به گزارش صدای بورس، در روزهایی که برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا و کاهش آسیب های این ویروس کشنده، مرتب از هر تریبون و مسئول و نهادی، توصیه هایی جدی مبنی بر "در خانه ماندن" را می شنویم،کارکنان نظام بانکی از نخستین روزهای شیوع این ویروس همچنان به طور مرتب و فارغ از هر حمایتی برای جلوگیری از توقف فعالیت های اقتصادی مردم و بنگاه ها و همچنین گردش چرخ های اقتصادی کشور، خود را در معرض بیماری و ویروس کرونا قرار داده و با حضور در شعب، تلاش کرده اند چرخه خدمات رسانی به مردم در این بخش قطع نشود.
وضعیت نامناسب موجود در شعب بانکها برای محافظت از سلامت کارکنان
در ایران کارکنان شبکه بانکی از نخستین روز شیوع بیماری و حتی آغاز تعطیلات گسنرده مشاغل و واحدهای عمومی و صنفی، بدون وقفه در شعب مشغول ارائه خدمت بوده اند و از رهگذر همین فداکاریها تاکنون بسیاری از شاغلین این شبکه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، جان خود را نیز از دست داده اند.
بر اساس یکی از آمارهای رسمی، تنها تا پایان فروردین ماه سال گذشته، به دلیل نبود پروتکل قوی جلوگیری از انتقال و شیوع ویروس کرونا در سیستم بانکی و عدم اجرای دقیق قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر حذف مراجعه حضوری مردم به شعب و ارائه خدمات به آنها به صورت الکترونیک بیش از ۳ هزار کارمند بانک به ویروس کرونا مبتلا شدند که منجر به فوت ۴۲ نفر از آنها تنها تا فروردین سال گذشته شده است.
بر همین اساس نیز در یکی از جلسات صحن علنی مجلس در فروردین ماه سال گذشته، حسینعلی حاجی دلیگانی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی به فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی به خاطر عدم رعایت قانون در ارائه خدمات بانکی به صورت غیر حضوری به مردم در شرایط خاص کنونی و ابتلای حدود ۳ هزار نفر کارمند بانک به دنبال این موضوع به بیماری کرونا و جان باختن ۴۲ نفر از آنها بر اثر این بیماری تذکر داد.
بیشتر بخوانید:
آزادسازی قیمت خودرو بررسی میشود
در متن این تذکر خطاب به وزیر اقتصاد آمده است؛ «عدم اجرای بند ۳ ماده ۳۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در وزارت تحت امر جنابعالی مبنی بر حذف مراجعه حضوری مردم و ارائه خدمات به آنها به صورت الکترونیک باعث ابتلای بیش از ۳ هزار کارمند شریف بانک به ویروس کرونا متأسفانه فوت ۴۲ نفر از آنها شد.
به موجب بند ۳ ماده ۳۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، وزارتخانه متبوع شما موظف بوده است مراجعه حضوری مردم را حذف و خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه کند.
متأسفانه عدم اجرای این قانون، در شرایط کنونی کشور و شیوع ویروس کرونا باعث ابتلای بیش از سه هزار کارمند شریف بانک به بیماری کووید ۱۹ و فوت دردناک ۴۲ نفر از مبتلایان شد.
لازم است پیگیری نمایید با توجه به ضرورتهای جدید و به منظور جلوگیری از اخلال در زندگی مردم و حفظ سلامت کارکنان عزیز شبکه بانکی کشور هر چه سریعتر نسبت به اجرای قانون، اقدام و با متخلفان برخورد شود.»
و نکته قابل تامل اینکه با گذشت بیش از ۱۴ ماه از این تاریخ تاکنون هنوز هیچ اقدامی به منظور مقابله با این وضعیت نامناسب موجود در شعب بانکها برای محافظت از سلامت کارکنان صورت نگرفته است و مهمتر اینکه حتی کارکنان شبکه بانکی هیچ اولویتی در برنامه زمان بندی واکسیناسیون کرونا ندارند، این در حالی است که به شهادت آمار و ارقام، کارمندان بانکی پس از کادر زحمت کش پزشکی دومین گروهی هستند که در خط مقدم سرویس دهی، در این روزهای کرونایی به مردم خدمات رسانی می کنند، خدمات رسانی ارزنده اما با ترس و اضطراب!
منبع: تیتر ۲۰
نظر شما