۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
علائم بیماری کبد چرب غیر الکلی

این علامت هنگام مسواک زدن می تواند نشانه بیماری شدید کبد چرب باشد.

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) به طیفی از شرایط کبدی اشاره دارد که در اثر مصرف زیاد الکل ایجاد نمی شود. در عوض، اینها در نتیجه تجمع چربی در کبد اتفاق می‌افتند.

کبد بیش از ۵۰۰ عملکرد بدن از جمله تبدیل غذای مصرف شده به انرژی و همچنین حذف سموم از خون شما را انجام می دهد. مهم است که بیماری کبد چرب را به موقع تشخیص دهید زیرا می تواند منجر به عوارض در سراسر بدن شود.

سیروز کبدی چیست؟

سیروز شدیدترین مرحله بیماری کبد چرب است. این بیماری پس از سال ها التهاب کبد رخ می دهد و آن را زخمی، توده ای و منقبض می کند. این آسیب طولانی‌مدت کبدی باعث می‌شود که بافت اسکار جایگزین بافت سالم در کبد شود. این کار از عملکرد صحیح کبد شما جلوگیری می کند. آسیب ناشی از سیروز می تواند در نهایت منجر به نارسایی کبد شود. در اینجا چند نشانه وجود دارد که ممکن است نشان دهد شما مشکل کبدی دارید.

هنگام مسواک زدن دندان های خود را چک کنید

خونریزی لثه در حین مسواک زدن می تواند نشانه این باشد که شما در مرحله شدید بیماری کبد چرب قرار دارید. این به این دلیل است که این بیماری می تواند باعث خونریزی یا کبودی راحت تر شود. به طور مشابه، ممکن است خونریزی بینی مکرر را نیز تجربه کنید. NAFLD همچنین با از دست دادن دندان و پریودنتیت - یک عفونت جدی لثه که به بافت نرم اطراف دندان آسیب می رساند - مرتبط است. انتخاب سبک زندگی سالم ممکن است به جلوگیری از بدتر شدن علائم شما کمک کند.

علائم دیگر

از آنجایی که کبد توانایی خود را برای عملکرد صحیح از دست می دهد، احتمالاً علائم زیر را نیز تجربه خواهید کرد:

از دست دادن اشتها

حالت تهوع

خارش پوست

علائم مرحله بعدی

در مراحل بعدی بیماری کبد چرب، ممکن است علائم نگران‌کننده‌ای مانند یرقان، استفراغ خون، مدفوع تیره و قیری رنگ، تجمع مایع در پاها و شکم، خستگی و ضعف، کاهش وزن و تحلیل عضلات، حساسیت یا درد اطراف این نواخی را تجربه کنید مثل نواحی از کبد، خطوط ریز قرمز (مویرگ های خونی) روی پوست بالای سطح کمر، ریزش مو و حملات تب و لرز.

عوامل خطرناک

عوامل خطرناک مرتبط با ایجاد بیماری کبد چرب عبارتند از دیابت نوع ۲، کم کاری تیروئید، فشار خون بالا، کلسترول بالا، داشتن سندرم متابولیک (ترکیبی از دیابت، فشار خون بالا و چاقی)، سن بالای ۵۰ سال و سیگار کشیدن. چاقی یا اضافه وزن نیز یک عامل خطرناک است، به خصوص اگر چربی زیادی در اطراف کمر خود دارید.

کد خبر 468350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =