۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
از بازار چه خبر؟

بازار بورس هفتۀ سوم آبان ماه در حالی پایان یافت که شاخص کل بورس با رشد ۰.۶۱ درصدی به ۱،۴۵۶،۴۷۹ واحد رسید و همچنین شاخص هم‌وزن با رشد ۱.۴۳ درصدی همراه بود.

به گزارش صدای بورس، سبز شدن بازار در روزهای اخیر به ویژه در روز چهارشنبه به دلیل انتشار اخبار «ارائۀ لایحۀ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مجلس» و البته افشاء اطلاعات شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، مبنی بر دریافت مجوز افزایش ۱۵ تا ۱۸ درصدی نرخ فروش محصولات بوده است که منجر به زمزمه‌هایی از احتمال حذف «قیمت‌گذاری دستوری» شده است.

البته برخی از کارشناسان صنعت خودرو بر این اعتقاد هستند که دولت در حال حاضر جسارت حذف قیمت‌گذاری دستوری را ندارد و احتمال شناورسازی کامل قیمت خودرو بسیار اندک است. این در حالی است که اکثر کارشناسان بازار سرمایه بزرگترین تهدید فعلی بازار سرمایه را «قیمت‌گذاری دستوری» می‌دانند و اظهار می‌کنند که در صورت شناورسازی قیمت‌ها، تولیدکنندگان با انگیزۀ بیشتری در جهت افزایش تولید و عرضه پیش خواهند رفت که همین امر موجب کاهش قیمت در بازار و حفظ تعادل خواهد شد.


بیشتر بخوانید:


تقدیم لایحۀ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مجلس، موجب تشکیل صف‌های خرید در بسیاری از نمادهای دارویی از جمله «دیران» و «دتولید»، همچنین صف خرید در نمادهای صنعت غذایی از جمله «غکورش» و «غبشهر» شده است. شایان ذکر است که تحلیل‌ و بررسی این نمادها، از افزایش قابل توجه سودآوری این شرکت‌ها در اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر می‌دهند که توجیه مناسبی برای شکل‌گیری این صف‌های خرید است.

با توجه به خبرهای منتشر شده، کاهش قابل ملاحظۀ شتاب خروج نقدینگی سرمایه‌گذاران حقیقی و همچنین محدودۀ مناسب ارزش معاملات در طول روزهای اخیر، که نویدی از بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران حقیقی به بازار سرمایه به شمار می‌رود، می‌توان روند متعادل مثبتی را برای بازار روزهای آتی انتظار داشت که البته انتظار رشد بازدهی برای صنایع کوچکی که از قیمت‌گذاری دستوری اثری منفی می‌گرفته‌اند، بیشتر از سهام بزرگ است. به عبارت دیگر برای هفتۀ آتی همچون روز آخر معاملاتی هفته‌ای که گذشت، انتظار می‌رود بازدهی شاخص هم‌وزن بهتر از شاخص کل باشد.

کد خبر 441311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =