به گزارش صدای بورس، رضا محتشمی پور به موضوع تفاهمنامه شستا و بورس کالای ایران اشاره کرد و به «کالاخبر» گفت: همکاری در توسعه معاملات کالا و اوراق بهادر مبتنی بر کالا از سوی شستا و شرکت های زیر مجموعه آن در بورس کالای ایران موضوع اصلی این تفاهمنامه به شمار می رود.
قائم مقام بورس کالای ایران با بیان اینکه این تفاهمنامه بر پایه سه محور اصلی امضا شده است، گفت: در وهله نخست، شرکت های تابعه شستا با هدف ایجاد شفافیت در درآمدها و قیمت های معاملاتی، تمایل به عرضه محصولاتشان در بورس کالای ایران دارند که این فرآیند به تازگی آغاز شده و برخی کالاها در مرحله پذیرش قرار دارند و چند محصول نیز پس از پذیرش، معاملات موفقی را تجربه کرده اند.
وی در خصوص محور دوم تفاهمنامه مذکور گفت: عرضه املاک مازاد شستا، محور مهم دیگر این تفاهمنامه است که در راستای عملیاتی شدن این رویداد، پس از جمع آوری اطلاعات املاک شستا و تفکیک املاکی که قابلیت عرضه در بورس کالا را دارند، مدارک تکمیل و به بورس کالا جهت پذیرش و عرضه ارسال می شود.
محتشمی پور، محور سوم تفاهمنامه را بحث تسهیل ضمانت های شرکت های عرضه کننده شستا در بورس کالای ایران اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه ضمانت شرکت بزرگ شستا برای زیرمجموعه های این شرکت در روند معاملات بورس کالا وجود خواهد داشت، در مورد عرضه شرکت های کوچک تر می توان از ضمانت های شستا بهره برد که البته برای بررسی کارشناسی و دقیق تر سه محور اعلام شده، مقرر گردید کارگروهی با حضور مدیران بورس کالا و شستا ظرف دو هفته آینده ایجاد شود تا اجرای هر کدام از این محورها به صورت جداگانه پیگیری شود.
قائم مقام بورس کالای ایران در پاسخ به این پرسش که آیا محصولی از زیرمجموعه های شستا به تازگی در بورس کالا پذیرش و عرضه شده است؟ گفت: ورود شرکت های جدید زیر مجموعه شستا به تازگی در دستورکار قرار گرفته اما تاکنون عرضه محصولات پایه سلولوزی مثل انواع کاغذ کرافت و تیشو و همچنین بعضی از کالای های زنجیره کلر مثل مونوکلرو استیک اسید در بورس کالا عرضه موفقی را داشته اند.
محتشمی پور در ادامه با بیان اینکه بهره مندی هر شرکتی از ظرفیت های بورس کالای ایران، آن شرکت را به بازاری با وسعت ایران متصل می کند، گفت: بورس کالا یک بستر مناسب برای ایجاد شفافیت در معاملات است، این شفافیت برای نهادهای عمومی، جذابیت ویژه ای دارد چراکه با ورود شرکت ها به بورس کالا، اساسا نیازی به بازرسی های سخت گیرانه به منظور تحقق شفافیت وجود ندارد و در چنین شرایطی دیگر دغدغه ای نسبت به مکانیزم های فروش باقی نمی ماند.
منبع: کالاخبر
نظر شما