به گزارش صدای بورس، فرشاد مقیمی در آستانه روز کارگر، از وضعیت صنعت خودرو کشور، بازار آن، فعالیتهای اخیر ایرانخودرو و اقدامات آن در مسیر خودکفایی، تاثیر تحریمها بر این صنعت، آینده این صنعت در سایه برجام و... سخن گفت.
مقیمی گفت: زمانیکه در تلاطمهای کلان اقتصادی قرار میگیریم، خودرو که کالایی سرمایهای به حساب میآید، بیشتر مورد تقاضا قرار میگیرد و افراد کثیری علاقهمند به سرمایهگذاری در این بازار میشوند.
وی ضمن اشاره به اینکه در گذشته نیز سرمایهگذاریهایی در قالب طرحهای پیشفروش و فروشهای آتی اتفاق میافتاد، اظهار کرد: اما بخشی از دلیل فاصله قیمتی که میان دو قیمت کارخانه و بازار ایجاد میشد، به عرضه کم خودرو از خودروسازان نیز مرتبط بود؛ چراکه در اوایل سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷، کاهش قابل توجه تولید خودرو ایجاد شد.
وی افزود: در این شرایط مردم تاحدودی در بحث خرید و فروش خودرو تردید میکنند و همین موضوع سبب ایجاد شرایط نابسامان در بازار میشود و بهطبع، قیمت آن افزایش پیدا میکند. راهحل این موضوع هم این است که رشد تولید اتفاق بیفتد. به عبارتی علاوه بر اینکه باید بازار اشباع شود، شرایط اقتصادی هم باید به ثبات برسد. هر چه شرایط اقتصادی در کشور با ثباتتر شود و تولید رشد کند، هر بازاری تثبیت میشود.
مدیرعامل ایرانخودرو، افزایش قیمت خودرو در این شرایط را امری طبیعی دانست و اظهار کرد: در چنین شرایطی، افزایش قیمتی در بازار اتفاق میافتد که بخشی از آن هم حباب بوده و ارزش واقعی کالا نیست؛ بلکه ارزشی است که در نتیجه حضور برخی افراد در این بازار آشفته، شکل میگیرد. افرادی در این حوزه بازار به دنبال منافعی هستند که این منافع هم سبب ایجاد تغییراتی در بازار میشود.
بیشتر بخوانید:
بازار سرمایه مانعی برای تکانه های تورمی شدید سال گذشته
تبعات هجوم افراد به بازار
مقیمی یادآور شد: زمانی در فضای مجازی خودرویی قیمتگذاری میشود اما مردم اطلاع دقیق از اینکه خودرو مذکور با این قیمت معامله شده یا نه را ندارند، بنابراین اینها قیمتگذاری کاذب است تا فضای قیمتی خودرو یا کالا را در آن بازه قیمتی تثبیت کند. از سوی دیگر مردم در چنین شرایطی، نگران افزایش قیمت روزانه خودرو هم هستند و بنابراین برای حضور در بازار ترغیب میشوند و میخواهند برای جلوگیری از مواجهه با قیمت بالاتر، هرچه سریعتر وارد بازار شوند. از سوی دیگر عرضه نیز محدود است یا در مقاطعی (عرضه) مدیریت میشود؛ بنابراین به صورت ناخودآگاه با مراجعه افراد به بازار، در شرایطی که تقاضا متناسب با میزان عرضه نیست، قطع به یقین افراد در امر قیمتگذاری، تعیینکننده میشوند.
وی ادامه داد: علاوه بر این، تغییرات در شاخصهای کلان اقتصادی نیز بیتاثیر نبوده و همزمان با آنچه که اشاره شد، افزایش نرخ ارز نیز در بازار ایجاد شد. طبیعتا با افزایش نرخ ارز، قطعات وارداتی هم با افزایش قیمت مواجه میشود؛ لذا این تصور در مردم ایجاد میشود که قیمت خودرو در آینده نزدیک احتمالا گران خواهد شد و این خود عاملی برای افزایش بیشتر قیمت میشود.
مدیرعامل ایرانخودرو، در رابطه با تاثیر فضای مجازی بر قیمت خودرو در بازار، گفت: در حال حاضر فضای مجازی بسیار تعیینکننده قیمت شده است و مردم بسیاری از اطلاعات مورد نیاز خود را از فضای مجازی کسب میکنند و براین اساس خوراک بیشتری هم در آن تولید می شود و در اختیار مردم قرار میگیرد و سبب جریان سازی می شود.
وی با بیان اینکه در زمان فعالیت خود در وزارت صمت موضوع میزان معاملات و تغییرات آن با ماههای پیشتر را از برخی دفترخانهها پیگیری میکرده است، گفت: کاملاً مشهود بود که نه خودروهای دست دوم معامله میشود و نه خودروهای صفر. در حقیقت فضا برای افرادی که خودرو یا منابع مالی در اختیار داشتند، فراهم میشد که به این بازار ورود کرده و از آن استفاده کنند.
منبع: ایسنا
نظر شما