معاملات الگوریتمی؛ دستی که قطع نمی شود!

معاملات الگوریتمی بد نیست اما در شرایط هیجانی می توان آن را کنترل کرد.

صدای بورس- حمیده قاسمی؛ قوانین محدود کننده بازار همچون توقف ۲۰ درصدی،توقف ۳۰ درصدی و غیره این روزها یکی پس از دیگری لغو می شوند. قوانینی که نه دلیل آمدنشان و نه دلیل رفتنشان چندان مشخص نبود و چنانچه دلیلی هم برای بود و نبودشان آورده شد در بوته آزمایش نتایج دیگری به همراه داشت. در این میان هنوز صحبتی از لغو ممنوعیت معاملات الگوریتمی مطرح نشده است. معاملاتی که حتی در زمان اجرای آنها در بازار با انبوهی از نظرات کاملا موافق و کاملا مخالف همراه بود. سوال این است که آیا نهاد ناظر در ادامه لغو محدودیت ها در قدم بعدی سراغ معاملات الگوریتمی خواهد رفت؟

مهدی سوری، کارشناس و مدرس بازار سرمایه در خصوص ضرورت بود یا نبود معاملات الگوریتمی به صدای بورس گفت: به طور کلی باید به بازار مالی به عنوان یک علم همچون فیزیک و شیمی نگاه کنیم؛ همان طور که نمی توانیم فیزیک و شیمی بومی خود را در کشور داشته باشیم، در اقتصاد و بازار هم نمی توانیم به روش خود عمل کنیم. یعنی هر آن چه از ابزارها و مدل های معاملات در دنیا و بازارهای موفق وجود دارد، در بازار ما هم باید وجود داشته باشد و دلیلی ندارد درباره آن سلیقه ای عمل کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت احترام به تجربه جهانی در بازارهای مالی افزود: باید به الگوبرداری صحیح از نمونه های جهانی روی آوریم. وقتی ابزاری در بازارهای مالی دنیا مرسوم است دلیلی برای مخالفت و مقاومت در برابر آن وجود ندارد.


  • بیشتر بخوانید:

تاثیر نوسان دلار در بازار مسکن


این مدرس بازار سرمایه پذیرش این نوع ابزارها را در بازار سرمایه قطعی دانست و خاطرنشان کرد: البته نوع اجرای آن در هر بازاری ممکن است فرق کند.حتی ممکن است در همه بازارها در خصوص استفاده یا عدم استفاده از ابزارها تصمیمات موقت گرفته شود.اما این که ابزاری را بتوان برای همیشه از بازاری کنار گذاشت ممکن نیست و دیر یا زود ناچار به پذیرش آن خواهیم بود.

سوری گرفتن تصمیمات خلق الساعه و بدون بررسی کارشناسی را در شرایط بحران نامطلوب ارزیابی کرد و تصریح کرد: به دلیل ضعف در مدیریت همواره در بحران هستیم و اغلب با گرفتن تصمیمات غیرکارشناسی جو را متشنج تر و بحرانی تر می کنیم. صحیح این است که با الگوبرداری مناسب از تجربیات جهانی بازار را اداره کنیم و تنها زمانی تصمیم بر کنار گذاشتن موقت ابزاری بگیریم که به نتیجه کارشناسی رسیده باشیم.

الگوریتمی ها بازار را سقوط دادند؟

رامین عباسی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال گفت: معاملات الگوریتمی ایراد خاصی برای بازارها ندارد و در همه دنیا نیز به شکل کنترل شده مرسوم است.

وی تصمیم توقف این معاملات را در زمان ریزش بازار تصمیم عادی ارزیابی کرد و افزود: در کل دنیا معاملات الگوریتمی وجود دارد ولی در شرایط خاص نه تنها در ایران بلکه در همه کشورها حتی در آمریکا که بزرگترین و کاراترین بورس را دارد، در مقطعی این معاملات باعث هیجان زیادی شد و جلوی آن گرفته شد.

عباسی با اشاره به بحران مالی ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ آمریکا یادآور شد: در بحران این سال ها گفته شد که بخش زیادی از فشار فروشی که ایجاد شده به دلیل معاملات الگوریتمی بود؛ چون ربات ها امکان تحلیل شرایط را ندارند و بر اساس الگوریتم های خود حرکت می کنند.به طور کلی معاملات الگوریتمی بد نیست اما در شرایط هیجانی می توان آن را کنترل کرد.

کد خبر 443902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =