به گزارش صدای بورس، سید علی خسروشاهی، مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایهگذاری کاریزما افزود: بازارگردانی یک نهاد نوپا است که به طور قطع در سال های اولیه خود باید مورد نقد قرار بگیرد، اصلاحاتی بر روی آن انجام شود و تقویت پیدا کند تا به این ترتیب در سال های آینده بر آثار مثبت آن افزوده شود، هرچند که تا این لحظه نیز دارای اثرات سازنده خوب و مناسبی در بازار بوده است.
وی گفت: هدف اولیه نهاد بازارگردانی نقدشوندگی و تحدید نوسان تا حد امکان است. برخی بر این باورند که هدف اصلی بازارگردان نزدیک کردن قیمت به ارزش ذاتی است؛ در این خصوص بنده دو نقد اساسی دارم. نخست آنکه ارزش ذهنی و قیمت عینی است و اختلاف زیادی برای ارزش یک سهام بین تحلیلگران وجود دارد؛ بنابراین مبنا قرار دادن معیاری انتزاعی، بازارگردان را از هدف آن دور میکند. دوم آن که در خصوص بازارگردانی نقدشوندگی بر قیمت رجحان دارد.
خسروشاهی در ادامه توضیح داد: تفسیر این جمله آن است که بازارگردان در هر قیمتی باید نقدشوندگی را برای سرمایه گذاران تسهیل کند. به دیگر سخن با کمترین اختلاف بین مظنه های خرید و فروش (تحدید دامنه نوسان) و البته تا حدی که امکان دارد نقدشوندگی سهم حفظ شود؛ حال در بازاری که حد نوسان وجود دارد، بازارگردان تا حد امکان باید از تشکیل صف جلوگیری کند یا تا حد امکان به تعادل نسبی آن کمک کند.
مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایهگذاری کاریزما تصریح کرد: با این تعاریف بازارگردان خوب و کارا، نهادی است که معاملات روان با حداقل هزینه نقدشوندگی را تسهیل می کند نه بازارگردانی که صرفا خرید یا به اصطلاح حمایت یک طرفه می کند. من اطمینان دارم شکل گیری بازارگردان در بازار سرمایه ایران با تمام نقدهایی که به آن وارد است، در آینده نزدیک، اثرات مثبت خود را بیشتر از حال نشان خواهد داد و همه فعالان بازار از این آثار بهره خواهند برد.
منبع: سنا
نظر شما