یک دولت و یک بازار/ گزارش های ۶ ماهه پتانسیل صعود بورس را بالا برده است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دولت در بازار منفی و نوسانی نمی تواند اقدامی انجام دهد، گفت: دولت نیاز دارد تا بازار راه صعودی در پیش بگیرد تا بتواند از محل این بازار بخشی از کسری بودجه خود را کنترل کند.

به گزارش صدای بورس؛‌ امین بهمنش، کارشناس و مدرس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه گزارش های شش ماهه منتشر شده شرکت ها در سامانه کدال بسیار خوب است گفت: حتی گزارش های ۱۲ ماهه شرکت ها نیز عالی است و باید فاجعه غیرمنتظره ای برای شرکت‌ها رخ دهد تا وضعیت بنیادی خرابی پیدا کنند که ۹۵ درصد به بالا احتمال گزارش خوب شرکت‌ها برای امسال را داریم.

بهمنش با اشاره به اینکه چرا این گزارش ها در بازار خود را نشان نمی‌دهد، گفت: نرخ ارز، تورم انتظاری، بازارهای موازی، درگیری سیاسی، برجام و... می تواند بازار را دستخوش تغییر کند. ضمن اینکه در بازار سرمایه همیشه ۲ ضربدر ۲ مساوی چهار نخواهد شد و اگر یک روال ثابت برای سودآوری در بازار وجود داشت همه فعالان بازار سرمایه از آن استفاده می کردند.

وی افزود: بازار سرمایه تشکیل شده از پیچیدگی های فراوان است و هر کدام از عوامل می تواند بازار را دچار تغییر یا نوسان کند. عوامل انسانی(روحیات معامله گران خرد و کلان)، عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی، عوامل جغرافیایی در این بازار تعیین کننده بوده و برآیند این عوامل جهت بازار را مشخص می کند.

امین بهمنش افزود: در نتیجه گزارش های منتشر شده قطعا گزارش های خوبی بوده و گروه های پتروشیمی، فلزات، پالایشی صنایعی هستند که می‌توانند در آینده بازار پیشرو باشند، اگر دلار از محدوده ۲۳ هزار تومان پایین تر نیاید، شرکت‌های صنایع فوق می توانند سود بسیار خوبی را شناسایی کنند، معمولا بسیاری از پتروشیمی ها بالای ۸۰ درصد سود توزیع می کنند.

مدرس بازارهای مالی با اشاره به وضعیت فعلی بازار سرمایه گفت: بازار استاندارد بورس، همین بازاری است که در جریان است و قفل شدن سهم ها در صف خرید یا فروش را بازار سرمایه استاندارد نمی گویند، بازار سرمایه در شرایط فعلی ریسک سیستماتیک حادی ندارد.


بیشتر بخوانید:ساخت ۴۰ شهرک جدید در برنامه کار است


بهمنش در پاسخ به سوال خبرنگار صدای بورس مبنی بر ریسک های افزایش نرخ بهره برای جبران کسری بودجه دولت، می تواند روند منفی شدیدی بر بازار تحمیل کند، گفت: به نظر من دولت فعلا در بحث فروش اوراق متمرکز شده و حداقل در یک سال اول خود نمی خواهد با تغییر متغیرها بورس را زمین بزند، فعلا قیمت ها در بازار سهام نه بسیار جذاب پایین و نه بسیار بالاتر از ارزش ذاتی است، به همین علت بازار به گفته برخی از کارشناسان که اعتقاد دارند رشد پرقدرتی را دارد پیش نخواهد رفت یا برعکس، بازار با تغییر متغیرها به سمت منفی نیز توانایی ریزش شدید را ندارد.

بهمنش در ادامه گفت: برای صعودی شدن بازار سرمایه، بازار نیاز محرک هایی برای صعود است و گزارش های شرکت ها بوده و فکر نمی کنم این گزارش ها باعث پرش بورس به سمت ۲ میلیون واحد شود. دولت نیازهای زیادی دارد که نقش سرعت گیر در بورس را ایفا خواهد کرد.

این فعال بازار سرمایه اضافه کرد: ممکن است در ادامه راه مجبور به انتشار اوراق های بیشتر، افزایش نرخ بهره و از این دست اقدامات شود که این اقدامات فعلا در دستور کار دولت نخواهد بود و در شش ماه آینده ، شاید دولت به این اقدامات دست زده و بازار وارد فاز نوسانی و اصلاحی شود.

این مدرس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دولت در بازار منفی و نوسانی نمی تواند اقدامات فوق را اجرایی کند، گفت: دولت نیز نیاز دارد تا بازار یک راه صعودی در پیش بگیرد تا بتواند از محل این بازار بخشی از کسری بودجه خود را کنترل کند.

بهمنش در پایان گفت: با انتشار گزارش ها روند می تواند صعودی باشد اما حتی زمزمه های برجام و نشستن ایران و آمریکا دور یک میز نیز می تواند بازار سرمایه را وارد فاز نزولی کند و این سیگنال نزولی در برخی از گروه ها را اجرایی کند

کد خبر 439229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =