۶۷ درصد رشد بازدهی غدیر نسبت به سال گذشته

مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر گفت:در ۸ هلدینگ غدیر نزدیک ۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد که تقریبا معادل ۲۰ میلیارد دلار است که تامین مالی آن از طریق گروه مالی غدیر انجام  شده است.

سیدبابک ابراهیمی، معاون اقتصادی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در گفت و گو با صدای بورس گفت: یکی از بحث های چالشی در حوزه غدیر بحث اوره یارانه ای کشاورزی است که عمدتا در ذیل هلدینگ نفت و گاز پارسیان که اصلی ترین هلدینگ غدیر است مطرح می شود. در حدود یکسال گذشته به طور جد مجموعه وزارت دفاع، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و مجموعه مدیریت غدیر این موضوع را پیگیری کرده اند و امید می رود با تدابیر انجام شده امسال این اقدام را به نتیجه برسانیم و مطالبات را از دولت کسب کنیم.

ابراهیمی ادامه داد: بحث بعدی که ما در مجامع غدیر شاهد آن هستیم بحث بازدهی دارایی هاست البته تمرکز ویژه ای برای غدیر به عنوان سهامدار عمده تکلیف شده است که بتواند در حوزه های دیگر ورود پیدا کند یعنی از سمت هلدینگی که اکثریت سودش را نفت و گاز پارسیان تامین می کند به سمت حوزه دیگری به نام حوزه فلزات یا به عبارت دیگر هلدینگ صنعت و معدن برود.

ابراهیمی با اشاره به بحث بورسی سازی دارایی ها گفت: این ماموریت هم انجام شده است یعنی هلدینگ غدیر مجموعه ای عظیم از شرکت های سودده خوب و با کیفیت را آماده بورسی سازی شدن می کند که البته درج نماد هم شده است و به دلیل شرایط بازار امید می رود که در ادامه سال شرایط بهتری پیدا کند تا پرتفوی خود را متنوع کند.

وی افزود: تمامی شرکت های غدیر سودده هستند و بازدهی دارایی ها را افزایش داده است و دارایی هایش را هم بورسی کرده است. عملکرد غدیر در مقایسه با هلدینگ های چند رشته ای دیگر بسیار خوب بوده است و بازدهی آن نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد افزایش یافته است.

سهم هلدینگ نفت و گاز پارسیان در سهم سود غدیر غریب به ۷۰ درصد است

امیرعباس حسینی، مدیرعامل غدیر در این نشست گفت: دغدغه غدیر در سال گذشته نرخ اوره داخلی بود که در این یکسال با مکاتبات وزیر دفاع، مدیر عامل ساتا و تلاش های معاون اقتصادی ساتا ، غدیر و هلدینگ نفت و گاز پارسیان در حال حاضر در حال طی فرآیند عملیات حسابرسی یارانه ای است بنابراین امیدواریم که با بدست آمدن نتیجه این حسابرسی مذاکرات با دولت برای دریافت مطالبات قطعی شود.

حسینی با اشاره به اینکه غدیر امسال در مقابله با سال گذشته تقریبا ۲ برابر در حوزه سود آوری رسیده است افزود: در ۹ ماهه سال ۶۷ درصد بازدهی و افزایش دارایی داریم که اتفاقات زیادی در طول این ۱۰ ماه رخ داده است و ۲ اصل مهمی که در غدیر به آن توجه شده است اول موضوع مدیریت هلدینگ داری و بعد اعمال حاکمیت شرکتی و حکمرانی شرکتی بود که با استفاده از مدل هایی مانند مدل دخالت استراتژیک عملکرد شرکت ها پایش شده است و بازدهی شرکت ها افزایش پیدا کرده، فرآیندهای فروش اصلاح و فرآیند های خرید در حال اصلاح است.

حسینی در ادامه به هدف گذاری کلان غدیر پرداخت و گفت: این سهم براساس نظر سهامداران و استراتژی الحاقی می بایست بخش عمده ای از آن به هلدینگ معدنی غدیر اختصاص پیدا کند و این عدد در هلدینگ غدیر به حدود ۴۰ درصد برسد و سهم نفت وگاز تبدیل شود به غدیر با پرتفویی از دارایی معدنی و دارایی نفت و گاز بخاطر همین تمرکز غدیر بر توسعه هلدینگ صنعت و معدن ویژه است.

آغاز پروژه ها در حوزه هلدینگ صنعت و معدن غدیر

حسینی تصریح کرد: سه پروژه تولید کنسانتره هر کدام با ظرفیت ۴ میلیون تن، پروژه تولید گندله و تکمیل پروژه فولاد نی ریز که بعد از ۲ سال توقف عملا رشد کرد و در حوزه ساختمانی و تجهیزات وارد سایت شده است و امید می رود که این پروژه در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد و به این ترتیب زنجیره ارزشی فولاد شرکت غدیر با تملک معدن و پروژه های تولید کنسانتره و گندله تکمیل می شو.

وی ادامه داد: همچنین ۲ پروژه مهم تولید ورق در فولاد غدیر ایرانیان از بزرگترین پروژه های فولادی کشور است، غدیر در جایگاه دوم از بعد تولید ورق در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد و این پروژه هایی است که در حوزه صنعت و معدن شروع شده اند.

حسینی ادامه داد: ظرفیت شرکت آلومینیوم جنوب هفته گذشته از مرز ۲۰۰ هزار تن گذشت و در واقع لوپ ۲ آلومینیوم جنوب تکمیل شد، به این ترتیب شرکت غدیر بزرگترین تولید کننده آلومینیوم ایران است که در آذر ماه با تکمیل لوپ سوم با ۳۰۰ هزارتن ظرفیت بزرگترین آلومینیوم ایران و جزو ۳ شرکت برتر منطقه است.

از سمت وزارت صمت هم حمایت هایی وجود دارد

حسینی گفت: هلدینگ سیمان غدیر آماده و با تایید بورس عرضه خواهد شد و ارزش گذاری اولیه حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان شده است که نزدیک ۵ هزار میلیارد تومان عرضه خواهد شد. هلدینگ صنعتی و معدنی غدیر هم به همین شکل تایید و درج نماد شده؛ برآورد ارزشگذاری فعلی بورس براساس گزارش های تامین سرمایه چیزی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان است و این به معنی یک تامین مالی مناسب برای پروژه های آتی غدیر خواهد بود.

همچنین افزود: برای بورسی شدن به ۲ دلیل تاکید داریم؛ اول به دلیل ارتقای سطح شفافیت و میزان پاسخگویی به سهامدار و دوم به دلیل امکان تامین منابع مالی از طریق عرضه در بورس.  در مجموع ۸ هلدینگ غدیر نزدیک ۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد که تقریبا معادل ۲۰ میلیارد دلار است که تامین مالی سختی را هم دارد که البته از طریق گروه مالی غدیر انجام  شده است.

اولین وظیفه غدیر، مدیریت پرتفوی

حسینی ادامه داد: در بهینه سازی پرتفوی از ۲ روش استفاده شده است؛ نخست ساماندهی شرکت های کم بازده از طریق ادغام، فروش و خروج و دوم بهبود و توسعه پرتفوی از طریق تملک دارایی های پر بازده که هر دو عمل اتفاق افتاده است.

وی افزود؛ برای تامین مالی از انتشار اوراق تبعی ۲ هزار میلیارد تومانی و بعد از آن اوراق ۷۰۰ میلیارد تومانی هلدینگ معدنی برای تامین پروژه ها اقدام کردیم و برای ۴ هزار میلیارد تومان در قالب ۲ بخش اقدام خواهیم کرد و در مجموع با ۶ هزار میلیارد تومان تامین مالی ادامه خواهیم داد.

کد خبر 440389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =