به گزارش صدای بورس؛ از ابتدای دهه ۸۰ (سالهای ۸۱ و ۸۲) که تهرانیها مجموعاً ۳۰۰ روز هوای ناسالم داشتند، آلودگی هوا به یک مسئله جدی تبدیل و باعث شد مسئولان در ظاهر آستینها را برای حل این معضل بالا بزنند؛ اما از سال ۷۴ که نخستین قانون (قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا) برای این امر تدوین شد و قانون دیگری که در سال ۹۶ با عنوان هوای پاک به تصویب رسید، تاکنون اقدام مؤثری در راستای کاهش آلودگی هوا انجامنشده و وضعیت موجود حاکی از این است که دستگاههای مسئول وظایف خود را به درستی انجام ندادهاند.
این در حالی است که قانون هوای پاک به موارد مهمی مانند از ردهخارج کردن خودروهای فرسوده و توسعه حملونقل عمومی و غیره تاکید کرده که نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوا دارند اما آمارها نشان دهنده بیمهری مسئولان به این موارد است و افزایش آلودگی هوا به ویژه در روزهای اخیر به یک دغدغه و نگرانی برای شهروندان تبدیل شده است و نسخهای قدیمی مانند تعطیلی مراکز آموزشی و مدارس نیز نمیتواند مرهم موقتی برای این معضل باشد.
مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت و محیطزیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به معضل آلودگی هوای شهر تهران، اظهار کرد: با توجه به تعدد دستگاههای مسئول در اجرای قانونی هوای پاک، پیشنهادم این است که معاون اول رییس جمهور در رأس کار قرار گیرد زیرا اختیارات و قدرت اجرای لازم را دارد و همه دستگاهها میتوانند به آن پاسخگو باشند.
وی در تشریح عوامل ایجاد آلودگی هوا، اظهار کرد: حدود ۶۵ درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک و باقی آن ناشی از منابع ثابت است البته هر ۵ سال یکبار در این باره پایش جدیدی صورت میگیرد که فکر میکنم باید با فاصله زمانی کمتری این امر انجام شود.
پیرهادی با اشاره به سهم منابع ثابت در ایجاد آلودگی هوا، گفت: فرودگاه ۰.۲ درصد، راه آهن ۰.۲، پایانههای اتوبوس حدود ۲ درصد، مصارف سوخت خانگی و تجاری حدود ۲.۵ درصد، نیروگاهها ۱۲ درصد، پالایشگاه ۴.۵ درصد و صنایع در حدود ۱۸ درصد در آلودگی هوا نقش دارند.
رشد شدید فرسودگی خودرو، موتورسیکلت و ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران
وی با بیان اینکه علاوه بر منابع آلاینده هوای شهر تهران، روند رو به رشد خودروهای فرسوده نیز بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: در سال ۹۶، ۱۰۰ هزار خودروی سواری فرسوده وجود داشت که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۲۳۷ هزار خودرو رسیده و در سال ۱۴۰۲ این رقم به حدود ۴۷۰ هزار خودرو افزایش مییابد.
وی افزود: در سال ۹۶ تعداد تاکسیهای فرسوده حدود ۴۵۰۰ دستگاه بود که این رقم در سال جاری به ۳۲ هزار دستگاه رسیده است و سال ۴۰۲ حدود ۴۸ هزار تاکسی فرسوده خواهیم داشت. همچنین در سال ۹۶، ۴۵ هزار وانت فرسوده در شهر تهران وجود داشت که این رقم در حال حاضر ۸۵ هزار دستگاه است و در سال ۴۰۲ این رقم به ۱۱۹ هزار دستگاه خواهد رسید.
پیرهادی گفت: در سال ۹۶، ۴ هزار دستگاه مینیبوس فرسوده وجود داشت اما در حال حاضر ۶ هزار دستگاه مینیفرسوده داریم که در سال ۴۰۲ به حدود ۷ هزار دستگاه خواهد رسید. تعداد اتوبوسهای فرسوده شرکت واحد نیز در سال ۹۶ حدود یک هزار و ۶۰۰ دستگاه بوده که امسال به ۵ هزار دستگاه رسیده و در سال ۴۰۲ به ۶ هزار دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۶، ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس سرویس مدرسه فرسوده وجود داشت که این رقم در سال جاری به ۳۷۰۰ دستگاه رسیده و در سال ۴۰۲ به ۴۳۰۰ دستگاه خواهد رسید. همچنین در سال ۹۶ حدود ۱۶۰۰ دستگاه کامیون فرسوده وجود داشته که در سال جاری به ۲۲۰۰ دستگاه افزایش پیدا کرده و پیشبینی میشود این رقم در سال ۴۰۲ به ۲۵۰۰ دستگاه برسد.
رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران اظهار کرد: در سال ۹۶ یک میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده وجود داشت که امسال به ۲ میلیون دستگاه افزایش پیدا کرده و در سال ۴۰۲ به حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ دستگاه خواهد رسید.
مسئولان عمق فاجعه آلودگی هوای تهران را درک نکردهاند
وی در ادامه با اشاره به اینکه موتورسیکلتهای فرسوده بین ۵ تا ۷ برابر خودروها آلایندگی دارند، گفت: اگر برای موتورسیکلتها و خودروهای فرسوده کاری نکنیم به مرحله بحرانی در تهران خواهیم رسید در واقع میتوان گفت با شیب فرسودگی وسایل نقلیه، یک بحران جدی پیش روی تهران است اما متأسفانه اهتمام جدیای بین مسئولان نمیبینم و فکر میکنم عمق فاجعه را احساس نکردهاند.
پیرهادی تصریح کرد: تهران را نباید صرفاً به عنوان یک شهر دید چراکه اینجا مرکز سیاسی، پایتخت کشور و مرکز ثقل مسائل اقتصادی کشور است؛ اگر تهران دچار بحران شود، تعطیلی آن صدمات زیادی در حوزه آموزش، اقتصاد و سایر حوزهها خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه هفته آینده یک بحران جدی به واسطه آلودگی هوا در سطح تهران خواهیم داشت ، اظهار کرد: آلایندههای هوا از پایان ساعت پنجشنبه و جمعه وارد فاز جدیدی خواهد شد و هفته آینده، روزهای بسیار آلودهای در تهران خواهیم داشت.
رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: بنابراین مسئله خودروهای فرسوده باید به عنوان یک موضوع کلان و جدی حل شود که روشهای مختلفی از جمله ارائه تسهیلات کم بهره به صاحبان خودروهای فرسوده یا مکلف کردن دستگاههای دولتی به عدم استفاده از خودروهای فرسوده برای سرویس ادارات و مدارس را می توان دستور کار قرار دارد.
وی افزود: برای کامیون، اتوبوس و مینی بوس های فرسوده نیز باید تسهیلات ویژهای قائل شد و برخی از طرحهای گذشته را احیا کرد و در دستور کار قرار داد زیرا در غیر این صورت مشکل حل نخواهد شد.
به گزارش اقتصادآنلاین؛ پیرهادی گفت: موضوع دیگری که باید به صورت جدی به آن پرداخت مربوط به صنایع و پالایشگاههاست که در این حوزه نیز دولت باید تدبیری داشته باشد و اجازه ایجاد مجموعههای صنعتی جدید در نزدیکی تهران را ندهد. اگر به این موضوعات به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نگاه نکنیم دچار خسران جدی خواهیم شد.
نظر شما