگی در بازار داشته باشد. 
در مجموع می‌توان در مقاطع خاص و با استفاده از این مبلغ، از عدم تعادل‌هایی که در صف‌های خرید و فروش سهام ارزنده بازار شکل می‌گیرد جلوگیری کرد تا بازار در میان مدت به محور عقلانیت و منطق مبتنی بر ارزندگی بازگردد.

حسین بوستانی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۱

کد خبر 424241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =