امروز رونمایی از سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت با حضور احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در محل سالن جهاد اقتصادی وزارت اقتصاد انجام شد.

به گزارش صدای بورس؛ در سامانه مولدسازی دارایی‌های دولت به نشانی www.pga.ipo.ir اطلاعات املاک و دارایی‌های دولت از زمان شناسایی تا مراحل مولدسازی و واگذاری در آن بارگذاری می‌شود و از این سامانه به‌عنوان یک اتاق شیشه‌ای که ۸۵ میلیون ایرانی می‌توانند از آن اطلاع داشته باشند، یاد شده است.

مهدی ترهینی، مسئول طراحی و اجرای این سامانه توضیح داد: در این سامانه اسامی اعضای هیأت ۷ نفره مولدسازی دارایی‌ ذکر شده است، در جلسه دوم این هیأت ۴۷۰ دارایی غیرمنقول و در جلسه بعدی ۵۲۰ دارایی غیرمنقول دولت شناسایی شده است.

او افزود: دارایی‌های غیرمولد دولت با مصوبه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه مولدسازی و یا واگذاری می‌شود. بر این اساس در مرحله اول وزارت جهاد کشاورزی و وزارت آموزش و پرورش دارایی‌های مولد و غیرمولد خود را اعلام کرده‌اند.

۱۰۰ همت از محل مولدسازی‌ در بودجه ۱۴۰۲

در این نشست خبری احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: مولدسازی دارایی‌های دولت در دستور جلسه هماهنگی سران سه قوه قرار گرفت و قرار شد اموال مازاد و راکد دولتی به اموال مولد تبدیل شود.

او ادامه داد: در مورد اموال مازاد نهادهای انقلابی و یا اموال سایر قوا، در صورتی که رئیس عالی قوه و یا سایر نهادها موافقت کنند، اموال مازاد آنها نیز مولدسازی می‌شود.

خاندوزی توضیح داد: در لایحه بودجه سال آینده ۱۰۰ همت درآمد از محل مولدسازی و واگذاری دارایی‌های دولت در نظر گرفته شده است البته در سال‌های قبل هم در احکام بودجه درآمدهایی برای واگذاری اموال دولت وجود داشت که در عمل یک دهم و یا حتی یک صدم آن محقق نمی‌شد، بر همین مبنا اگر قرار باشد مسیر سال‌های قبل را در پیش بگیریم به هدف خود نمی‌رسیم، اما با جلسه هماهنگی سران سه قوه مولدسازی انجام می‌شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: سامانه دبیرخانه مولدسازی دارایی‌های دولت برای این است که تمام مردم ایران در یک اتاق شیشه‌ای ۸۵ میلیون نفری برای اولین ‌بار این حد از جزئیات و شفافیت درمورد مولدسازی دارایی‌های دولت را ببینند و در این گام تحولی بزرگ شریک دولت باشند برای اینکه پروژه‌های نیمه‌تمام جان تازه‌ای بگیرند تا بهار ۱۴۰۲ بهار جان‌بخشی به طرح‌های نیمه ‌تمام عمرانی کشور باشد.

به گفته وی برخی از نقدهایی که به مصوبه مولدسازی شد، نقدهای غیرمنصفانه و با اطلاعاتی اندک بود البته در مقابل برخی از آنها نقدهایی بود که از نظر تخصصی و کارشناسی قابل تأمل بود و این بخش از نقدها در مصوبه نهایی و دستورالعمل اجرایی به ثمر می‌رسد.


بیشتر بخوانید: واکاوی مزایای عرضه خودرو در بورس کالا


خاندوزی درمورد برآورد دولت از دارایی‌های خود و آورده احتمالی ناشی از اجرای مولدسازی نیز گفت: برآورد جدیدی که بر اساس قیمت‌های اخیر به‌روز شده باشد، نداریم ولی پنج سال پیش برآورد دولت از ارزش دارایی‌های خود ۷ هزار هزار میلیارد تومان بود.

وزیر اقتصاد افزود: سرمایه‌گذاران و پیمانکاران تاکنون نمی‌توانستند به صورت مطلوب پروژه‌های نیمه‌تمام را به پیش ببرند. در کمیسیون تلفیق در مجلس پرسیدند چگونه عدد درآمد سال آینده محقق می‌شود و آیا این اعداد درآمدی، صوری است که پاسخ این بود که، این اهرمی است برای اینکه دولت بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام را از میان بردارد و امید داریم بخش قابل توجهی از درآمد پیش‌بینی شده برای مولدسازی در سال آینده محقق شود.

وی با تأکید بر اینکه در مورد مولدسازی دارایی‌ها به مولدسازی اموال بانک‌ها و شرکت‌های دولتی هم تصریح شده است، توضیح داد: برخی از مدیران چسبندگی به اموال زیرمجموعه دستگاه‌های خود دارند و هیأت مولدسازی می‌خواهد بر این چسبندگی غلبه کند.

خاندوزی تصریح کرد: برای مولدسازی اموال و دارایی‌ها از اطلاعات سامانه سادا مربوط به دارایی‌های دولت نیز استفاده می‌شود. برخی از کسانی که به دنبال اجرای طرح‌های عمرانی و یا تجاری، مسکونی و اموال راکد دولت هستند، به جای فشار آوردن به زمین‌های کشاورزی می‌توانند در قالب مولدسازی در این طرح مشارکت کنند و اموال راکد دولت را به چرخه تولید و اقتصاد بازگردانند و زمانی این اتفاق می‌افتد که دولت دندان طمع را از اموال مازاد خود بکشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در حال حاضر زمین‌ها،‌ انبار و یا مکان‌های تفریحی و رفاهی در اختیار دستگاه‌ها قرار دارند که اگر در اختیار تولیدکنندگان و یا انبوه‌سازان قرار گیرد، می‌توانند مولد شده و به تولید ثروت در کشور کمک کند و از طرفی دولت مراقبت می‌کند کسانی که این اموال را در اختیار می‌گیرند، دوباره از این طریق به سفته‌بازی و دلالی روی نیاورند، بلکه اموال بلااستفاده دولت در قالب مولدسازی استفاده شود.

‌او در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: این نوع مالیات ابزاری برای مقابله با کارهای سفته‌بازی و سوداگری است که هزینه سوداگری را بالا ببرد و مالیات بر عایدی یکی از ضروریاتی است که کشورهای پیشرفته از دهه‌های قبل مقابله با سفته‌بازی در دارایی‌های نامولد را گرفته‌اند.

رقابتی بودن قیمت‌ها در مولدسازی

در این مراسم همچنین حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی ‌گفت:‌ همه اطلاعات و رکوردها بر روی سامانه قرار می‌گیرد و مردم هم می‌توانند از طریق این سامانه دارایی‌های غیرمولد و راکد دولت را برای مولدسازی اعلام کنند.

وی افزود: در راستای مولدسازی اموال دولت‌ بحث آزادسازی اماکن رفاهی دستگاه‌های اجرایی تجمیع و بهینه‌سازی هم مطرح است و مولدسازی الزاما به معنای فروش دارایی نیست. گاهی با فروش دارایی‌های مازاد دولت، بودجه‌ای برای تکمیل طرح‌های عمرانی و یا سرمایه در گردش دستگاه‌های دولتی تأمین می‌شود. بخشی از اموال دارای ارزش افزوده شده و مولد می‌شود.

قربان‌زاده تصریح کرد: در سامانه سایت تمام رکوردهایی که در طرح مصوب می‌شوند ارائه می‌شود. تنها یک ملاحظه جزیی وجود دارد و اینکه احتمالا ادرس نهایی اعلام نشود تا در مسیر مولدسازی اختلال ایجاد نشود اما فهرست اموالی که به عنوان اموال مازاد مصوب می‌شوند در سایت ارائه می‌شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه در ذیل مولدسازی چهار طرح کلی دیده شده که در فاز بعدی سایت رونمایی می‌شود، توضیح داد: این طرح‌ها شامل طرح رونق، طرح تجمیع و بهینه‌سازی و طرح نجات می‌شود. در لایحه بود حدود ۳۲۰ همت برای طرح‌های تملک دارایی سرمایه و ۱۰۸ همت برای تأمین منابع از محل دارایی غیرمنقول از فروش اموال پیش‌بینی شده که مولدسازی حلقه وصل این دو است.

در ادامه او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا مولدسازی اموال مازاد دولت منجر به افزایش قیمت ملک در منطقه نمی‌شود، گفت: بر اساس قواعد اقتصاد در هر جایی که عرضه بیشتر شود، منجر به کاهش قیمت می‌شود و افزایش عرضه املاک و دارایی‌ها لزوماً منجر به افزایش قیمت نمی‌شود. از طرفی دولت وقتی که تلاش می‌کند در قالب طرح‌ها و لوایح مختلف مردم را از سفته بازی بر روی املاک و مستغلات برحذر دارد، حال چگونه اجازه می‌دهد خودش از محل املاک و دارایی‌ها درآمد سفته‌بازی داشته باشد.

قربان‌زاده ادامه داد: در زمینه مولدسازی اموال مازاد دولت، چون به روش مزایده‌ای خواهد بود و تعداد زیادی مشارکت می‌کنند بنابراین قیمت رقابتی می‌شود و اموال دولت هم به بهای ناچیز فروخته نمی‌شود. بر این اساس قیمت‌گذاری در مسیر روتین خود انجام می‌شود و کارشناس رسمی این کار را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: موضوعی از سوی استاندار تهران مطرح شده است و اعلام کرده‌اند که به ساختمان اداری نیاز دارند. باید به این موضوع توجه کرد که این طرح شامل همه اراضی و دارایی غیرمنقول دولت می‌شود و فضای اداری یک بخش از این است. برخی اراضی در مناطقی قرار دارند که اگر جابجایی صورت بگیرد مولد خواهد شد.

وی درمورد یکی از بندهای مصوبه درمورد انفصال از خدمت دستگاه‌هایی که همکاری نمی‌کنند، توضیح داد: اصل اساسی در تعامل بین مجری و دستگاه‌ها برای استفاده بهتر از دارایی‌ها است. احیانا اگر مقاومتی صورت بگیرد و اختلالی در طرح ایجاد شد، ضمانت اجرایی پیش‌بینی شده در مصوبه بر این اساس که این موضوع هیأت نظارت ارجاع شود.

کد خبر 467160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =