بانک مرکزی از ارائه گزارش مسکن دی ماه شرمنده شد

باتوجه به اینکه هر ساله بانک مرکزی گزارش معاملات مسکن را تا ماه دی هر سال تنظیم می‌کرد، اما امسال از ارائه گزارش ماه یازدهم سرباز زد.

به گزارش صدای بورس، گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران بر اساس آمار و ارقام بانک مرکزی بررسی می‌شود.

بر این اساس بانک مرکزی هر ساله در باره تحولات خرید و فروش و اجاره مسکن در شهر تهران توضیح می دهد. طبق گزارش بانک مرکزی در فروردین ماه تعداد معاملات انجام شده مسکن در شهر تهران در سال ۱۴۰۱ به۳/۴ هزار فقره محدود شد.

این رقم در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به حدود ۱۰/۵ فقره رسد ، در خردادماه به ۱۳/۹ فقره رسیده است. با این حساب شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۴۶/۵ و ۵۱/۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

در تیر ماه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۴۷/۴ و ۵۲/۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

در مرداد ماه نیز شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۴۵/۲ و ۵۰/۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

این رقم در شهریور ماه، شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۴۰/۹ و ۴۶/۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

در مهر ماه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل۴۰/۹ و ۴۶/۸درصد رشد نشان می‌دهد.

در آبان شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۴۵/۰و۳۹/۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

در آذر ماه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه قبل ازآن به ترتیب معادل ۲/۵ و۳/۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

با این حساب با توجه به عوض شدن رییس کل بانک مرکزی انتظار می‌رفت گزارش دی ماه مسکن از سوی بانک مرکزی نیز همانند سال های مشابه منتشر شود.

اما رشد روز افزون قیمت مسکن و افزایش نرخ مولفه های اقتصادی حتی بانک مرکزی را هم از ارائه گزارش مسکن دی ماه ۱۴۰۱ خجالت زده کرده است.

در شرایطی که گزارش ماهانه تحولات بازار مسکن از ابتدای فروردین سال ۱۳۹۶ در سایت بانک مرکزی در دسترس است و این نهاد آمار و اطلاعات تحولات مسکن هر ماه را معمولا در نیمه اول ماه بعد منتشر می‌کرد و در آن به تفصیل تحولات این بازار را شرح می‌داد، با وجود نزدیک شدن به روزهای پایانی بهمن ماه، گزارش تحولات مسکن مربوط به دی ماه هنوز توسط بانک مرکزی منتشر نشده است.

در ماه‌های اخیر انتشار تقریبا همزمان این گزارش با گزارش تحولات مسکن مرکز آمار و اختلافات آماری بین این ۲ گزارش منجر به شکل‌گیری ابهاماتی در این رابطه شده بود که البته با توضیحات مرکز آمار در رابطه با شیوه محاسبه، این ابهام تا حدودی برطرف شد.

حال باید دید که دلیل تاخیر انتشار گزارش بانک مرکزی چیست؟

کد خبر 467583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =