۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
هوای تهران نارنجی شد

هوای تهران از اواسط پنج‌شنبه گذشته وارد وضعیت «نارنجی» شد و در شرایطی که روز جمعه با یک باد نسبی، ابر در آسمان پایتخت شکل گرفت، اما «انباشت ریزذرات آلاینده سمی با حجم بالا» در هوا، «هفته آلوده» را پیش‌روی تهرانی‌ها قرار داده است.

به گزارش صدای بورس، بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش استفاده از خودروی شخصی طی هفته‌های اخیر تحت تاثیر «کاهش اخیر تقاضای تاکسی‌آنلاین و ازدحام همیشگی مسافر در مترو»، عامل تازه‌ای برای افزایش غلظت ریزذرات آلاینده در هوای تهران شده است.

در غیاب داده‌های رسمی معاونت ترافیک شهرداری تهران درباره «نبض ترددها در معابر شهر»، یک گزارش رسمی از سوی نهاد پایش آلودگی هوا مشخص می‌کند، «ساکنان تهران در مواجهه بالا با آلودگی» قرار دارند به‌طوری‌که طبق جدیدترین ارزیابی‌ها از تبعات آلودگی مزمن، دست‌کم ۲۰درصد از مرگ‌ومیر افراد بالای ۳۰سال در مناطق آلوده، متاثر از همین شرایط جوی است. طبق این پایش، حجم آلودگی هوای پایتخت ۶برابر سقف مجاز است.

آلودگی در حالی به آسمان تهران بازگشته که برابر آمار رسمی، سال گذشته نیز تهرانی‌ها بیش‌از ۳۰درصد روزهای سال هوای آلوده تنفس کردند.جولان آلاینده‌ها در جو پایتخت از عصر روز پنج‌شنبه آغاز شد و در برخی از ساعات شب‌هنگام شاخص کیفیت هوا به محدوده اضطرار (بالای ۱۵۰) رسید. روز جمعه نیز شاخص کیفیت هوا در تمام ساعات هوای آلوده را گزارش می‌کرد؛ طوری‌که شاخص کیفیت هوای ۲۴ساعت منتهی به صبح این روز ۱۲۹ (ناسالم برای گروه‌های حساس) محاسبه شد. روند تشدید آلودگی هوای پایتخت در روز شنبه نیز ادامه پیدا کرد و تا هنگام نگارش این گزارش در ظهر روز گذشته، شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا همچنان در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس (بین ۱۰۱ تا ۱۵۰) قرار داشت. هشدار نارنجی هوای تهران ناشی از افزایش غلظت ریزذرات معلق سمی موسوم به PM۲/ ۵ است که این روزها افق را کدر کرده است.

اما آلوده شدن تهران با انتشار این ذرات در آسمان تنها مربوط به اکنون نیست. بررسی وضعیت هفت‌ماه‌ونیم سپری‌شده از سال جاری نشان می‌دهد تعداد روزهای نارنجی نسبت به مدت مشابه پارسال تقریبا دوبرابر شده است. تهرانی‌ها پارسال در فاصله هفت‌ماه و ۲۱روز نخست سال ۴۶روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشته‌اند که این میزان امسال به ۸۷روز افزایش پیدا کرده است. افزون بر این تعداد روزهای قرمز (هوای ناسالم برای همه با شاخص کیفیت هوای ۱۵۱ تا ۲۰۰)، بنفش (هوای بسیار ناسالم با شاخص ۲۰۱ تا ۳۰۰) و قهوه‌ای (هوای خطرناک با شاخص بیش از ۳۰۰) در تهران نیز در مدت سپری‌شده از سال۱۴۰۱ نسبت به ایام مشابه پارسال افزایش قابل توجهی داشته است.

پارسال پایتخت‌نشینان طی این مدت فقط یک روز هوای ناسالم برای همه تنفس کردند که این تعداد امسال به هشت روز افزایش پیدا کرده و عملا هشت‌برابر شده است. همچنین در سال گذشته هیچ روز «بسیار ناسالم» و «خطرناکی» ثبت نشد؛ اما امسال در کمتر از هشت‌ماه اخیر دو روز بنفش و دو روز قهوه‌ای در پایتخت ثبت شده است. اگرچه این چهار روز فوق‌العاده آلوده نشأت‌گرفته از انتشار ریزذرات معلق در جو با منشأ طبیعی (بیابان‌های واقع در کشورهای همسایه نظیر عراق و عربستان) بود؛ اما صرف‌نظر از شدت گرفتن این پدیده در سال جاری، روزهای بسیاری نیز هوا برای همه یا برای گروه‌های ناسالم حساس بود که در عمده این روزها آلاینده اصلی هوا ذرات معلق با قطر کوچک‌تر از ۵/ ۲ میکرون (PM۲/ ۵) بود.


بیشتر بخوانید: کرونا روی اقتصاد چه تاثیری گذاشت؟


در یک نگاه کلی ارتباط مستقیم افزایش تعداد روزهای آلوده تهران در سال جاری نسبت به سال۱۴۰۰ با وضعیت غیر قابل تحمل حمل‌ونقل عمومی برای مسافران درون‌شهری انکارناپذیر است. تراکم مازاد مسافر در اتوبوس‌ها و قطارهای مترو به‌ویژه در ساعات پیک جابه‌جایی مسافران و ازدحام غیر قابل تحمل مسافران در این ناوگان نشأت‌گرفته از کمبود شدید ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تهران از یکسو و هزینه پایین استفاده از خودروی شخصی برای سفرهای روزمره با توجه به قیمت‌گذاری غیربازدارنده برای محدوده‌های طرح ترافیک و پایین بودن هزینه سوخت از سوی دیگر عواملی است که زمینه‌ساز افزایش سفرهای روزانه با خودروی شخصی شده است.

نکته قابل تامل و مهم این است که وضعیت آلودگی هوای تهران ناشی از انتشار ریزذرات سمی خروجی از اگزوز خودروها بر اساس گزارش رسمی منتشرشده توسط شهرداری تهران درباره وضعیت آلودگی هوا نه در چند روز اخیر بلکه در کل سال۱۴۰۰ نسبت به حدود مجاز اعلام‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی به مراتب بدتر بوده است. ماجرا از این قرار است که سازمان بهداشت جهانی از سال۱۹۸۷ میلادی به بعد به‌صورت دوره‌ای رهنمودهای کیفیت هوا را صادر می‌کند تا به دولت‌ها کمک کند اثرات سوء تماس انسان با آلودگی هوا را کاهش دهند. نسخه قبلی این رهنمودها که اگرچه غیرالزام‌آور است، اما توصیه‌های فوق‌العاده مهم و مبنایی برای حفاظت از سلامت شهروندان به شمار می‌آید، در سال ۲۰۰۵ منتشر شده بود و چندی پیش در سال۲۰۲۱ این نسخه به‌روز شده است.

در نسخه جدید رهنمود سازمان جهانی بهداشت، حد توصیه‌شده مجاز برای غلظت ریزذرات معلق ۵میکروگرم بر مترمکعب به‌عنوان میانگین غلظت سالانه و ۱۵میکروگرم بر مترمکعب به‌عنوان میانگین ۲۴ساعته اعلام شده است. البته در کشور ما حدود مجاز آلایندگی که از ابتدای سال۹۹ به بعد به‌روزشده و مبنا قرار گرفته، بر اساس استاندارد معیاری که سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا اعلام کرده و سهل‌گیرانه‌تر و به اصطلاح با قابلیت اجرای بیشتر نسبت به توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی است.

به گزارش دنیای اقتصاد، گزارش رسمی شهرداری تهران نشان می‌دهد میانگین غلظت سالانه ریزذرات معلق با قطر کوچک‌تر از ۵/ ۲میکرون در سال۱۴۰۰ حدود ۳۰میکروگرم بر مترمکعب بوده که۶برابر حد مجاز سازمان بهداشت جهانی در نسخه سال۲۰۲۱ و سه‌برابر متوسط مجاز اعلام‌شده در نسخه قبلی که سال۲۰۰۵ منتشر شده بود، برآورد می‌شود. پارسال از هر چهار روز یک روز تهرانی‌ها با غلظت بالای ذرات معلق فراتر از حد استاندارد مواجه بودند که در این بین اول آذرماه آلوده‌ترین روز تهران به لحاظ میزان انتشار این آلاینده در هوا با شاخص کیفیت هوای ۱۶۵ واحد بوده است. در گزارش رسمی شهرداری تهران از آلودگی هوا در ۱۴۰۰ از «مواجهه بالای تهرانی‌ها با آلودگی» سخن به میان آمده است. در واقع متولی سنجش کیفیت هوای پایتخت با توجه به ۶برابر بودن میزان آلودگی هوای تهران با آلاینده PM۲/ ۵ ناگزیر به مواجهه بالای تهرانی‌ها با آلودگی آن هم نه فقط در سال گذشته، بلکه در کل دهه گذشته اذعان کرده است.

کد خبر 462547

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • گلایه انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو به رییس جمهور

    گلایه انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو به رییس جمهور

    رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو، در نامه‌ای به رئیس جمهور طرح وزارت صمت را مغایر قانون ساماندهی صنعت خودرو توصیف کرده و تبعات آن را برای جامعه فعالان این صنعت بیکاری و تعطیلی عنوان نمود.

  • مصرف سوخت خودروهای داخلی بیش از دو برابر خودروهای خارجی است

    مصرف سوخت خودروهای داخلی بیش از دو برابر خودروهای خارجی است

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در سایر کشورها افراد به راحتی و بدون نیاز به تعمیرات اساسی می‌توانند بیش از ۲۰ سال از خودرو استفاده کنند درحالیکه خانواده‌های ایرانی ناچارند هر ۴ یا ۵ سال خودروهای خود که تولید داخل است را تعویض کنند یا هر سال برای تعمیر آن متحمل هزینه‌های بسیار شوند.

  • مهلت ٢ ماهه وزارت صمت به خودروسازان چه بود؟

    مهلت ٢ ماهه وزارت صمت به خودروسازان چه بود؟

    وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در حالی اخیرا با مصوبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ مجلس در رابطه با الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده مخالفت کرده که مهلت دو ماهه مجلس به وزیر صمت رو به اتمام بوده و این اصرار برای لغو الزام خودروسازان برای اسقاط خودروهای فرسوده، با وجود صراحت ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو ممکن است دوباره واکنش نمایندگان را در پی داشته باشد.

  • کرونا روی اقتصاد چه تاثیری گذاشت؟

    کرونا روی اقتصاد چه تاثیری گذاشت؟

    ویروس کرونا به عنوان یک بیماری با رفتار ناشناخته، فراگیر و بی پایان در سطوح و ابعاد خرد و کلان بر فعالیت های اقتصادی اثر منفی گذاشته است.

  • جمع آوری ۵۳ قلم لوازم‌یدکی فاقد شناسه از فردا

    جمع آوری ۵۳ قلم لوازم‌یدکی فاقد شناسه از فردا

    سخنگوی وزارت صمت گفت: سوداگری با جان و مال مردم در تولید و توزیع لوازم یدکی قاچاق و غیر استاندارد پایان می‌یابد و از فردا و در گام نخست، ۵۳ قلم لوازم یدکی که ۸۰‌ درصد مصرف بازار را شامل می‌شود، الزام به درج شناسه و کد رهگیری دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =