بیماری کبد و علائم شایع سیروز در انگشتان دست / عملکرد کبد چیست؟

کبد بزرگترین عضو بدن است که در قسمت راست بالای شکم، زیر دیافراگم و بالای معده شما قرار دارد.

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ مسئول چندین عملکرد بدن از جمله تولید و دفع صفرا، دفع بیلی روبین، کلسترول و هورمون ها است و همچنین به فعال شدن آنزیم ها کمک می کند.

علاوه بر این، چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها را متابولیزه می کند. بنابراین یک بیماری کبدی می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد که می تواند بسیاری یا همه این عملکردها را مختل کند. بدترین بخش در مورد آن این است که علائم ظاهر نمی شوند مگر اینکه خیلی دیر شده باشد.

مراحل بیماری کبد

انواع مختلفی از بیماری های کبدی وجود دارد، اما بیشتر بیماری های کبدی به روشی مشابه پیشرفت می کنند. مراحل بیماری کبد را می توان به چهار مرحله تقسیم کرد:

التهاب: در مراحل اولیه بیماری کبد، کبد ملتهب و متورم می شود. این به دلیل واکنش طبیعی بدن به آسیب است. گاهی اوقات،وجود بیش از حد سموم در خون نیز می تواند منجر به التهاب کبد شود.

فیبروز: در صورت عدم درمان، التهاب کبد می تواند منجر به زخم شدن اندام شود که فیبروز نیز نامیده می شود.

سیروز: سیروز یک وضعیت غیرقابل برگشت است که در آن جای زخم در کبد بسیار شدید است. این با تخریب سلول ها، التهاب و ضخیم شدن فیبری بافت مشخص می شود.

نارسایی کبد: نارسایی کبد مرحله نهایی یا شدیدترین مرحله یک بیماری کبدی است. زمانی است که کبد به طور کلی از کار می افتد. در این مرحله، کبد نمی تواند بهبود یابد، به تنهایی یا با درمان ترمیم می شود و پیوند کبد بسیار مهم می شود.

یکی از علائم رایج که در انگشتان شما یافت می شود

بیشتر علائم کبد فقط در مراحل شدید رخ می دهد که این وضعیت را بسیار نگران کننده و خطرناک می کند.

به گفته متخصصان، یکی از علائم رایجی که در بین بیماران شایع است، ناهنجاری های ناخن است. در حالی که دلایل قطعی چنین تغییراتی در ناخن ناشناخته است، تحقیقات دپارتمان پوست در دانشگاه سوهاگ ادعا می کند که ممکن است نتیجه کاهش ایمنی، کمبود آهن، کم خونی یا کهولت سن باشد.

برای پزشکان مهم است که ناخن‌ها را از نظر رنگ، بافت، ضخامت و انحنا به دقت بررسی کنند تا به تشخیص سریع و زودهنگام بیماران مبتلا به بیماری کبدی دست یابند.

انگشت چماقی

کلابینگ انگشت» نشانه شایع بیماری مزمن کبد، به‌ویژه سیروز صفراوی اولیه و هپاتیت فعال مزمن است.

همچنین به عنوان ناخن های تری شناخته می شودیا آن را به عنوان چیزی توصیف می کنند که "در آن دو سوم صفحه ناخن به رنگ سفید پودری با تیرگی شیشه ای می شود که ممکن است در بیماران مبتلا به سیروز پیشرفته ایجاد شود."

یافته های اولیه نشان می دهد که چاق شدن ناخن ناشی از سیروز نتیجه اختلالات استخوانی نیست، بلکه نتیجه افزایش جریان خون محیطی همراه با گشاد شدن وریدهای انگشت است.

آنچه مطالعات نشان داده است

بر اساس یک مطالعه ، تغییرات ناخن در حدود 68 درصد از بیماران مبتلا به بیماری کبدی گزارش شده است.

مطالعه دیگری نشان داد که در مجموع 80.5 درصد از بیماران مبتلا به بیماری کبدی تغییرات ناخن را نشان دادند که نشان دهنده شیوع بالاتری نسبت به تحقیقات قبلی است.

به طور مشابه، مطالعه ای در سال 2013 که در مجله تکامل علوم پزشکی و دندانپزشکی منتشر شد، تغییرات ناخن را در 72 درصد از نمونه های بیماران ثبت کرد.

علائم سیروز

پیشرفت سیروز می تواند چندین دهه طول بکشد و علائم به هر ترتیب تصادفی ظاهر شوند. برخی از علائم عبارتند از:

- زرد شدن پوست و سفیدی چشم (یرقان)

- استفراغ خون

- خارش پوست

- ادرار تیره و مدفوع قیری مانند

- خونریزی یا کبودی به راحتی

- تورم پاها (ادم) یا شکم (آسیت) ناشی از تجمع مایعات

- از دست دادن میل جنسی (لبیدو)

چگونه از پیشرفت سیروز خود جلوگیری کنیم؟

در حالی که در حال حاضر هیچ درمانی برای سیروز وجود ندارد، اما راه هایی برای مدیریت علائم و هرگونه عارضه و کاهش سرعت پیشرفت آن وجود دارد.

بیماران مبتلا به سیروز باید نوشیدن الکل یا سیگار را ترک کنند. همچنین پزشکان به بیماران توصیه می کند که غذاهای سالم و ترجیحا غذاهای کم سدیم مصرف کنند. علاوه بر این، فرد باید از هر نوع عفونت اجتناب کند یا از داروهای بدون نسخه با احتیاط استفاده کند.

کد خبر 465781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =