شواهدی تایید نشده از واگرایی مثبت دارویی‌ها/ ریزش یا رویش کدامیک رخ می‌دهد؟

نمادهای دارویی به علت شناوری پایین مستعد هیجان بوده و در بسیاری از موارد این شرکت‌ها در یک محدوده مثبت یا منفی قفل می شوند.

وحید بلالی - صدای بورس؛ صنعت دارو یکی از صنایع کوچک و متوسط بازار سرمایه است. نمادهای دارویی به علت شناوری پایین در بسیاری از سهم ها مستعد هیجان بوده و در بسیاری از موارد این شرکت ها در یک محدوده مثبت یا منفی قفل می شوند، از مزیت های شرکت های دارویی مصرف پیوسته محصولات آنان توسط مردم است و این نمادها معمولا PبهS خوبی می سازند، اما این شرکت ها همچون بسیاری از شرکت ها از وضعیت ارز مرجع و مواد اولیه رنج می برند، بسیاری از مواد اولیه صنایع داروسازی به کشور وارد شده و این یکی از مواردی است که قیمت دارو را در کشور در حالت نوسان قرار می دهد.

مشکل بعدی شرکت های داروسازی مطالبات داروخانه ها از بیمه تامین اجتماعی است که این شرکت ها را نیز درگیر کرده و باعث می شود این شرکت ها یا مجبور باشند پای بار به صورت نقدی دارو را تسویه کنند( که در این صورت بسیاری از داروخانه ها به علت گران بودن دارو و نداشتن نقدینگی لازم توان پرداخت نقدی ندارند.) یا مطالبات خود را به صورت چک و اقساط دریافت کنند.

به علت مشکلات بیمه تامین اجتماعی که داروخانه های سراسر کشور را درگیر کرده نقدینگی لازم به صورت لحظه ای به شرکت های داروسازی و شرکت های پخش دارو نرسیده و این یکی از مواردی است که شرکت های داروسازی و پخش دارو از آن ضربه می بینند.

مساله بعدی که شرکت های داروسازی را درگیر کرده پیشرفت لحظه ای دنیا در علم داروسازی و پیدایش داروهای جدید است، به عنوان مثال یک شرکت برای تولید دارو تازه وارد خارجی به دنیای دارو مشغول توسعه و تحقیق بوده و بعد از واردات ماشین آلات و مواد اولیه و کمک گرفتن از شرکت های خارجی یک دارو تولید می کند اما آن دارو بعد از مدت کوتاهی یک رقیب جدید پیدا می کند، به عبارت دیگر شرکت های داروسازی هر سال مجبور هستند برای از دست ندادن بازار داخلی به سمت تحقیق و پژوهش و هزینه ها بالا برای تولید دارو بپردازند و این مورد باعث شده تا PبهE بسیاری از شرکت های داروسازی عدد بالایی باشد.

به عنوان مثال گروه دارویی برکت تحقیقات و هزینه سنگینی را صرف ساخت واکسن داخلی کرده اما بازده نهایی( تعداد تولید شده واکسن در مدت مشخص نه کیفیت) آن چیزی نبود که توقع می رفت و در نهایت مسئولان شرکت تصمیم گرفتند با واردات واکسن از خارج خلا این موضوع را پر کنند در صورتی که اگر برکت می توانست یک سال زودتر به نتیجه نهایی تولید واکسن برسد این شرکت با سودسازی وحشتناکی روبرو می شد.

مثال برکت در تمام شرکت های تولیدکننده دارو صدق کرده و زمان در تولید دارو بسیار مهم است و شرکتی می تواند در صنعت داروسازی سودساز باشد که پیشرو تولید دارو نسبت به صنعت روز داروسازی جهان باشد.

یکی دیگر از مشکلات این صنعت قدیمی بودن تجهیزات دارو و به روز نبودن آن است و تحریم و بالا بودن قیمت ارز باعث شده واردات دستگاه های جدید به کشور بسیار سخت و مشکل باشد.

اما مهمترین مزیت صنعت دارویی تاثیر نگرفتن این صنایع از وضعیت بین المللی و بازارهای جهانی و تحریم ها و نیاز دائمی کشور و اعتماد مردم به این صنعت است و این صنعت یکی از صنایع نسبتا موفق در جلب اعتماد مردمی بوده(بر عکس صنعت خودرو که مردم به اجبار محصولات آن را مصرف می کنند) و مردم بدون دغدغه از کیفیت بسیاری از داروها آن ها را مصرف می کنند و بسیاری از مردم برندهای خاص دارو داخلی را به داروهای خارجی ترجیح می دهند، به عنوان مثال قرص سرماخوردگی شرکت دکتر عبیدی، قرص های اعصاب و فشار داروسازی سبحان، قرص متفورمین شرکت آریا، داروهای گوارش کیمیدارو، قرص های فشار خون شرکت رازک از محصولاتی هستند که بسیاری از مصرف کنندگان آنها را به محصولات خارجی ترجیح می دهند.

این صنایع از صنایعی هستند که در زمان توافق و ریزش دلار از آن بهره برده و می توانند با بروز رسانی تجهیزات و دستگاه ها و توافق برای ساخت داروهای جدید با شرکت های خارجی سودسازی را افزایش دهند در نتیجه یکی از گروه هایی هستند که با توافق برجام از آن بهره خواهند برد.

تحلیل تابلوخوانی
ارزش بازار گروه دارویی بورس در معاملات چهارشنبه هفته گذشته به ۱۵۵ هزار میلیارد تومان رسید، ارزش شناور این گروه ۲۶ هزار میلیارد تومان است که نشان می دهد کمتر از ۳۰ درصد ارزش بازار آن ارزش شناور است و شناوری نسبتا پایینی داشته و این صنایع همانطور که گفته شد مستعد صف های خرید و فروش هیجانی هستند.

قدرت خریدار در معاملات چهارشنبه ۰.۹ منفی بوده و این صنعت خروج پول را تجربه کرده است. یکی از نقاط ضعف این گروه EPS نسبتا پایین بوده اما به علت کف های قیمتی صنایع دارویی متوسط نرخ PبهS این گروه نسبتا خوب است.

تحلیل تکنیکال

هر یک از نمادهای این گروه وضعیت خاصی را دارند و نمی توان یک تحلیل کلی از این گروه ارائه کرد اما برآیند حرکت تمام نمادهای این گروه در هفته های اخیر منفی است.

شواهدی تایید نشده از واگرایی مثبت دارویی‌ها/ ریزش یا رویش کدامیک رخ می‌دهد؟

همانطور که در تصویر فوق می بینید این نمادها در یک پهنه نوسانی در یک کانال افقی در حال حرکت بوده که بیش از ۹ هفته در وضعیت ریزشی قرار گرفته اند، دارویی ها در اوایل امسال تا مرداد ماه ۱۴۰۰ توانسته بودند یک نوسان مثبت داده و به اختلاف ۲۲ درصدی از سقف تاریخی خود در مرداد ۹۹ برسند اما با نزدیک شدن به سقف کانال نوسانی افقی ریزش دوباره را تجربه کرده و اکنون به حمایت S۲ پیوت لاین رسیده که اگر نتوانند این حمایت و حمایت بعدی را حفظ کنند باز هم به کف کانال نزدیک خواهند شد، این بدان معنا است که دارویی ها می توانند ۱۵ درصد منفی را نیز تجربه کنند، البته شاید پول هوشمند با یک خبر مثبت بتواند این شاخص را به بالا بکشد.

در تایم فریم روزانه طبق تصویر زیر، بررسی معاملات چهارشنبه هفته گذشته یک نکته امیدوار کننده وجود دارد و آن هم کندل مرد دارآویخته یا جمع شونده به سمت بالا است که برای تثبیت و بالا رفتن در این محدوده باید معاملات این هفته را رصد کرد.

شواهدی تایید نشده از واگرایی مثبت دارویی‌ها/ ریزش یا رویش کدامیک رخ می‌دهد؟

در ۱۵ دقیقه پایانی معاملات چهارشنبه اندک واگرایی مثبت در کیجون(آبی رنگ)، خط آخری میانگین متحرک دیده می شود که باید در معاملات این هفته تایید شود.

شواهدی تایید نشده از واگرایی مثبت دارویی‌ها/ ریزش یا رویش کدامیک رخ می‌دهد؟

Rsi در تایم فریم یک ساعته طبق تصویر زیر در معاملات آخر چهارشنبه نیز واگرایی مثبت را نشان می دهد.

شواهدی تایید نشده از واگرایی مثبت دارویی‌ها/ ریزش یا رویش کدامیک رخ می‌دهد؟

به گزارش صدای بورس ، باید دید معاملات این هفته دارویی ها چگونه رقم خورده و آیا با ریزش ۱۵ درصدی به کف کانال افقی می رسند یا با کف سازی آغاز رشد خواهند کرد؟

کد خبر 440595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • FR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    0 0
    دارویی به حال خود رها شده ممنون از صدای بورس که باز یادی از این صنعت کرد