عرضه بلوکی سهام خودروسازان/ گامی جهت شفافیت بازار

با توجه به تب تند عرضه بلوکی دو خودروساز بزرگ کشور و خبرهای ضد و نقیض درباره آن، نظر یکی از کارشناسان دادگستری را جویا شدیم.

به گزارش صدای بورس؛ حسین حریریان، بیش از ۲۰ درصد در شرکت ایران‌خودرو و بیش از ۳۰ درصد در شرکت سایپا، سهام تودلی این شرکت‌ها هستند که با خبر شده‌ایم این میزان از سهام دولتی قرار است به صورت بلوکی واگذار شود. به درباره نحوه قیمت‌گذاری آن با یکی از کارشناسان دادگستری مصاحبه‌ای را ترتیب دادیم.

اسماعیل غلامی گفت: باید به این نکته اشاره کرد که خود دولت سهامدار ایران‌خودرو و سایپا است و این سهام از طریق سازمان خصوصی سازی به فروش می‌رسد. بحث عرضه بلوکی از سهام خود دولت مطرح شد ولی ۱۵ تا ۱۷ درصد از سهام این شرکت‌ها در وثیقه تسهیلات قرار دارد اما این وثیقه به شکل وام بوده و در حال حاضر در شرکت است. این سهام در وثیقه قابل انتقال به خریدار یا خریداران احتمالی است. سهمی که از ایران‌خودرو و سایپا در حال قیمت گذاری است از طریق ارزش روز آن قیمت‌گذاری می‌شود. قیمت سهام ایران‌خودرو و سایپا در تابلوی بورس وجود دارد اما برای عرضه بلوکی این قیمت متفاوت است. در این زمینه باید طبق آیین‌نامه دولت اقدام شود. سازمان خصوصی سازی درباره این موضوع شفاف سازی لازم را ارائه نداده است اما به نظر می‌رسد ۲۴ درصد از سهام ایراخودرو و ۴۱ درصد از سهام سایپا به صورت بلوکی عرضه می‌شود. عرضه سهام ۴۱ درصدی سایپا به صورت آگهی درج شده است.


بیشتر بخوانید:

انحصاری شکنی در بازار سرمایه


این کارشناس دادگستری تشریح کرد: سوال اینجاست که کدام بخش از سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا به صورت بلوکی عرضه می‌شود، در واقع سهام شرکت‌های زیرمجموعه است که به صورت بلوکی عرضه خواهد شد. این موضوع نیز در آگهی عرضه سایپا مشهود است که هر کدام از زیرمجموعه‌ها چند درصد عرضه دارند. به طور مثال رنا شرکت زیرمجموعه سایپاست که سهامدار سایپا نیز هست یا می‌توان به سرمایه‌گذاری سایپا اشاره کرد که جمعا به بلوک ۴۱ درصدی می‌رسد. قیمت سهام بلوکی در بدترین حالت حتی با یک سیت از قیمت تابلو بیشتر است چراکه سهام جزئی مانند سهام بلوکی قدرت نفوذ و کنترل ندارد. پس نتیجه می‌گیریم اگر سهمی قدرت نفوذ و کنترل داشته باشد، قیمت بالاتری نسبت به سهم های روی تابلو دارد. همچنین از روش‌های DCF و DDM برای قیمت‌گذاری استفاده می‌شود. در نهایت برای فروش این سهام مقرر شد بر اساس ارزش روز خالص دارایی‌های ایران‌خودرو و سایپا قیمت‌گذاری شود. ارزش روز خالص دارایی نمایانگر این موضوع است که ارزش ذاتی هر سهم بر اساس دارایی‌ها چقدر است، سپس در مقایسه با قیمت تابلوی آن می‌توان سهم را قیمت‌گذاری کرد اما این که با چه بلوکی به فروش برسد این موضوع بین قیمت سهم، قیمت تابلو و ارزش روز آن شناور است ولی با اطمینان می‌توان گفت قیمت از قیمت تابلو بالاتر است.

وی افزود: قبل از هر چیز کل دارایی‌های شرکت ارزیابی می‌شود و بعد از آن شرکت‌های تحت تملک این دو خودروساز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که ارزش کل دارایی شرکت را تشکیل می‌دهند. در چنین شرایطی بررسی بدهی‌ها از سمتی و دارایی‌ها (چه سرمایه‌گذاری و چه دارایی‌های تملیکی)، در سمت دیگر منجر به کشف قیمت می‌شوند.

غلامی سخنان خود را چنین پایان داد: مسئولیت قیمت‌گذاری این دو خودروساز با مرکز امور کارشناسان قوه قضاییه است. همچنین کمیته‌ای برای این امر تشکیل شده است. باید اشاره کرد که این شرکت‌ها با وجود زیان‌ده بودن که می‌تواند ناشی از تحریم یا مباحث مالی باشد، اما پتانسیل خوبی دارند و با برنامه‌ریزی درست می‌توانند هر خودرویی را تولید کنند. تجربه کردیم که قیمت سهام شرکت در حال زیان‌ده بودن هم بالا می‌رود که خود مهر تاییدی بر پتانسیل آن است.

کد خبر 452610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =