بازار سراپا سبز انرژی/ نفت به ۱۰۰ دلار می‌رسد

بازار جهانی انرژی همچنان شاهد رشد قیمت‌ نفت و گاز است.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ امروز دوشنبه با بازگشایی بازارهای جهانی انرژی، قیمت نفت خام و گاز طبیعی دوباره افزایشی شد. به گفته کارشناسان، در حال حاضر فاکتورهای موثر بر افزایش قیمت نفت خام بسیار قدرتمند هستند. بنابراین احتمال ادامه روند صعودی قیمت‌ها و عبور از مرز ۱۰۰ دلار وجود دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، امروز قیمت نفت خام سبک آمریکا از مرز ۹۴ دلار عبور کرد. قیمت نفت برنت دریای شمال نیز به بیش از ۹۵ دلار رسیده است. همچنین میانگین سبد نفت اوپک در محدوده ۹۳ دلار قرار دارد. در این میان، قیمت گاز طبیعی، نفت حرارتی و بنزین نیز سیر صعودی پیدا کرده است.

بزرگترین معامله‌گر مستقل نفت جهان معتقد است که قیمت این کالای استراتژیک همچنان با افزایش همراه خواهد بود. مدیرعامل شرکت ویتول با اشاره به تلاش‌های چین برای افزایش ذخایر نفت خود، این اقدام را عاملی برای رشد قیمت‌ها معرفی کرد و گفت: به نظر نمی‌رسد چین به اندازه کشورهای جنوب آسیا نسبت به نفت گران حساسیت داشته باشد. در این میان، رفتار مدیران پولی و صندوق‌ها نیز مهر تایید است بر پیش‌بینی افزایش قیمت نفت خام.

هفته گذشته قیمت نفت خام از مرز ۹۳ دلار عبور کرد. حال ادامه روند افزایشی نشان می‌دهد که پیش‌بینی بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری درباره عبور قیمت‌ها از مرز ۱۰۰ دلار امکان‌پذیر است.

کاهش ظرفیت تولید مازاد و نگرانی درباره کاهش حجم ذخایر جهانی در کنار تاثیر تنش‌های بین‌المللی از دیگر عوامل موثر بر روند صعودی قیمت نفت خام به شمار می‌روند.

کد خبر 446874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =