صندوق‌هایی برای هر سطح از ریسک‌پذیری

گروه خدمات بازار سرمایه الگوریتم حدود ۱۲ سال پیش، دور هم جمع شدند و مدیریت بخشی از سبد سهام گروه خوارزمی را به‌ دست گرفتند.

در سال ۱۳۹۶ تصمیم گرفتند که در راستای توسعۀ دامنۀ فعالیت و خدمات خود، شرکت سبدگردان الگوریتم را تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس کنند و اینگونه شد که از تیرماه ۱۳۹۷ فعالیت خود را رسماً آغاز کردند.

در حال حاضر، این شرکت مدیریت پنج صندوق سرمایه‌گذاری متنوع را برعهده دارد که در ادامه ضمن معرفی آن‌ها مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

صندوق سرمایه‌گذاری مانا الگوریتم
مردادماه ۱۳۹۰، صندوق مانا الگوریتم با هدف جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، فعالیت خود را در گروه صندوق‌های سهامی آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های صندوق، با رشدی ۳۶ درصدی در یک‌سال گذشته، اکنون در مرز ۳۲۰۰ میلیارد ریال قرار دارد. بازار سهام و در صدر آن گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» سهمی ۹۷ درصدی از پرتفوی صندوق دارند. این صندوق سهامی در ۳۶۵ روز اخیر بازدهی حدود ۳۰ درصدی داشته و در افقی بلندمدت (از ابتدای تأسیس تاکنون)، بازدهی مرکبِ ۵۶۶۰ درصدی محقق ساخته است.

صندوق اختصاصی بازارگردانی کوشا الگوریتم
خالص ارزش دارایی‌های صندوق اختصاصی بازارگردانی کوشا الگوریتم در یک‌سال گذشته با رشد ۴۱ درصدی، به ۱۸۴۶ میلیارد ریال رسیده است. بعد از گروه مواد و محصولات دارویی، این صندوق بیشترین فعالیت بازارگردانی را در گروه بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تأمین اجتماعی انجام می‌دهد و بازدهی ۲۵ درصدی در ۱۲ ماه اخیر داشته است.

صندوق سرمایه‌گذاری دارا الگوریتم
صندوق جوان دارا الگوریتم در مهرماه ۱۳۹۸ و با هدف جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز تأسیس شد. دارا الگوریتم با خالص ارزش دارایی‌های ۴۹۴۱ میلیارد ریالی‌اش، بزرگ‌ترین صندوق شرکت سبدگردان الگوریتم محسوب می‌شود. با توجه به ماهیت ریسک‌گریزِ صندوق‌های با درآمد ثابت، بازار سهام تنها سهمی یک درصدی از پرتفوی صندوق دارد و عمده سهم پرتفوی آن، با ۷۴ درصد به بازار بدهی اختصاص دارد. صندوق دارا الگوریتم با کسب بازدهی حدود ۲۱ درصدی در یک‌سال گذشته، نسبت به سپرده‌گذاری در بانک و بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بازار، سودآورتر بوده است. سبدگردان الگوریتم همچنین مدیریت دو صندوق جسورانۀ «پویا الگوریتم» و «رشد یکم پیشگام» را نیز برعهده دارد که برای سرمایه‌گذاری بسیار ریسک‌پذیر گزینه‌های جذابی خواهند بود.
در جدول مقابل مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت سبدگردان الگوریتم را مشاهده می‌کنید.

صندوق‌هایی برای هر سطح از ریسک‌پذیری

سرمایه‌گذاری صندوق در سهام
استراتژی سرمایه‌گذاری در سهام مختلف ابتدا با یک نگاه از بالا به پایین به اقتصاد کشور شروع می‌شود. بدین منظور شرایط کلی بازار سرمایه با توجه به سیاست‌های کلی کشور و دولت برآورد می‌شود و فاکتورهای مهم تاثیرگذار بر عملکرد بازار سرمایه به مانند نرخ ارز و نرخ بهره و... برآورد می‌شود و ریسک‌های کلی تاثیرگذار بر شرایط بازار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت شناسایی شده و استراتژی سرمایه‌گذاری تبیین می‌شود. در ادامه بعد از سیاست کلی صندوق در سرمایه‌گذاری در سهام، بخش‌ها و صنایع مختلف اقتصاد به صورت کلی بررسی شده و با توجه به فاکتورهای سودآوری و نقدشوندگی و... بهترین صنایع انتخاب می‌شوند و در نهایت با مقایسه شرکت‌های مختلف هر صنعت سعی می‌شود با متنوع‌سازی سبد سهام و انتخاب چند سهم برتر هر گروه ریسک غیرسیتماتیک سبد سهام کاهش یابد.
دیدگاه سبدگردان درباره استراتژی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بر مبنای زمان و نوع سرمایه‌گذاری استوار است. از لحاظ زمانی استراتژی اصلی سرمایه‌گذاری در سهام مبتنی بر دیدگاه میان‌مدت بوده است بر اساس این رویکرد سهام اصلی خریداری شده در پرتفوی با دیدگاه ۶ ماه تا یک سال خرید و نگهداری می‌شوند. ذکر این نکته ضروری است که جهت کسب بازدهی بیشتر از میانگین بازار در مواقعی با توجه به اخبار روز با دید کوتاه‌مدت اقدام به خرید و فروش سهم می‌شود. اما نوع نگاه شرکت به سرمایه‌گذاری در سهام مبتنی بر ارزش ذاتی سهام بوده بدین ترتیب که همواره به دنبال سهام شرکت‌هایی است که یا قیمت آنها اصطلاحا زیر ارزش بوده و انتظار می‌رود در میان‌مدت به ارزش خود میل کند و یا با توجه به پارامترهای ارزشگذاری دارای پتانسیل رشد در میان‌مدت است.

  • شماره ۴۸۳ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 467384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =