آغاز فرآیند افزایش سرمایه در نماد «برکت»

با تصویب هیئت مدیره شرکت گروه دارویی برکت، برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دستور کار مجموعه‌های این گروه قرار گرفت.

صدای بورس- درباره افزایش سرمایه این نماد، با اکبر برندگی مدیرعامل شرکت دارویی برکت گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

به تازگی برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی نماد برکت در سامانه کدال افشاء و به مجموعه سهامداران محترم اعلام شده است. لطفاً در این باره اطلاعات تکمیلی را در اختیار سهامداران قرار دهید.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در گروه دارویی برکت مورد تصویب قرار گرفته و مراحل اجرایی آن در حال انجام است. در این افزایش سرمایه پس از تعیین ارزش روز سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت بر مبنای گزارشات کارشناسی و محاسبه مابه‌التفاوت آن با ارزش دفتری ثبت شده در صورت‌های مالی، این مابه‌التفاوت در فصل سرمایه تحت عنوان افزایش سرمایه لحاظ خواهد شد. فرآیند کارشناسی ارزش سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت گروه دارویی برکت به زودی آغاز می‌شود و پس از کسب اطلاعات دقیق‌تر در خصوص میزان و حدود سرمایه‌گذاری مربوطه، مراتب از طریق سامانه کدال افشاء خواهد شد.

در خصوص میزان افزایش سرمایه به صورت تخمینی برآوردتان چقدر است؟

برآورد میزان افزایش سرمایه مبتنی بر نتایج گزارشات کارشناسی بوده که از طریق کارشناسان معتمد بورس انجام خواهد پذیرفت و تا اتمام فرآیند کارشناسی، تعیین میزان دقیق این افزایش سرمایه امکان پذیر نیست. اما با توجه اینکه قالب سرمایه‌گذاری‌های قدیمی در گروه دارویی برکت قدمتی بیش از ۵۰ سال دارند، بنابراین ارزش روز آنها با ارزش دفتری اختلاف قابل توجهی خواهد داشت. همچنین پروژه‌های اجرا شده در مجموعه از جمله شرکت‌های بیوسان فارمد، سل تک فارمد در ده سال گذشته به طور متوسط با ارزش ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان تکمیل شده و ارزش جایگزینی بالایی را در دفاتر گروه دارویی برکت ایجاد خواهد کرد. همچنین بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان در قالب ایجاد بزرگترین مجموعه تولید واکسن خاورمیانه در شرکت شفا فارمد سرمایه‌گذاری شده که زیربنای خوبی را برای تولید انواع واکسن‌های مورد نیاز کشور و همچنین صادرات به سایر کشورها ایجاد می‌کند.

افزایش سرمایه از کدام زیرمجموعه شرکت شروع می‌شود؟

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در شرکت گروه دارویی برکت و دو هلدینگ اصلی زیرمجموعه آن یعنی گروه سرمایه‌گذاری البرز و گروه دارویی سبحان انجام خواهد شد. مصوبات هیئت مدیره هر سه شرکت اخذ و در سامانه کدال افشاء شده است. ارزش‌گذاری کارشناسی سرمایه‌گذاری‌ها نیز در سه هلدینگ مذکور در حال انجام است.

چشم‌انداز برکت در سال ۱۴۰۱ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در سال گذشته با توجه به عدم تخصیص کافی ارز مرجع، شرکت‌های دارویی عمده خرید مواد اولیه خود را با استفاده از ارز آزاد و نیمایی انجام دادند و با توجه به عدم افزایش متناسب نرخ محصولات در سال گذشته حاشیه سود این شرکت‌ها دستخوش نوسان شد.

در این خصوص مکاتبات و مذاکراتی با سازمان غذا و دارو انجام شده و امیدواریم با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های بیمه و ارائه افزایش نرخ مناسب به شرکت‌های دارویی با حفظ حاشیه سود مناسب برای شرکت‌های دارویی بار مالی مضاعفی نیز به مصرف‌کنندگان محصولات دارویی تحمیل نشود. ثبت محصولات در کشورهای هدف صادراتی در سال گذشته انجام شد و در سال جاری نیز تلاش برای ثبت محصولات و ارتقاء صادرات از جمله چشم‌اندازهای مطلوب گروه دارویی برکت است. همچنین امید است با اخذ مجوزهای لازم از سازمان بهداشت جهانی در مجموعه شفا فارمد امکان صادرات انواع واکسن با استفاده از زیرساخت عظیم ایجاد شده در این شرکت فراهم شود. همچنین مجموعه بیوسان فارمد به عنوان بزرگترین کارخانه تولید داروهای بیوسیمیلار و با تکنولوژی بالا طی روزهای آتی افتتاح می‌شود.

امیدواریم افتتاح این مجموعه و تولید و عرضه محصولات آن تحول قابل ملاحظه‌ای را در صنعت دارویی کشور ایجاد کند.

با وجود همه فشارهای ایجاد شده از جانب تحریم‌های ظالمانه، گروه دارویی برکت به عنوان یک مجموعه پیشتاز و صاحب فناوری سعی دارد سال جاری با ارائه عملکردی مطلوب در حوزه تولید محصولات جدید و همچنین گزارشات مناسب مالی و سود مناسب به سهامداران سپری نماید.

کد خبر 453015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =