عبور تنها ٢ درصد بار هند از مسیر ایران

دبیر انجمن کشتیرانی اظهار داشت: متاسفانه عملکرد هندی‌ها در بحث بازاریابی به بندر چابهار و ترانزیت از مسیر ایران آسیب زده و با توجه به حجم زیاد بار از هند به سمت آسیای میانه به ویژه روسیه و ارسال حجم قابل توجه بار هند که مربوط به کمک‌های انسان دوستانه این کشور به افغانستان می‌شود، حجم مبادلات با مرجعیت هند از بندر چابهار در قالب صادرات، ترانزیت و ترانشیپ بسیار ناچیز است به طوریکه این میزان بار هند که از مسیر ایران عبور داده می‌شود به ۲ الی ۳ درصد هم نمی‌رسد.

به گزارش صدای بورس,،مسعود پلمه درباره ورود یک شرکت کشتیرانی به بندرشهید بهشتی چابهار به عنوان اپراتور دوم که در کنار اپراتور هندی فعال خواهد بود، اظهار داشت: حضور یک شرکت کشتیرانی به عنوان یک اپراتور در بنادر سابقه داشته و دارد و معمولا شرکت‌های بزرگ کشتیرانی پکیج و مجموعه‌ای از تمام فعالیت‌های لجستیکی بندر و دریا را در اختیار دارند که یکی از آنها مبحث پورت اپراتوری است.

وی ادامه داد: به طور قطع با انتخاب اپراتور دوم برای بندر شهید بهشتی چابهار رونق کسب و کار، ورود کشتی و کالا و کانتینر در این بندر افزایش می‌یابد و وقتی یک شرکت کشتیرانی با برنامه منظم در بندری سرمایه‌گذاری می‌کند، آن بندر یا در ماموریت‌ها و اهداف کاری آن شرکت قرار گرفته و باعث می‌شود کشتی‌ها و بارهای متعلق به خود و شرکای تجاری خود را از آن بندر عبور دهد یا اینکه اساسا در مطالعات بازار به این جمع‌بندی می‌رسند که آن بندر از حیث فعالیت‌های اقتصادی حائز اهمیت است، در نتیجه گوی رقابت را از سایر بازیگران می‌ربایند تا سهم بیشتری از بازار را به دست بیاورند.

پلمه افزود: شرکت‌های کشتیرانی معمولا در مسیری که فعالیت منظم وجود دارد، قبل از رفتن به سمت فضای رقابتی به مفهومی که به طور مستقل کشتی داشته باشند؛ اشتراکاتی با هم به عمل می‌آورند و از ظرفیت‌های باقی مانده به یکدیگر سرویس اسلات ارایه می‌دهند و در نتیجه با فرض بر اینکه هدف تردد بار بین بندر چابهار – هند باشد و در این مسیر فعالیت منظم افزایش پیدا کند، بعید است که اقدامات ضد رقابتی که منجر به ترک سایر بازیگران از این عرصه شود، به اجرا برسد.

دبیر انجمن کشتیرانی درباره دلایل انتخاب اپراتور دوم برای بندر چابهار اظهار داشت: واقعیت این است که سرمایه گذاری اپراتور و شرکت هندی در بندر شهید بهشتی چابهار قابل توجه نبوده و تصورات تجاری که از سرمایه گذاری طرف هندی وجود داشت، محقق نشد. بنابراین طبیعی است که برای رونق حداکثری یک بندر استراتژیک کشورمان از سرمایه گذاری‌های غیر استفاده کنیم که در نهایت سبد فعالیت‌ها متنوع شود تا امکان پوشش فعالیت‌های حداکثری وجود داشته باشد.

پلمه تاکید کرد: شاید یکی از اهداف سازمان بنادر این باشد که با حضور یک رقیب، فعالیت اپراتوری در بندر شهید بهشتی چابهار توسعه پیدا کند و عملا طرف هندی که می‌بایست سرمایه گذاری چند صد میلیون دلار را در بندر شهید بهشتی به سرانجام می‌رساند به تکافو بیفتد تا با سرمایه‌گذاری بیشتر به ویژه در خصوص جذب بار نقش بیشتری در این بندر ایفا کند.

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه البته ایراد به اپراتور هندی تنها متوجه بحث سرمایه گذاری نمی‌شود، گفت:‌ متاسفانه عملکرد هندی‌ها در بحث بازاریابی به بندر چابهار و ترانزیت از مسیر ایران آسیب زده و با توجه به حجم زیاد بار از هند به سمت آسیای میانه به ویژه روسیه و ارسال حجم قابل توجه بار هند که مربوط به کمک‌های انسان دوستانه این کشور به افغانستان می‌شود، حجم مبادلات با مرجعیت هند از بندر چابهار در قالب صادرات، ترانزیت و ترانشیپ بسیار ناچیز است به طوریکه این میزان بار هند که از مسیر ایران عبور داده می‌شود به ۲ الی ۳ درصد هم نمی‌رسد.

کد خبر 460744

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • مدیر روابط‌ عمومی بانک صادرات منصوب شد

    مدیر روابط‌ عمومی بانک صادرات منصوب شد

    ‌در حکمی از سوی سیدضیاء ایمانی، مدیرعامل بانک صادرات ایران، میثم مرادی‌نیا به عنوان سرپرست اداره کل روابط‌عمومی این بانک منصوب شد.

  • هیچ یک از توافقات تهران-دوحه برای جام جهانی به نتیجه نرسید

    هیچ یک از توافقات تهران-دوحه برای جام جهانی به نتیجه نرسید

    رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: سفیر ایران در قطر از توافق‌های بین این دو کشور خبر داد و حتی وزیر راه‌ و شهرسازی ایران به قطر سفر کرد اما در عمل این تفاهم‌ها به نتیجه نرسید و عملیاتی نشد این در حالیست که ما می‌توانستیم از فرصت نزدیکی ایران به قطر استفاده کنیم و این کشور می‌توانست از زیرساخت‌های خوب ایران در بخش بنادر و فرودگاه‌ها استفاده کند.

  • ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری با تولید محصولات با ارزش افزوده بالا

    ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری با تولید محصولات با ارزش افزوده بالا

    معاون برنامه‌ریزی شرکت مهندسی بین‌المللی فولادتکنیک گفت: تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در حوزه پایین‌دستی صنعت فولاد در کشور فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی را به وجود آورده است.

  • گرانی نفت تاثیری برای کشور ندارد

    گرانی نفت تاثیری برای کشور ندارد

    مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران ریل‌گذاری سیاسی و سیستم بانکی را از ملزومات تداوم صادرات نفت دانست و گفت: ما اکنون این ابزارها را در اختیار نداریم، بنابراین دیپلمات‌ها باید پاسخ دهند که تا چه حد می‌توانند در تامین آنها کمک کنند.

  • کدام ارزها امروز ارزان شدند؟/جدول

    کدام ارزها امروز ارزان شدند؟/جدول

    بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۸ ارز افزایش و نرخ ۱۱ ارز کاهش یافت، نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

  • ضرورت تسهیل‌گری دولت برای صادرات محصولات فولادی کشور

    ضرورت تسهیل‌گری دولت برای صادرات محصولات فولادی کشور

    مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر گفت: صنعت فولاد کشور برای پایداری صادرات محصولات فولادی باید به تمام زوایای این بخش توجه جدی کند و دولت نیز باید در این راستا بیش از پیش در خصوص صادرات محصولات فولادی تسهیل‌گری کند.

  • بازگشایی نماد معاملاتی برنج از هفته آینده

    بازگشایی نماد معاملاتی برنج از هفته آینده

    انبار و نماد معاملاتی برای انجام معاملات گواهی سپرده کالایی برنج طارم محلی (بوجار نشده) در بورس کالا گشایش می‌یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =