تنوع « فیروزه » در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

بهمن‌ماه ۱۳۹۳ دومین صندوق توسعۀ فیروزه با نام صندوق شاخصی سی شرکت بزرگ فیروزه، در گروه صندوق‌های سهامی، فعالیت خودش را آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته حدود ۴ درصد افت داشته و امروز اندکی بالاتر از سطح ۲۵۰۰ میلیارد ریال قرار دارد.

شرکت سبدگردان توسعۀ فیروزه در شهریورماه ۱۳۹۸ تأسیس شده و فعالیت خود را از اسفند ماه ۱۳۹۸ آغاز کرد. با احتساب یک صندوق جسورانه، این مجموعه در حال حاضر مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری را برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی این صندوق‌ها، مروری بر عملکردشان خواهیم داشت.

صندوق سهامی فیروزه موفقیت
نخستین صندوق این مجموعه با نام صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه موفقیت، در مردادماه ۱۳۸۹ آغاز به کار کرد. خالص ارزش دارایی‌های صندوق با رشدی ۱۵ درصدی در یک‌سال گذشته، اکنون در مرز ۱۶۲۲ میلیارد ریال قرار دارد. بازار سهام و بازار اوراق با درآمد ثابت، به ترتیب با سهمی ۷۰ و ۲۷ درصدی، بیشترین بخش پرتفوی صندوق را تشکیل داده‌اند. در پی ریزش سنگین بازار سهام در سال گذشته، بازدهی این صندوق نیز همانند بسیاری دیگر از صندوق‌های سهامی، افت محسوسی داشته اما در افقی بلندمدت‌تر، از ابتدای تأسیس تاکنون، بازدهی مرکبی معادل ۱۰۱۷۶ درصد داشته است.

صندوق شاخصی ۳۰ شرکت بزرگ فیروزه
بهمن‌ماه ۱۳۹۳ دومین صندوق توسعۀ فیروزه با نام صندوق شاخصی سی شرکت بزرگ فیروزه، در گروه صندوق‌های سهامی، فعالیت خودش را آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته حدود ۴ درصد افت داشته و امروز اندکی بالاتر از سطح ۲۵۰۰ میلیارد ریال قرار دارد. سهم بازار سهام از پرتفوی این صندوق چیزی حدود ۹۶ درصد است و گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «استخراج کانه‌های فلزی» بیشترین جذابیت را نزد مدیران صندوق داشته‌اند. این صندوق الهام‌گرفته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری منفعل است و تجربۀ جهانی حاکی از آن است که امکان کسب بازدهی مناسب در ادوار میان‌مدت و بلندمدت برای سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها وجود دارد. باوجود افت سطح بازدهی‌ها در یک‌سال اخیر، بازدهی بلندمدت و ابتدای تاسیس تاکنونِ این صندوق شاخصی، معادل ۱۵۷۷ درصد بوده است.

فیروزه آسیا؛ صندوقی برای ریسک‌گریزان
سبدگردان توسعۀ فیروزه در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ و در راستای جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، صندوق با درآمد ثابت فیروزه آسیا را تأسیس کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق، اکنون به مرز ۲۱۰۰ میلیارد ریال رسیده است. متناسب با نوع صندوق، بازار سهام سهم اندکی در پرتفوی آن داشته و بیشترین سرمایۀ صندوق در حدود ۷۵ درصد در اوراق با درآمد ثابت، سرمایه‌گذاری شده است. صندوق فیروزه آسیا در یک‌سال اخیر، بیش از ۲۰ درصد بازدهی کسب کرده که این رقم در مقایسه با سود سپردۀ بانکی و بازدهی بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت دیگر، بالاتر بوده است.
در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت سبدگردان توسعه فیروزه را مشاهده می‌کنید.

تنوع « فیروزه » در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری مطمئن
یگانه اقبال نیا - مدیرعامل سبدگردان توسعه فیروزه: گروه مالی فیروزه از سال ۱۳۸۴ تأسیس شد و در حال حاضر مدیریت سه صندوق فیروزه موفقیت، ارمغان فیروزه آسیا و شاخصی ۳۰ شرکت بزرگ فیروزه را در کنار خدمات سبدگردانی بر عهده دارد. میزان دارایی تحت مدیریت گروه در بازارهای بورسی و غیر بورسی به ۸۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است. استراتژی سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری ارمغان فیروزه آسیا تمرکز بر سرمایه‌گذاری در اوراق خزانه بوده و جانشین مناسبی برای سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی برای نگه‌داشت سرمایه بالاتر از ۶ ماهه محسوب می‌شود. مزیت اصلی سرمایه‌گذاری در صندوق شاخصی ۳۰ شرکت فیروزه سهولت در تنوع دارایی‌ها با هزینه کمتر است که سرمایه‌گذار می‌تواند سهامدار ۳۰ شرکت بزرگ بورسی با هزینه کمتری شود. استراتژی سرمایه‌گذاری صندوق صدور ابطالی فیروزه موفقیت عمدتا با تمرکز بر شرکت‌های بنیادی در صنایع محافظه کار در این سال‌ها بوده است. در صورت ورود بازار به شرایط رکودی، صندوق استراتژی دفاعی خواهد داشت و در بازار ریزشی به میزان کمتری نسبت به شاخص افت خواهد داشت. بازده یکسال گذشته این سه صندوق به ترتیب ۱۹ (ارمغان فیروزه آسیا)، ۷- (فیروزه ۳۰ شرکت) و ۱۱ (فیروزه موفقیت) درصد بوده است. بازده یکسال گذشته این سه صندوق به ترتیب ۱۱، ۹/۲ و ۱/۲۰ درصد بوده است.

کد خبر 445328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =