۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
نظارت منصفانه بر معاملات

به عقیده‌ تحلیلگران، بسیاری از شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سهام زیر ارزش ذاتی معامله می‌شوند. به اصطلاح در حال حاضر دارای حباب منفی هستند. دلایل اقتصادی این موضوع چیست؟

عوامل بیان شده توسط ریاست سازمان بورس عمده دلایل نگرانی در بازار سهام است. مخصوصا افزایش نرخ سود بانکی که همواره ابزار اصلی اقتصاددانان در کنترل گردش نقدینگی و کاهش تورم بوده و از طرفی به رکود دامن می‌زند. تمامی این چالش‌ها در زمره‌ عوامل بنیادی تأثیرگذار بر سودآوری شرکت‌هاست که از جذابیت سهام آن می‌کاهد. اما در شرایطی که سهام بسیاری شرکت‌ها که از این عوامل تأثیر پذیرفته و با فرض تمامی حالات باز هم زیر ارزش معامله می‌شوند، به چه عوامل دیگری گره خورده است؟

به عقیده‌ تحلیلگران، بسیاری از شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سهام زیر ارزش ذاتی معامله می‌شوند. به اصطلاح در حال حاضر دارای حباب منفی هستند. این موضوع نشان می‌دهد پول اشخاص حقیقی از شرایط حاکم بر بازار (در کنار عوامل بنیادی) دچار ترس شده که منجر به خروج پول حقیقی می‌شود. در شرایطی که سهام شرکت‌ها در مقاطع زمانی گوناگون دچار نوسانات خلاف واقع می‌شوند، بی‌اعتمادی سرمایه‌گذار را به همراه دارد.
اما ایجاد حباب منفی در بسیاری از موارد با تدبیر نهاد ناظر و استفاده از تخصص نهادهای مالی قابل ترمیم است. در واقع بخش عمده‌ای از چالش بازار سرمایه متوجه کارا نبودن آن است که در کنار عوامل بنیادی مشکل را عمیق‌تر می‌کند. ۸ عامل ذکر شده باعث کاهش سودآوری شرکت‌ها می‌شود اما ریزش خلاف واقع و زیر ارزش معامله شدن سهام، کارا نبودن را در سطوح مختلف نشان می‌دهد، استفاده از ابزارهای نوین مالی در بسیاری از موارد می‌تواند پوشش ریسک مدنظر سرمایه‌گذار را فراهم کرده و اعتماد را جهت تزریق پول به بازار فراهم کند.
همچنین حرفه‌ای شدن معاملات راه‌حل دیگری است که از رفتارهای هیجانی جلوگیری کرده و قیمت را به ارزش نزدیک می‌کند. انجام معاملات توسط اشخاص متخصص مورد تأیید، از تشکیل حباب‌های منفی و مثبت می‌کاهد. از سوگیری‌های رفتاری سرمایه‌گذاران و واکنش بیش از اندازه به اخبار جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر، نظارت منصفانه بر صحت انجام معاملات و جلوگیری از دست‌کاری قیمت‌ها راه‌حل دیگری است که اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کرده و پول را از بازارهای موازی به سمت این بازار جذب می‌کند تا بازار سرمایه جایگاه خود را در اقتصاد کشور بازیابد.
وجود نداشتن مجموع عوامل فوق باعث بدبینی بیش از حد به بازار سرمایه شده است. در حالی که بسیاری از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، از دیدگاه‌های مختلف ارزشگذاری زیر ارزش هستند.

کد خبر 461296

اخبار مرتبط

  • دولت چقدر و از چه کسانی مالیات گرفت؟

    دولت چقدر و از چه کسانی مالیات گرفت؟

    جزییات میزان درآمدهای مالیاتی دولت در شش ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد که منابع مالیاتی شامل مالیات اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمدها و مالیات بر ثروت می‌شود که از میان این سه دسته، درآمدها از محل مالیات اشخاص حقوقی بیشتر از دو دسته دیگر است. البته مالیات‌های مستقیم و میزان مالیات بر کالاها و خدمات در دسته‌های جداگانه‌ای مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

  • ساعت شروع کار بانک ها تغییر کرد

    ساعت شروع کار بانک ها تغییر کرد

    بانک مرکزی ساعت جدید خدمات رسانی بانک ها در تهران را اعلام کرد.

  • به متولدین سال ۱۴۰۱ چه میزان سهام تعلق می‌گیرد؟

    به متولدین سال ۱۴۰۱ چه میزان سهام تعلق می‌گیرد؟

    با تصویب هیأت وزیران، به ازای هر نوزاد ۱۵ میلیون ریال سهام از بورس به متولدین سال ۱۴۰۱ تعلق می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =