حرکت بازار در خلاف جهت متغیرهای بنیادی/ پیش بینی روند بازار ۱۸ مهر ۱۴۰۰

باتوجه به این که صالح آبادی به عنوان رییس‌کل بانک مرکزی معرفی شدند و با سوابق طولانی بورسی ایشان، انتظار می رفت بازار واکنش مثبتی به انتصاب وی نشان دهد که این گونه نشد.

مژده ابراهیمی – صدای بورس؛ به نظر می رسد بازار در روزهای آتی ابتدا به تعادل برسد و در صورت ثبات متغیرهای بنیادی، دوباره با افزایش تقاضا به مدار مثبت بازگردد.

مهرزاد جهانی، مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان الماس در گفت و گو با صدای بورس بیان کرد: بازار در روز جاری با فشار عرضه ها همراه بود؛ به طوری که اکثر نمادهای بازار در کف قیمتی معامله شدند و نکته قابل تامل اینکه شاخص کل با جو حاکم بر بازار فقط ۱.۵ درصد با کاهش مواجه شد.
وی افزود: شاخص کل در پایان معاملات امروز با کاهش بیش از ۲۲ هزار واحدی به ارتفاع یک میلیون و ۴۹۵ هزار واحدی رسید که در این بین نمادهای فولاد، تاپیکو و پارسان بیشترین تاثیر منفی و از سویی دیگر نمادهای شستا، بفجر و شفن بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند. همچنین ارزش معاملات خرد در پایان روز جاری حدود ۵ هزار میلیارد تومان بوده است که شاهد خروج ۹۰۰ میلیارد تومان نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار در روز جاری بودیم.
مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان الماس عنوان کرد: خبرهایی مبنی بر اعلام آمادگی ایران برای شروع مذاکرات که با افت ناچیز قیمت ارز نیز همراه شد، شاید یکی از دلایل افت همه جانبه بازار در روز جاری باشد که بیشتر در قالب هیجانات بروز کرده است. این در حالی است که قیمت های جهانی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند و با توجه به انتظار تداوم بحران انرژی در اروپا، چشم انداز مثبتی نیز در ماه های آتی نیز خواهند داشت؛ از سویی دیگر قیمت ارز نیز با تغییرات جزیی همراه بوده که قاعدتا نباید محرک افت دسته جمعی بازار باشد. بنابراین باتوجه به مطالب مطروحه امروز شاهد بازاری غیرمنطقی و هیجانی بوده ایم که احتمالا در روزهای آتی تعدیل شود.

بازار به تعادل خود بازمی گردد

جهانی ادامه داد: گروه پالایشگاهی که با تغییر رویه نحوه تعیین نرخ خوراک و فرآورده ها همراه شدند که در فرمول جدید میزان تخفیف خوراک افزایش یافته است و احتمالا در روزهای آتی شاهد انتشار گزارشات سه و شش ماهه پالایشی ها باشیم، بعد از رشدی کوتاه در چندین روز گذشته، با فشار عرضه ها به صف فروش رسیدند و این جو منفی به کلیت بازار تسری پیدا کرد.

وی افزود: به نظر می رسد با انتشار گزارشات مناسب این گروه، دوباره در روزهای آتی ابتدا به تعادل برسند و سپس با افزایش تقاضا مواجه شوند. پترویی ها هم که با فشار عرضه‌ها در روز جاری تجربه کردند احتمالا در روز کاری آینده به تعادل برسند. بسیاری از نمادهای این گروه سقف تاریخی خود را زده اند و به نوعی می توان گفت از کلیت بازار کمی جلوتر هستند اما این نکته را نباید فراموش کرد که این گروه از لحاظ بنادی نیز شرایط بسیار خوبی دارند.
به گفته وی خودرویی ها و بانکی ها نیز به تبعیت از کلیت بازار پر عرضه بودند، اما به همراه پالایشی ها پتانسیل بیشتری نسبت به مابقی گروه ها برای اقبال بازار دارند و باتوجه به اینکه صالح آبادی به عنوان رییس‌کل بانک مرکزی معرفی شدند و با سوابق طولانی بورسی ایشان، انتظار می رفت بازار واکنش مثبتی به انتصاب ایشان نشان دهد که متاسفانه این گونه نشد.
با جمیع جهات، بازار در شرایط فعلی کمی سردرگم است و به خبرها و شایعات بیش واکنشی دارد. به نظر می رسد در روزهای آتی ابتدا به تعادل برسد و صورت ثبات متغیرهای بنیادی مجددا با افزایش تقاضا به مدار مثبت بازگردد.

کد خبر 439696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    باز هیجان الکی. باز دوباره لعنت به بورس و ضرر کردم، ضررکردم ها شروع شد. دوست عزیز اگر تو ضرری نفروش. تنها راه برای سود کردن نفروختنه. بجای رفتن تو صف فروش از این فرصت ها برای خرید استفاده کن.هر وقت یاد گرفتی احتکار باعث گرانی میشه اونوقت تو هر بازاری سود میکنی.
  • محمد نایب سالکی IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    2 0
    باسلام و احترام چرا مسئولان کشورمان از سهام پالایش یکم که سال گذشته به مردم واگذار کرده‌اند و مردم جامعه‌ را با ضرر و زیان مواجه ساخته است صحبت‌ نمی‌کنند؟
  • علی IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    دروغ بس است؛ سرمایمانو به باد دادید
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    3 0
    یه تعداد کارشناس تجارت نیوز میاره که هر چی میگن برعکس میشه شما که به اصطلاح کارشناسین چرا سال قبل با بالا رفتن دلار قیمت سهام هرروز ریزشی بود
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    2 0
    بزگترین مشکل بورس دستوری بودنش هست مگر خبری هست که ۷۰۰نماد را در روز سبز یا قرمز کند مگر جنگ شده بورس تهران مثل مدیرت کشور نابودی مردم را درپیش گرفته
  • مقدسی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    سلام ترا به خدا به کارشناسان بورسی ما بفرمایید که نظریه ندهند شاید بازار درست شود
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    هی میگفتن درست میشه این درست شدن بود همتون بی سواد و خود خواهید
  • ناشناس IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    بر پدر مادر هر چی ادم دزد لعنت این همه دزدی می کنیدبس نیست چرا هر روز ریزش داره دزد کثیف
  • رضا IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    دل به بورس نبندید بورس کارش خیلی وقته تموم شده شاید برخی ها که تو ضرر هستند ناراحت بشوند ولی این را باید بپذیریم وبا ضرر خارج شویم دندان طمع را باید در بیاوریم ۲ساله نشده یک کارشناس درست کارشناسی بکنه یا کارشناس بورس نیستند یا نمیدونم شاید ما چیزی نمی فهمیم تو بورس جا حشک کردیم
  • مال باخته IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    بابا توروخدا یکی ب دادمون برسه واقعا مسئولین ک قبل انتخابات سنگ بورس رو ب سینه میزدن الان خوابن یا خودشونو ب خواب زدن؟؟؟
  • علی IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    توی کشور ی که همچیز گرون و گرونتر میشه ولی توی بورس هر روز ارزونتر تا جایی که یه سهم به ۱۰۰ تا تک تومن رسیده یعنی یک برگ سهام ۵۰ برابر از یک آدامس موزی ارزونتر شده بورس دیگه داره مشکوک میشه