مهلت ٢ ماهه وزارت صمت به خودروسازان چه بود؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در حالی اخیرا با مصوبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ مجلس در رابطه با الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده مخالفت کرده که مهلت دو ماهه مجلس به وزیر صمت رو به اتمام بوده و این اصرار برای لغو الزام خودروسازان برای اسقاط خودروهای فرسوده، با وجود صراحت ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو ممکن است دوباره واکنش نمایندگان را در پی داشته باشد.

به گزارش صدای بورس، استیضاح سیدرضا فاطمی امین، در بهار امسال بسیار بر سر زبان‌ها بود اما رئیس مجلس شورای اسلامی اوایل تیرماه آن را اعلام وصول نکرد و فرصتی دوماهه به وی داد.

یکی از دلایل طرح استیضاح وزیر صمت در مجلس به موضوع نابسامانی صنعت خودرو مربوط می‌شد؛ بنابراین هم‌اکنون طرح مخالفت وزارت صمت درخصوص لغو الزام خودروسازان برای اسقاط خودروهای فرسوده، با وجود صراحت ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو می‌تواند دوباره استیضاح وی را مطرح کند. در این میان، مواردی همچون کمبود گواهی اسقاط و افزایش هزینه خودروسازان، دلایل مخالفت با این مصوبه اعلام شده است.

منوچهر منطقی- معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت که پیش از این شش سال و نیم مدیرعامل ایران‌خودرو بوده است، ۱۹ مرداد ماه در نامه‌ای به مشاور وزیر کشور در امور فناوری خواستار آن شد که تا زمان تصویب راهکار قانونی، به منظور جلوگیری از توقف تولید، شماره‌گذاری محصولات تولیدی ادامه یابد.

وی اعلام کرده که به دلیل کمبود برگه اسقاط، طبق آیین‌نامه‌ای که در دستور کار است، به‌جای اسقاط خودروهای فرسوده، مبلغ مابه‌ازای آن به صندوق محیط زیست واریز شود.

مهلت ٢ ماهه وزارت صمت رو به اتمام است

طبق تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو که ۲۱ خردادماه امسال به دولت ابلاغ شد، تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت داخلی بایستی به ازای تولید هر چهار خودرو یا موتورسیکلت، گواهی اسقاط معادل آن را از مرکز اسقاط دریافت کنند.

در این میان، برخی نمایندگان مجلس به‌ویژه کمیسیون صنایع و معادن و انجمن مراکز اسقاط خودرو، جزو منتقدان جدی وزارت صمت هستند. آن‌ها معتقدند وزارت صمت بایستی اقدامات لازم درباره ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر جلوگیری از تردد، حمل بار و مسافر را در رابطه با وسایل نقلیه فرسوده، اعم از خودروها و موتورسیکلت‌ها انجام دهد و بر اساس تبصره ۲ این ماده نیز ارائه گواهی اسقاط الزامی است.

متولی اسقاط جایگاه خود را از دست داده!

در این رابطه محمود مشهدی شریف- رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، ضمن انتقاد از کاهش نقش ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت درخصوص اجرای این مصوبه معتقد است که این ستاد به عنوان متولی مراکز اسقاط، جایگاه خود را از دست داده و هیچ اقدامی برای بازپس گیری آن نمی کند.

وی این سوال را مطرح کرده است که آیا فرسودگی خودروها و ایجاد آلودگی‌ و بسیاری از مسائلی که در پی عدم اسقاط خودرو پس از سن فرسودگی ایجاد می‌شود، جزو حقوق عامه مردم هست یا خیر؟ اگر شخصی دوست ندارد خودروی خود را اسقاط نکند، اجازه دهید آن را "کلکسیون" کند و در خانه خود نگه دارد اما اجازه تردد به آن را ندهید؛ اینکه اسقاط خودرو و امکان تردد با یکدیگر تداخل پیدا کرده‌اند به‌هیچ وجه درست نیست.


بیشتر بخوانید: ۶ دلیل عدم اسقاط خودروهای فرسوده


ارتباط خودروهای فرسوده و قرعه‌کشی

همچنین یکی از چالش‌های مطرح شده پیرامون مصوبه الزام اسقاط خودروهای فرسوده این است که با توجه به قیمت بالای خودروهای جدید ممکن است افراد دارای مشکل مالی خودروی خود را از دست بدهند. در این رابطه، در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده که ۱۰ درصد از خودروهای قرعه‌کشی به دارندگان خودروهای فرسوده تعلق ‌گیرد، اما هنوز برنامه اجرایی دقیقی برای این موضوع ارائه نشده است.

بنا به گفته علی خضریان- سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، وزارت صمت - طبق مصوبه مجلس در قانون بودجه، پیرامون تکلیف قانونی اختصاص ۱۰ درصد از ظرفیت قرعه‌کشی خودرو به خودروهایی که اسقاط می‌شوند، مشخص شد که معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت نسبت به انجام تکلیف قانونی این وزارتخانه در دو مرحله قرعه‌کشی خودرو در سال جاری کم‌کاری کرده است؛ لذا مقرر شده ضمن انجام صحیح قانون جهت اختصاص سهمیه ۱۰ درصد برای خودروهای اسقاطی، نسبت به جبران عدم انجام تکلیف قانونی در دو دوره قرعه‌کشی آتی اقدام کرده و گزارش آن را به کمیسیون ارائه کنند.

پیش از این، اولین وزیر صمت دولت دوازدهم (محمد شریعتمداری) نیز مهرماه ۱۳۹۶ در نامه‌ای به معاون اول وقت (اسحاق جهانگیری)، خواستار حذف خودروهای ساخت داخل از مصوبه اسقاط خودرو به دلیل تبعات منفی آن بر بازار شده بود. موضوعی که در سال ۱۳۹۷ با ممنوعیت واردات خودرو، به سمت بحران پیش رفت و اکنون بعد از پنج سال، دوباره وزارت صمت همانند همتایان سال‌های گذشته خود بر طبل حمایت از خودروسازان داخلی می‌کوبد؛ خودروسازانی که کیفیت پایین محصولاتشان تا آنجا پیش رفت که حتی مقام معظم رهبری، در فاصله بهمن ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱، دو بار از آن‌ها انتقاد و تصریح کردند: « مردم ناراضی اند و حق با مردم است.»

پیامد فرسودگی بالا و اسقاط پایین

نگاهی به وضعیت خودروهای فرسوده و وضعیت اسقاط آن‌ها، بیانگر آمار بالای فرسودگی وسایل نقلیه و تعلل در اسقاط و نوسازی است. هر چه این معطلی با انواع توجیه‌ها در جهت تامین منافع یک‌سویه خودروسازان و تقلیل استانداردها و مواد قانونی تداوم داشته باشد، افزایش آلودگی هوا، سوانح رانندگی، مصرف سوخت و نیز رکود مراکز اسقاط خودرو در کشور را به همراه خواهد داشت. پیامدهای این ماجرا موجب افزایش آمار بیماران تنفسی و فوت آن‌ها، تلفات و مصدومیت‌های جاده‌ای، مصرف سوخت مازاد، بیکاری فعالان حوزه اسقاط و در مجموع، عقب‌ماندگی اقتصاد کشور خواهد شد.

لازم به ذکر است که اسفند سال گذشته، دبیر کارگروه بازیافت خودروهای فرسوده ضمن اشاره به خارج شدن اسقاط خودروهای فرسوده از دستور کار دولت از سال ١٣٩٦، از وجود بالغ بر هفت میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور و از بین رفتن بیش از 11 هزار فرصت شغلی در پی تعطیلی مراکز اسقاط خبر داد.

تردد خودروهای فرسوده تبدیل به بحرانی شده که در قانون ساماندهی صنعت خودرو به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته است و در قانون ساماندهی صنعت خودرو بحث جامعی در مورد خودروهای فرسوده دیده نمی‌شود؛ تنها اشاره کوچکی صورت گرفته که نگاهی سطحی‌نگر دارد. این در حالیست که تردد این خودروها علاوه بر مشکلات اجتماعی نظیر آلودگی هوا و اتلاف ترافیکی، سالانه بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان از جهت مصرف مازاد سوخت و ۲۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور ایجاد می‌کند و نیاز است که دولت با تدوین برنامه‌ای برای خروج خودروهای فرسوده نگاه ویژه به این حوزه داشته باشد.

با ممانعت از تردد این خودروها و جایگزینی خودروهای نو می توان از محل صرفه‌جویی‌ هزینه‌ها به بنگاه‌های قطعه‌سازی و خودروسازی کمک کرد و از سوی دیگر از طریق لیزینگ‌های کم بهره به دارندگان خودروهای فرسوده این اجازه را داد که از محل افزایش تولید شرکت‌های خودروسازی، خودروهای فرسوده را تعویض کنندو در اینم صورت سالانه بالغ بر حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی ریالی خواهیم داشت.

شایان ذکر است علی بهادری جهرمی-سخنگوی دولت- نیز در حاشیه جلسه روز دوم شهریور ماه هیات دولت- بر موضوع اسقاط خودرو و موتورسیکلت‌ها اشاره کرده و گفت:رویه نادرستی که صورت گرفته، این بود که دو مساله درست، حیاتی و مهم که الزاما با هم پیوندی ندارند با هم پیوند زده شده بودند؛ یعنی موضوع تولید موتورسیکلت و خودرو در داخل کشور و موضوع دیگر اسقاط موتور و خودرو فرسوده است که هر دو موضوع مهم هستند و بایستی دنبال شوند؛ معطل نگه داشتن یکی برای دیگری کار درستی به نظر نمی‌رسد. دولت سعی دارد در این لایحه در عین تاکید بر اسقاط خودرو و متورسیکلت فرسوده و تولید خودرو و موتورسیکلت، این دو را با هم پیوند نزند و هر دو مسیر را با هم پیش ببرد.

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همین جلسه ضمن اشاره به چالش‌های اخیر در رابطه با اسقاط موتورسیکلت و خودروهای دیزلی که به شماره‌گذاری خودروهای جدید متصل شده و ایجاد مشکل کرده بود، گفت: تعداد خودروهای اسقاطی خیلی کم است و شماره‌گذاری‌ موتورسیکلت‌ها محدود شد، انبارها پر و به سمت تعطیلی رفته بودند؛ لذا دولت مصوب کرد شماره گذاری به اسقاط خودرو متصل نشود ، چراکه به هر دلیلی در دوره‌هایی خودروی اسقاط به اندازه کافی وجود ندارد.

فاطمی امین با اعلام تصویب لایحه دو فوریتی در دولت ادامه داد: با این لایحه اگر در هر دوره‌ای خودرو و یا موتور سیکلت فرسوده به اندازه کافی وجود نداشته باشد، شماره‌گذاری محدود نمی‌شود، بلکه مبلغی را خودروسازان و موتورسیکلت سازان به صندوق محیط زیست واریز می‌کنند و از آن طریق امکان شماره‌گذاری انجام می‌شود.

رئیس انجمن مراکز اسقاط کشور نیز اخیرا ضمن اشاره به لایحه دوفوریتی تقدیمی به مجلس شورای اسلامی مبنی بر اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو مرتبط با موضوع اسقاط خودروها، تصریح کرد: اینکه اعلام شده گواهی اسقاط و خودروی فرسوده وجود ندارد، باور غلطی است؛ چرا که در حال حاضر 9 میلیون دستگاه موتور سیکلت فرسوده و 2.5 میلیون دستگاه خودروی فرسوده و همچنین 50 هزار گواهی اسقاط قابل استعلام از ستاد مدیریت حمل‌ونقل وجود دارد. ضمن اینکه پیشنهاد انجمن اسقاط این است که مرجع تشخیص "ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور" که مسئول اصلی تایید وجود یا عدم وجود گواهی اسقاط، است، تعیین شود.

طبق تاکید وی، حرکت به سمت پولی کردن، خطای استراتژیک است. زمانی به سمت پولی کردن بایستی حرکت کرد که گواهی اسقاط موجود نباشد و تمام راه‌های تشویق و ترغیب صاحبان خودروهای فرسوده طی شده باشد و نتیجه‌ای حاصل نشده باشد. راه‌هایی برای ترغیب و تشویق صاحبان خودروهای فرسوده وجود دارد، بطور مثال قیمت گواهی اسقاط به‌روز شود؛ از سال ۱۳۸۸، حدود ۱۳ سال است که قیمت گواهی اسقاط به‌روز نشده است یا می‌توان برای انجام کارشناسی، مجموعه‌ای متشکل از ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت، وزارت صمت و انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده تشکیل داد و قیمت‌ها را بر اساس واقعیت‌های اقتصادی روز، محاسبه کرد.

به گزارش ایسنا، همچنین می‌توان گواهی صرفه‌جویی انرژی را طبق ماده ۸ قانون هوای پاک، اجرا کنیم. در حقیقت خودروی فرسوده در سال قریب به ۳۰ میلیون تومان مازاد مصرف سوخت دارد. گواهی این ۳۰ میلیون تومان را می‌توان در بورس ارائه داد تا صاحب خودروی فرسوده تشویق شود خودروی فرسوده خود را تحویل اسقاط و بازیافت دهد. با اجرای همین چند مورد، قریب به ۶۰ میلیون تومان نصیب صاحب خودروی فرسوده خواهد شد.

217

کد خبر 458854

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • وزارت صمت متولی واردات خودرو نیست

    وزارت صمت متولی واردات خودرو نیست

    وزیر صمت اظهار داشت: برق صنایع قطع شده است پس بدون تردید صنایع از این شرایط گله‌مند هستند اما قطعی برق‌ها نسبت به گذشته با نظم بهتری صورت گرفت.

  • جزئیات شناورسازی ۲ ساعته فعالیت ادارات شهر تهران

    جزئیات شناورسازی ۲ ساعته فعالیت ادارات شهر تهران

    منصوری جزئیات شناورسازی ۲ ساعته فعالیت ادارات شهر تهران را تشریح کرد.

  • فرصت ثبت نام متقاضیان خرید خودرو تا آخر امشب

    فرصت ثبت نام متقاضیان خرید خودرو تا آخر امشب

    ثبت نام متقاضیان خرید خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در این دوره تا ساعت ۲۴ امروز جمعه ۱۸ شهریور امکان پذیر است.

  • پیامک‌های رجیستری موبایل قطع شد

    پیامک‌های رجیستری موبایل قطع شد

    رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی با بیان اینکه قطعی سامانه همتا بازار تلفن‌ همراه را در سرگردانی قرار داده است، گفت: قطعی پیامک‌های سامانه همتا به ضرر خریداران موبایل تمام می‌شود.

  • دلایل تغییر آرم استاندارد ایران اعلام شد

    دلایل تغییر آرم استاندارد ایران اعلام شد

    مدیر روابط عمومی سازمان ملی استاندارد ایران با توجه به انتقادهایی که نسبت به تغییرِ نشان‌واره‌ این سازمان مطرح شده بود، توضیحاتی را منتشر کرد، با تاکید بر اینکه آنچه مطرح می‌شود نه پاسخی به انتقادات و نه جوابی به صاحب‌نظران بلکه یادبودی است برای اندیشه استاد بلامنازع هنر، مرتضی ممیز.

  • تمدید زمان نام نویسی سومین دوره تخصیص خودرو

    تمدید زمان نام نویسی سومین دوره تخصیص خودرو

    ­سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نام نویسی سومین دوره تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه تا ساعت ۱۶ امروز شنبه 19 شهریور تمدید شد.

  • رهبر انقلاب سیاست‌های کلی برنامه هفتم را ابلاغ کردند

    رهبر انقلاب سیاست‌های کلی برنامه هفتم را ابلاغ کردند

    رهبر انقلاب سیاست‌های کلی برنامه هفتم را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت و با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت تعیین شده است، به سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کردند.

  • خودرو از هند وارد می شود!

    خودرو از هند وارد می شود!

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطر نشان کرد: خبرها حاکی از این است که خودروسازان رایزنی‌های اولیه برای واردات رنو از هند را آغاز کردند؛ به خصوص ایران خودرو که روی پلتفرم رنو کوئید کار می‌کند.

  • مشمولان سهم ۲۰ درصدی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده کدامند؟

    مشمولان سهم ۲۰ درصدی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده کدامند؟

    طبق اعلام سخنگوی وزارت صمت در "طرح جایگزینی خودروهای فرسوده" که سهم ۲۰ درصدی ظرفیت قرعه‌کشی محصولات خودروسازان را به خود اختصاص داده است، متقاضیان درخواست خود را در بازه زمانی برگزاری سومین مرحله از فروش یکپارچه خودروها (۱۶ تا ۱۸ شهریور ماه) ثبت می‌کنند، پس از استعلام، چنانچه بر اساس کد ثبت‌نامی، خودرو فرسوده وجود داشت، بر اساس شرایطی خودروی مورد تقاضا، قابل تحویل خواهد بود.

  • رهبر معظم انقلاب: سفارش قرآنیِ تواصی به حق و تواصی به صبر دستورالعمل اساسی برای همیشه ما است

    رهبر معظم انقلاب: سفارش قرآنیِ تواصی به حق و تواصی به صبر دستورالعمل اساسی برای همیشه ما است

    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه بدخواهان و رهزنان حقایق بر ضد حوادث مهمی همچون راهپیمایی شورانگیز اربعین، همگان را به وظیفه‌شناسی سفارش و خاطرنشان کرد: دو جمله حیاتی و جاودانی قرآن یعنی تواصی به حق و تواصی به صبر برای همیشه و بخصوص برای امروز ما یک دستورالعمل اساسی است.

  • ۷ وعده وزیر صمت که روی زمین ماند

    ۷ وعده وزیر صمت که روی زمین ماند

    فاطمی امین، وزیر صمت دولت سیزدهم برای کسب اعتماد و ماندن در این وزارتخانه هفت وعده محوری در حوزه خودرو به مردم و مجلس داده است. اما کدام یک عملی شده است؟

  • هوای تهران نارنجی شد

    هوای تهران نارنجی شد

    هوای تهران از اواسط پنج‌شنبه گذشته وارد وضعیت «نارنجی» شد و در شرایطی که روز جمعه با یک باد نسبی، ابر در آسمان پایتخت شکل گرفت، اما «انباشت ریزذرات آلاینده سمی با حجم بالا» در هوا، «هفته آلوده» را پیش‌روی تهرانی‌ها قرار داده است.

  • وظیفه بانک مرکزی برای راه‌اندازی سامانه یکپارچه تسهیلات ارزی و ریالی

    وظیفه بانک مرکزی برای راه‌اندازی سامانه یکپارچه تسهیلات ارزی و ریالی

    وزیر صمت گفت: در جلسه امروز در مورد رفع موانع تولید مصوباتی داشتیم و به موجب آن بانک مرکزی موظف شد سامانه یکپارچه‌ای برای تسهیلات ارزی و ریالی راه اندازی کند تا کل فرآیند و میزان سود در آن ذکر شود.

  • محدودیت‌های ترافیکی هفته اول مهر/ فعالیت‌های عمرانی در تهران ممنوع شد

    محدودیت‌های ترافیکی هفته اول مهر/ فعالیت‌های عمرانی در تهران ممنوع شد

    محدودیت‌های ترافیکی در تهران شامل ممنوعیت فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر، محدودسازی تردد ناوگان حمل بار می‌شود.

  • خبر مهم وزیر صمت برای بازار خودرو

    خبر مهم وزیر صمت برای بازار خودرو

    وزیر صمت با بیان اینکه امسال صادرات خودرو کمتر از ۲۰ هزار دستگاه خواهد بود، گفت: امسال بر بازار داخل تمرکز کرده‌ایم و برنامه صادرات خودرو از سال آینده اجرایی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =