اعتراف وزیر صمت به نتیجه بخش نبودن یک دستورالعمل خودرویی

وزیر صمت گفت: تاکنون الزام عدم تردد خودروهای فرسوده نتیجه‌بخش نبوده است و باید تسهیلاتی به مالکان خودروهای فرسوده داده شود تا انگیزه لازم برای اسقاط ایجاد شود.

به گزارش صدای بورس، سید رضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۹ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به کلیات لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱، گفت: در سازوکار قانون ساماندهی صنعت خودرو که سال ۹۷ تصویب و به دلایلی تا امروز ابلاغ نشده است، آمده بود که تولید خودرو به اسقاط آن متصل باشد و همین امر خلأ قانونی ایجاد کرده بود.

وی بیان کرد: در واقع اگر گواهی اسقاط خودرو صادر نمی‌شد، تولید خودرو متوقف می‌شد که در دو سال گذشته شاهد آن بودیم. ما در این لایحه به دنبال این هستیم تا ارتباط مستقیم بین اسقاط و تولید خودرو را قطع کنیم تا اگر به اندازه کافی گواهی اسقاط وجود نداشت، تولید کننده یا وارد کننده ۱.۵ درصد به صندوقی ویژه واریز کند که مبالغ این صندوق صرفاً برای اسقاط خودروهای فرسوده هزینه شود.

وزیر صمت تصریح کرد: از آنجایی که بازیافت، صنعت محسوب می‌شود و زنجیره باید هماهنگ باشد، برای رفع ابهام آنکه چه نهادی مسئول اسقاط است، در قانون تاکید شد مسئولیت آن بر عهده وزارت صمت است، چرا که اگر مسئولیت به دستگاه دیگر داده می‌شد، در روند تولید و اسقاط اخلال ایجاد می‌شد.


بیشتر بخوانید: مشمولان سهم ۲۰ درصدی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده کدامند؟


فاطمی امین درباره علت اختصاص یک و نیم درصد از تولید به اسقاط خودرو، بیان کرد: بر اساس برآوردی که از بازار برای هزینه صدور گواهی اسقاط انجام شد، این هزینه ۵ میلیون تومان برآورد شد که یک و نیم درصد از هزینه تولید بیش از مبلغ گواهی اسقاط است و این رقم منطقی است.

وی ادامه داد: اگر ۲۰ درصد از قرعه کشی خودرو برای کسانی که اسقاط خودرو انجام می‌دهند لحاظ شود، در واقع عموم مردم در قرعه کشی خودرو دیده نمی‌شوند.

به گزارش مهر ،وزیر صمت اظهار داشت: ما از سال ۱۳۹۰ با یک چالش اساسی مواجه هستیم که کار ویژه‌ای در حوزه اسقاط خودرو صورت نگرفته است. در سال‌های قبل دولت حمایت می‌کرد و به افرادی که خودروی فرسوده داشتند، تسهیلات ارائه می‌کرد و سال‌های بعد ما این انگیزه را حذف کردیم و الزام عدم تردد گذاشتیم که نتیجه بخش نبود. حتماً باید منابعی پیش‌بینی کنیم تا مالکان خودروهای فرسوده با بهره مندی از تسهیلات انگیزه لازم برای اسقاط خودرو داشته باشند.

کد خبر 460757

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • چه خودروهایی و با چه قیمتی وارد کشور می‌شوند؟

    چه خودروهایی و با چه قیمتی وارد کشور می‌شوند؟

    وزیر صمت وعده داد که خودروهای وارداتی از هفته آینده وارد کشور می‌شوند. اما کدام خودروها جزو لیست احتمالی خودروهای وارداتی قرار می‌گیرند.

  • جزییات لایحه اسقاط خودرو در مجلس

    جزییات لایحه اسقاط خودرو در مجلس

    وزیر صمت از نهایی شدن جزییات لایحه اسقاط خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد.

  • اختصاص سهمیه ۲۰ درصدی قرعه کشی خودرو به صاحبان خودروهای فرسوده

    اختصاص سهمیه ۲۰ درصدی قرعه کشی خودرو به صاحبان خودروهای فرسوده

    سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از اختصاص سهمیه ۲۰ درصدی از فروش خودروهای شرکت‌های تولید کننده داخلی به مالکان خودروهای فرسوده خبر داد.

  • ایرادهای رئیس مجلس به مصوبه واردات خودرو بیشتر واژگانی است

    ایرادهای رئیس مجلس به مصوبه واردات خودرو بیشتر واژگانی است

    معاون دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با اشاره به اینکه مصوبه واردات خودرو به تصویب هیئت وزیران رسیده و بندهای این مصوبه تأیید شده است، گفت: تلاش خود را برای رفع تمام ابهامات انجام و مسیر را برای اجرای این مصوبه هموار خواهیم کرد.

  • دوباره سکوت بر بازار خودرو حاکم شد

    دوباره سکوت بر بازار خودرو حاکم شد

    بازار خودرو همچنان راکد است و این رکود که هرچند تقریبا دو سالی می‌شود که بر بازار سایه انداخته اما در چند ماه اخیر سنگین تر نیز شده است. آنگونه که اغلب فعالان این بازار، حجم معاملات روزانه خود را صفر گزارش کنند. در کنار این رکود نکته مهم دیگر بازار که از ابتدای هفته پر رنگ شده است افزایش قیمت ها است که کارشناسان دلیل بسیاری از آن ها را جو روانی حاکم و همچنین معدود معاملات انجام شده می دانند. دیروز اما در بازار خودرو روند افزایشی قیمت ها متوقف شده بود. به عوان مثال قیمت پژو پارس LX همان ۳۸۵ میلیون تومان روز گذشته معامله شد.

  • شانس برنده شدن در اولین فروش خودرو بعد از حذف سامانه

    شانس برنده شدن در اولین فروش خودرو بعد از حذف سامانه

    متقاضیان به طرح فروش فوق العاده ایران هجوم بردند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =