سامانه مدیریت سهام داتین چه امکاناتی به شرکت‌های بورسی می‌دهد؟

سازمان‌ها همیشه نیازمند بررسی وضعیت آماری سهامداران خود هستند. از طرفی پاسخگویی به سهامداران و جلب رضایت آنها در بازار پرتلاطم بورس، کاری بسیار سخت و پیچیده است.

به گزارش صدای بورس، چند سال قبل از اینکه شیوع ویروس کرونا سبک زندگی ما را تغییر دهد، سامانه «مدیریت سهام و مجامع آنلاین داتین» با هدف مدیریت اطلاعات سهام سازمان، سهامداران و تراکنش‌های مربوطه، مدیریت و برگزاری مجامع به صورت آنلاین (ثبت حضور به اصالت و وکالت، پرسش‌وپاسخ و رای‌گیری آنلاین)، ارائه پورتال سهامداران، تهیه گزارش‌های آماری و... راه‌اندازی شد.

از بهمن 1398 تاکنون نیز، شش مجمع از طریق این سامانه و با موفقیت برگزار شده است. حالا شرکت داتین قصد دارد با افزودن ویژگی‌هایی پس از پاندمی نیز، روند روبه‌رشد و به‌روز این محصول را حفظ کند.

در این گزارش، ویژگی‌های این سامانه شرکت داتین و ارزش‌افزوده‌ای که برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند را بررسی می‌کنیم و از همه مهم‌تر به این سوال پاسخ می‌دهیم که این سامانه چه ارزش‌افزوده‌ای برای شرکت‌ها دارد؟

سامانه مدیریت سهام و مجامع آنلاین داتین، سه بخش دارد:

1- مدیریت امور سهام

2- پورتال سهامداران

3- مجامع آنلاین

این سه بخش، متفاوت اما به هم مرتبط هستند. از آنجا که طراحی این سامانه به پیش از شیوع کرونا بازمی‌گردد، حالا برخلاف سامانه‌های موجود در بازار، تنها وظیفه برگزاری مجامع به صورت آنلاین را به دوش نمی‌کشد. برای مثال در زیرسامانه مدیریت سهامداران، این امکان برای شرکت‌ شما فراهم می‌شود تا اطلاعات و انواع تراکنش‌های سهامداران را بررسی کنید. همچنین ثبت اطلاعات انواع افرایش سرمایه، تقسیم سود و... تنها بخش‌هایی از امکانات این بخش در سامانه است.

در پورتال سهامداران نیز کاربران می‌توانند وارد سامانه شوند تا اطلاعات پروفایل شخصی، مالی، سود، صورت‌حساب دوره، حساب بانکی، کاردکس نقل‌وانتقالات و... را به صورت غیرحضوری ببینند و در صورت نیاز ویرایش کنند. زیرسامانه مجامع آنلاین، امکان حضور در مجمع به صورت آنلاین، احراز هویت، مشاهده مستندات، مشاهده زنده مجمع، امکان طرح سوال به صورت ویدئویی، صوتی و متنی و همچنین امکان شرکت در رای‌گیری را به سهامداران شما می‌دهد.


  • بیشتر بخوانید:

معاملات الگوریتمی؛ افزایش نقدشوندگی و کاهش رفتارهای هیجانی


چرا سامانه مدیریت سهام و مجامع آنلاین داتین را انتخاب کنیم؟

همان‌طور که گفتیم هدف داتین برای راه‌اندازی این سامانه، فقط برگزاری مجمع به صورت آنلاین نبوده چراکه با این حساب، راه ‌حل‌های زیادی وجود دارد. ارزش‌افزوده زیرسامانه مدیریت سهام که در بالا به آن اشاره کردیم، برای شرکت‌ها این است که بحث‌های مربوط به افزایش سرمایه، مصوبات مجمع و چگونگی انجام آن در یک جا تجمیع می‌شود و شرکت‌ها به‌راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. از سوی دیگر، مدل‌های مختلف افزایش سرمایه از جمله آورده نقدی، تسعیر ارز، فروش حق تقدم و مدل‌های مختلف نیز در آینده به این سامانه داتین اضافه می‌شود.

همچنین از آنجایی که این سامانه داتین از «پاد»، پلتفرم اینترنت اشیای گروه مالی پاسارگاد سرویس می‌گیرد، این امکان برای سهامداران بانک‌ها فراهم‌شده تا برای خرید حق تقدم، علاوه بر امکان خرید سهم از شعب، امکان پرداخت آنلاین نیز مهیا باشد. بحث‌های مربوط به گزارش‌های آماری و نموداری و تحلیل آمار داده‌ها نیز از دیگر امکانات این سرویس است.

از سوی دیگر، همه شرکت‌هایی که در بورس هستند نیاز دارند که ارتباط سهامداران را مدیریت کنند. تکنولوژی‌های سامانه‌هایی که در حال حاضر برای انجام این امور وجود دارد به بیش از 20 سال پیش بازمی‌گردد اما در سامانه سهام داتین، با اتکا بر دانش روز و کارشناسان مجرب این شرکت، امکان بهره‌برداری همزمان از ساختارهای فایلینگ قدیمی ارائه‌شده از سازمان بورس و نیازهای جدید مانند احراز هویت سهامداران که تاکید سازمان بورس است، ترکیب شده است.

در حال حاضر برخی از سهامداران کد بورسی ندارند و احراز هویت آنها به‌سختی امکان‌پذیر است اما با استفاده از این سامانه این مشکل نیز برطرف خواهد شد. اعتبارسنجی این سامانه در سه سطح و از طریق «سامانه پاد» انجام می‌شود. سطح اول با شماره تلفن و رمز یک بار مصرف، سطح دو با کد ملی و سطح سوم هم از طریق ضبط صدا و تصویر است.

این سامانه تنها منافع شرکت‌ها را در نظر نگرفته بلکه سهامداران نیز از داشتن چنین سامانه‌ای، منتفع می‌شوند. در این راستا داشبوردی طراحی‌شده تا سهامدار بتواند کارتابل خریدوفروش، کاردکس مالی، تاریخچه مجامع قبلی و اطلاعات هویتی خود را ببیند. این موضوع برای سهامداران خارج از کشور هم کارایی زیادی دارد. فرایندهای کاری زیادی در حوزه سهام مثل خرید حق تقدم، افزایش سرمایه، گزارش‌ها و کاردکس‌های متنوعی هم در این بخش طراحی شده است. سرعت ارائه خدمات به سهامداران با این داشبورد افزایش قابل توجهی دارد، چراکه سهامدار شما در لحظه می‌تواند وضعیت سهام خود را بررسی کند. این امکان که سهامدار در پورتفوی خود سهامی را خریداری کند و فردای آن روز، بتواند سهام را در داشبورد خود مشاهده کند، نشان‌دهنده به‌روزبودن اداره سهام آن سازمان است و این موضوع، حس اعتماد را در او ایجاد می‌کند. در کنار این موضوع، اطلاع‌رسانی، علاوه بر پیامک و ارسال پست الکترونیک، از طریق بروشورها و مستندات ضمیمه‌شده در این داشبورد، امکان‌پذیر است.

امکان دیگر، افزودن قالب و تم سازمان شما به داشبورد سهامداران است. تمام این امکانات در شرایطی است که از نظر بستر اجرایی و کسب‌وکار، شرکت‌ها به سخت‌افزار خاصی برای استفاده از این سامانه و زیرسامانه‌های آن، نیاز ندارند. اگر بخواهید پکیج کامل برای مدیریت سهام خود داشته باشید تا اطلاعات سهامداران را مدیریت کنید و داشبوردی هم به آنها ارائه بدهید، می‌توانید از این سامانه داتین بهره ببرید.

کاهش هزینه سازمان

سازمان‌ها همیشه نیازمند بررسی وضعیت آماری سهامداران خود هستند. از طرفی پاسخگویی به سهامداران و جلب رضایت آنها در بازار پرتلاطم بورس، کاری بسیار سخت و پیچیده است. در وهله اول، ارائه اطلاعات مدیریت سهام به سهامداران کاری زمان‌بر است که با استفاده از این سامانه، سازمان شما می‌تواند زمان خود را ذخیره کند و دیگر حتی به مرکز تماس هم نیاز ندارد. در بخش نهایی، برگزاری مجامع به صورت فیزیکی، هزینه‌های هنگفتی نظیر اجاره سالن، پذیرایی، ارائه گیفت و... را به همراه دارد و برگزاری آنلاین مجمع، از این هزینه‌های میلیاردی می‌کاهد.

در میان این هزینه‌ها باید کاهش صرف زمان برای انجام کارهای مربوط به سهامداری را نیز در نظر گرفت:

1- خواندن فایل BBS در سیستم‌های قبلی حدود دو ساعت طول می‌کشید و در بیش از 10 مرحله انجام می‌شد. این مقدار، با استفاده از این سامانه به کمتر از یک دقیقه رسیده و با یک بار بارگذاری فایل زیپ دریافتی از بورس توسط کاربر، سایر موارد توسط سیستم انجام می‌شود.

2- در بستر سرورهای ابری، بحث خواندن اطلاعات و پالایش داده صد هزار سهامدار در کمتر از 10 ثانیه قابل انجام است.

3- عملیات بارگزاری و مغایرت‌گیری فایل ثبت‌شده در سازمان بورس در کسری از ثانیه انجام می‌شود. در حالی که این کار در سازمان‌ها بسیار وقت‌گیر است و انجام دستی آن قبل از هر مجمع امری زمان‌بر و پر هزینه.

4- رکورد این سامانه بیش از سه هزار بازدیدکننده آنلاین در لحظه است و قابلیت پوشش‌دهی بیش از این تعداد هم وجود دارد.

5- رکورد حجم استریمینگ 44 گیگ بوده که در یک ربع انجام شده است.

6- رکورد رفع باگ هم در این سامانه در نظر گرفته شده است. اگر سامانه به هر دلیلی با باگ مواجه شود به پشتوانه تیم قوی پشتیبانی و با درنظرگرفتن سازوکارهای جدید، در کمتر از دو ساعت قابل رفع است.

7- به‌روزرسانی سامانه هم هر دو هفته یک بار انجام می‌شود. اگر مشتریان پکیج مستقر در سرورهای ابری این سامانه را که هزینه کمتر نسبت به خرید لایسنس دارد تهیه کنند، نگرانی بابت به‌روزرسانی آن ندارند.

8- سامانه مجامع آنلاین داتین در بانک‌ پاسارگاد، هلدینگ پارس آریان و شرکت پتروشیمی پردیس، راه‌اندازی و مجامع آنلاین آنها از این طریق برگزار شده است. هر چند امکان برگزاری مجمع، به صورت پایلوت هم وجود دارد.

9- زمان استقرار و راه اندازی سامانه کمتر از یک هفته است.

برای آشنایی بیشتر با این سامانه می‌توانید وارد این لینک شوید. در این لینک اخبار مجامع هم پوشش داده می‌شود تا مشتریان مطالب مرتبط با سایر سازمان‌ها را بتوانند بررسی کنند.

کد خبر 442896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =