دلایل خوب نبودن بازگشت پیش‌بینی سود

مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد گفت: بازگشت گزارش های پیش بینی سود اساساً غلط است.

به گزارش صدای بورس، مجتبی شهبازی، مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد در مورد بازگشت پیش بینی سود بیان کرد: ذات این موضوع که پیش بینی را شرکت‌ها منتشر می‌کنند اشتباه است زیرا شرکت ناشر نباید به حوزه تحلیل آینده شرکت وارد شود و آن را به صورت رسمی منتشر کند. آنها تنها موظف اند گزارش‌های استاندارد را منتشر کنند. همچنین هیچ الزامی مبنی بر  اینکه پیش بینی تحقق پیدا کند وجود ندارد چرا که نتیجه اش ایجاد رانت اطلاعاتی و از بین بردن شفافبت در بازار سرمایه خواهد شد.

شهبازی بیان کرد: چند سال گذشته با وجود بسیاری بحث وتحلیل های مختلف موافق و مخالف این مصوبه برداشته شد حال این سوال به وجود می آید که اگر مصوبه بد بود پس چرا این تصمیم گرفته شد تا دوباره برگردد و اگر هم خوب بود پس چرا این تصمیم در آن زمان توسط ارکان بازار سرمایه برای برداشتن مصوبه گرفته شد.

 وی ادامه داد: بزرگترین اتفاقی که در حذف گزارش‌های EPS شاخص بود قضایای نماد آکنتور بود که خسارت‌هایی را به بار آورد. بازگشت این گزارش ها اساساً غلط است. تحلیل سهام شرکت کار بازار است و آنها فقط موظف اند گزارش‌های استاندارد را منتشر کنند و وظیفه تحلیل ندارند و نباید چنین نقشی را برای  ناظر در نظر بگیریم که این موضوع  در بازارهای مالی دیگر دنیا نیز این اتفاق نمی افتاد.

شهبازی در مورد تاثیر بازگشت پیش بینی سود در بازار سرمایه گفت: بازار به حدی رفتار جمعی و غیر منطقی از خود نشان می‌دهد که بعید است این اتفاق تاثیر قابل توجهی بر بازار سرمایه بگذارد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره الزام تحقق این سود بیان کرد: هیچ الزامی وجود ندارد که این پیش بینی تحقق پیدا کند. همانطور که یک تحلیلگر با توجه به قیمت های جهانی، نرخ داخلی، نرخ دلار و سیاست های اقتصادی سود شرکتی را پیش بینی می‌کند و تعهدی نسبت به این تحلیل ندارد؛ در صورت اجرای مصوبه هم ناشر می تواند اعلام کند که پیش بینی بوده است بنابراین هیچ الزامی در تحقق این گزارش وجود ندارد. نکته دیگر آن است که پیش بینی منتشر شده با چه اهداف و نیت هایی و بر چه مبنایی تاثیر مثبت و منفی بر سهم خواهد گذاشت و امکان ایجاد فساد و رانت را فراهم خواهد کرد. در اقتصاد باید سعی شود تا از رانت جلوگیری شود اما اجرای این مصوبه شفافیت را از بین خواهد برد و موجب ایجاد رانت اطلاعاتی می‌شود.

امیرحسین موسوی

کد خبر 427985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =