سیمان در سایه بی قیمتی/ سالی خسارت بار برای صنعت خاکستری

مدیرعامل سیمان شمال گفت: افزایش ۲۰ درصدی و ناچیز صنعت سیمان با توجه به حجم سرمایه گذاری زیادی که در این صنعت انجام شده به هیچ وجه جوابگوی هزینه ها نیست.

به گزارش صدای بورس، انوشیروان باقری، مدیرعامل شرکت سیمان شمال در نشست خبری با خبرنگاران به بیان طرح های توسعه ۱۴۰۰ و برنامه راه اندازی خط سیمان سفید پرداخت و گفت: سیمان سفید در سال های گذشته با تکنولوژی سیستم تر تولید می شده که در حال حاضر در حال راه اندازی کارخانه جدیدی برای تولید آن هستیم و کارخانه‌ای با سیستم جدید، تحت عنوان دانش بنیان و با ظرفیت ۱۵۰ تن در روز به بهره‌برداری خواهد رسید که نتیجه آن به زودی مشخص می شود.

باقری افزود: پیش بینی سود عملیاتی سال آینده، ۸۵ میلیارد تومان بوده است که بدلیل تعمیرات اساسی در خط تولید، در ۶ ماهه دوم سال مالی گذشته این موضوع به تعویق افتاد و کوره‌ای که با ۸۵ درصد ظرفیت قرار بر بهره برداری آن بود، محقق نشد اما با تعمیراتی که در کوره انجام شد، به ظرفیت ۱۰۰ درصد خواهیم رسید و به دنبال آن فروش، تولید و تحویل افزایش خواهد یافت و باعث افزایش سود خواهد شد.

وی درباره میزان تولید و فروش و نسبت آن به سال گذشته، تصریح کرد: در سال های گذشته تعمیرات اساسی بیش از یکماه به طول می‌انجامید، اما در سال جاری در ۱۷روز، عملیاتی شد و خط تولید راه اندازی شد. با این توصیف می توان گفت، با توجه به اینکه بدنبال تولید مستمر هستیم، در سال مالی جدید با تولید یک میلیون تن کلینکر، به تحویل یک میلیون و صد هزار تنی سیمان برسیم.

مدیرعامل سیمان شمال با اشاره به اینکه با مرزها فاصله زیادی داریم ادامه داد: با فاصله با مرزها و شرایط دشوار حمل و نقل، مزیتی برای صادرات سیمان خاکستری وجود ندارد اما با قیمت صادراتی مناسب سیمان سفید، با وجود مقدار محدود سایش کلینکر سیمان سفید، به کشور عراق و به کشورهای cis و کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال صادرات هستیم.

وی افزود: افزایش ۲۰ درصدی و ناچیز صنعت سیمان با  این حجم از سرمایه گذاری که در این صنعت انجام شده است به هیچ وجه جوابگوی هزینه ها نیست.اگر یک واحد ماشین آلات یک میلیون تنی را با دلار ۲۵ هزار تومانی برآورد کنیم، ۳ هزار میلیارد تومان هزینه راه اندازی آن می‌شود. اگر این ۳ هزار میلیارد را سپرده بانکی کوتاه‌مدت کنیم، با ۸ درصد سود، سالی ۲۴۰ میلیارد تومان سود می‌دهد، اما در صنعت سیمان، سودی معادل حدودی ۷۰ تا ۸۰ میلیون است که سود بسیار کمی است.

باقری تصریح کرد: در کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی و حتی کشورهای cis حداقل قیمت سیمان ۸۵ تا ۹۰ دلار است، اما در ایران، سیمان تنی ۳۵۰ هزار تومان است (معادل ۱۷ یا ۱۸ دلار) که قیمت بسیار نازلی است و باید چاره اندیشی شود. صنف سیمان بدنبال افزایش ۶۰ درصدی بود که عملا محقق نشد. بدلیل هزینه های هنگفت، راندمان کارخانجات به حد زیادی پایین می‌آید و با این شرایط بسیاری از کارخانجات از دور خارج خواهند شد.

مدیرعامل سیمان شمال درباره آسیب های وارده در سال ۹۹ گفت: قطع برق و گاز یکی از آسیب های وارده بود، در سالهای گذشته، قبل از قطع برق و گاز اطلاع‌رسانی میشد اما در سال ۹۹ در فاصله زمانی خیلی کم، قطعی گاز اتفاق افتاد و باعث متوقف شدن ۴۰ روزه خط تولید شد که هزینه های زیادی را بوجود آورد و باعث خسارت ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومانی و از دست دادن شرایط فروش شد.

وی درباره سوخت مصرفی کارخانه افزود: سوخت اصلی گاز است اما در زمان قطعی گاز از سوخت مازوت استفاده می‌شود و در زمان سرما، این سوخت استفاده بهتری دارد. همچنین سیمان جزء آلاینده های پایین است و به رغم همجوار بودن کارخانه با یک روستا، برای گرفتن صنعت سبز، در تلاش هستیم.

فاطمه حیدرپور

کد خبر 429175

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =