به گزارش صدای بورس- صنعت خودرو طی سال های اخیر به واسطه تحریم ها، سیاست های اشتباه قیمت گذاری دستوری محصولات، افزایش شدید قیمت های مواد اولیه (از جمله فلزات اساسی، نفت و...) به شدت آسیب دیده و موجب وارد شدن زیان سنگین به شرکت های فعال در این گروه شده است. شرکت های خودروسازی از جمله ایران خودرو در فضای موجود در تلاش هستند تا منابع جدید درآمدی را شناسایی کرده و از زیان وارد شده بکاهند. یکی از منابع درآمدی خودروسازان شرکت های زیرمجموعه می باشد.
خودروسازان می توانند با گسترش و توسعه شرکت های زیر مجموعه منابع جدید درآمدی ایجاد کنند. در ادامه به بررسی اجمالی یکی از شرکت های زیر مجموعه مهم ایران خودرو به نام مهرکام پارس خواهیم پرداخت.
ایران خودرو مالکیت شرکت های زیادی را به طور مستقیم و غیرمستقیم در اختیار دارد که از مهمترین آنها می توان به گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، ایران خودرو دیزل، تولید محور خودرو، نیرو محرکه، لیزینگ ایرانیان و لیزینگ خودرو غدیر اشاره نمود. بررسی صورت های مالی تلفیقی گروه ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ نشان می دهد که سرمایه گذاری های بسیار خوبی طی سال های اخیر انجام شده است. روند رو به رشد سرمایه گذاری ها را می توان در نمودار زیر مشاهده کرد.
همان طور که در نمودار بالا قابل مشاهده است سرمایه گذاری های گروه ایران خودرو طی سال های اخیر افزایش بسیار مناسبی داشته است. یکی از سیاست های مهم و ضروری در خصوص شرکت های زیر مجموعه ایران خودرو، فروش محصولات و ارائه خدمات به شرکت های خودروساز غیر از ایران خودرو می باشد. این موضوع باعث افزایش قدرت چانه زنی و در نتیجه افزایش نرخ فروش می شود که در نهایت می تواند سودآوری شرکت را دستخوش تغییرات مثبت کند. در ادامه مقاله به بررسی یکی از زیر مجموعه های ایران خودرو به نام مهرکام پارس و وضعیت عملکرد آن خواهیم پرداخت.
شرکت مهرکام پارس در سال ۱۳۶۹ تاسیس شده و در سال ۱۳۷۶ به بهره برداری رسیده است. در حال حاضر، شرکت جزء شرکت های فرعی شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو است و شرکت اصلی نهایی گروه، ایران خودرو است. مهرکام پارس در بین زنجیره تامین با توجه به مالکیت عمده شرکت اصلی، از جایگاه ممتاز و ویژه ای برخوردار است. محصولات اصلی شرکت سپر، داشبورد، صندلی، تهویه مطبوع، رودری و کنسول است. شرکت مهرکام پارس در سال ۱۴۰۰ توانسته پروژه های زیر را به بهره برداری برساند:
· تولید مجموعه یونیت سیستم تهویه اتوماتیک پژو پارس
· تولید قاب نمره عقب دوربین دار سورن پلاس
· تولید سپرهای تزریقی G۴ (شرکت کرمان خودرو)
همچنین سیاست اصلی شرکت در سال ۱۴۰۰ شامل موارد زیر بوده است:
· مدیریت ریسک مالی و جریان نقدینگی
· توسعه سبد محصولات و افزایش سهم بازار محصولات فعلی
· افزایش نفوذ در بازارهای خدمات پس از فروش، قطعات یدکی، صادرات و ورود به بازار محصولات غیرخودرویی و غیرایران خودرویی در راستای افزایش درآمد
· مدیریت هزینه
همان طور که مشاهده می شود شرکت مهرکام پارس در سال ۱۴۰۰ سیاست توسعه محصولات و همکاری با سایر شرکت های صنعت خودرو را در پیش گرفته است. سیاست توسعه شرکت و اجرای طرح های جدید متوقف نشده و با توجه به موارد زیر پروژه های محصولی و توسعه ای در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه دار خواهد بود:
· تعداد ۷ پروژه کوتاه مدت و زود بازده تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهد رسید
· تعداد ۴ پروژه میان مدت تا پایان آبان ماه ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهد رسید
· تعداد ۱۵ پروژه بلند مدت تا پایان تیر ماه ۱۴۰۳ به بهره برداری خواهد رسید
براساس عملکرد ۳ ماهه سال ۱۴۰۱، مهرکام پارس توانسته درآمد ۷۵۷ میلیارد تومانی کسب کند که در مقایسه با درآمد حدودا ۴۵۲ میلیارد تومانی مدت مشابه سال گذشته رشد ۶۷ درصدی داشته است. همچنین سود ناخالص و خالص به ترتیب افزایش ۲۲ و ۳ درصدی داشته اند. بنابراین با توجه به موارد مذکور می توان نتیجه گرفت شرکت در جهت رشد و توسعه در حال حرکت است و انتظار می رود با اجرایی شدن پروژه های جدید و همچنین ارائه خدمات به شرکت های خودروساز غیر از ایران خودرو حاشیه سود شرکت نیز بهبود مناسبی داشته باشد. نمودارهای زیر وضعیت عملکرد شرکت در گزارشات ماهانه را نشان می دهد. افزایش محسوس مبلغ فروش محصولات و همچنین نرخ فروش را شاهد هستیم.
نظر شما