اقبال سهامداران به سمت صنایع بزرگتر

تحلیلگرارشد کارگزاری بانک صنعت و معدن گفت: اتفاقی که طی روزهای گذشته بیشتر مشاهده شد استقبال از صنایع کوچکتر بورس بود. اما امروز سهم های بزرگترروند خوبی داشتند و نقدینگی به سمت صنایع بزرگتر بود.

به گزارش صدای بورس، علی اسکینی، تحلیلگرارشد کارگزاری بانک صنعت و معدن در گفتگوی اختصاصی با صدای بورس افزود: صنایعی مانند صنایع خودرویی و پتروشیمی امروز رشد بهتری داشتند. البته برخی صنایع منفی شروع کردند ولی به مرور بهتر شدند. همچنین بسیاری از نمادهای منفی هم مثبت شدند اما دقایق آخر حجم خرید در صنایع بزرگ بیشتر شد.

تحلیلگر ارشد کارگزاری بانک صنعت و معدن اظهارکرد: یکی از دلایل مهمی که گرایش سهامداران را به سمت صنایع بزرگتر سوق داد، گزارش های ماهانه بود که به آنها کمتر توجه می شد اما در نتیجه این گزارش ها تاثیرات مثبت خود را بر جای گذاشت.

 اسکینی درباره بسته شدن نماد بانک ها بیان کرد: علت آن به خاطر باقی ماندن سهام دولت بود. به صورت دستوری قرار بود بانک ها این مسوولیت را انجام دهند و برای این که موضوع سهام دولتی شفاف سازی شود نماد بانک ها بسته شد.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص پالایش یکم گفت: اتفاقی که برای پالایشی ها افتاد این بود که دولت به صورت هیجانی این شرکت ها را بالا برد و در مرداد ماه حجم عظیمی از این شرکت ها را عرضه کرد، اما بعد از آن حمایت چندانی از آنها صورت نگرفت و مدام در حال اصلاح هستند. یکی از مهمترین فاکتورها در سود آوری این شرکت‌ها ۳۰ تا ۴۰ دلار بود اما الان حدود ۵۰ دلار است.

وی افزود: با توجه به چشم انداز مثبتی که در حوزه نفت وجود دارد مطمئنا گزارش های ۹ ماهه و ۱۲ ماهه خوبی را از این شرکت ها خواهیم دید و پلایش یکم هم اوضاع بهتری خواهد داشت.

به گفته وی؛ مشکلی که در حال حاضر در پالایش یکم وجود دارد نداشتن بازار گردان مشخص و عدم شفافیت دراین ارتباط است.

اسکینی درباره بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه به سمتی رفته که هر روز نقدینگی در یکی از گروه‌ها می چرخد تا زمانی که قیمت کف دلار مشخص نشود و پارامترهای بنیادی به صورت تثبیت شده مشخص نشوند مانند نرخ تورم و سایر موارد شاخص بین یک میلیون ۳۰۰ و یک میلیون ۵۰۰ در نوسان خواهد بود.

تحلیلگرارشد کارگزاری بانک صنعت و معدن اظهار کرد: اگر نرخ تورم و قیمت دلار تثبیت شود از فروردین ماه صعود ملایمی در شاخص ایجاد می شود. اما تا پایان سال به نظر نمی رسد به بالای یک میلیون ۶۰۰ برسد. فردا صنایع بزرگ هم به یک حالت تعادلی می رسند.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرکت شیران گفت: محصولی که شیران تولید می کند ال ای بی است که در کل دنیا ۴ میلیون تن تولید می شود که ۱۲۰ هزار تن آن را شرکت شیران و ۵۰ تن را شرکت بیستون  در ایران تولید می کند.

وی افزود: شرکت های بزرگی دیگری در جهان هستند که این محصول را تولید می کنند از جمله یک شرکت اسپانیایی که حدود ۵۷۰ تن ال ای بی تولید می کند که بزرگترین تولید کننده این محصول است.  نرخ رشدی که برای این محصول وجود دارد ۲/۳ درصد است که قبل از شروع کرونا این عدد ۲/۲ بوده که به خاطر کاربرد آن در تولید محصولات شوینده  با نرخ رشد خوبی مواجه شد.

اسکینی تصریح کرد: ۲۰ درصد تولید این محصول مربوط به خاورمیانه است که ۳ شرکت رقیب شرکت شیران هستند که از جمله شرکت گل فارابی در عربستان که ظرفیت تولید ۱۴۰ هزار تنی دارد. شرکت سیف در قطر که ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تنی دارد و شرکت دیگر قطری ظرفیت ۲۶ هزار تنی دارد.

وی افزود: شرکت شیران سال ۷۹ و شرکت بیستون سال ۸۴ وارد فاز تولید این محصول شدند که شرکت شیران ۳ رصد از ظرفیت کل جهان را تولید می کند . این شرکت سال ۷۵ وارد بازار سرمایه ایران شد.

اسکینی اظهار کرد: سرمایه گذار اصلی این شرکت بانک صنعت و معدن  است که ۵۰ درصد سهام را دارا می باشد و سایر شرکت از جمله سرمایه گذاری آتیه دماوند ۲۹ درصد، صندوق سرمایه گذاری مشترک صنعت و معدن ۴ درصد و شرکت رفاه اندیش صنعت و معدن ۱ درصد سهامدار هستند و مابقی یعنی حدود ۱۶ درصد سهم هم شناور است.

کد خبر 425127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =