خلاصه فرابورس در سال ۱۴۰۱ + اینفوگرافیک

شاخص کل فرابورس در سال ۱۴۰۱، شش ماه صعودی و شش ماه نزولی را پشت سر گذاشت و در نهایت سال را با فتح کانال ۲۴ هزار واحدی به اتمام رساند.

به گزارش صدای بورس شاخص کل فرابورس ایران سال ۱۴۰۱ را با تراز ۱۸ هزار و ۳۷۸ واحدی آغاز کرد. برآیند عملکرد فرابورس در دوازده ماهه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که شاخص کل این بازار با رشد تراز ۳۲.۷۳ درصدی مواجه بوده و در انتهای سال با تراز ۲۴ هزار و ۳۹۴ واحدی به کار خود خاتمه داده است.

IMG_20230324_064638_844

بازدهی شاخص کل هم‌وزن فرابورس

شاخص کل هم‌وزن در بازار فرابورس نیز مشابه بازار بورس، از عملکرد بهتری به نسبت شاخص کل‌ برخوردار بود. این مسئله نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ سهم‌های سبک بازدهی بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران کرده‌اند. شاخص کل هم‌وزن فرابورس ایران طی ۲۳۷ روز معاملاتی سال ۱۴۰۱ رشد تراز ۶۸.۴ درصدی را تجربه کرده است. نکته قابل تأمل در خصوص شاخص کل هم‌وزن فرابورس این است که تراز این شاخص در آخرین روز معاملاتی سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۰۰ هزار واحد رسید؛ این درحالی است که شاخص کل هم‌وزن فرابورس تا روز ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ نتوانسته بود بود سطح مقاومتی ۱۰۰ هزار واحدی را پشت سر بگذارد.

IMG_20230324_064639_885

روند فصلی فرابورس

بهار فصل صعود شاخص فرابورس بود. در آخرین روز معاملاتی فروردین شاخص کل فرابورس در رقم ۲۰ هزار و ۷۶۳ واحد قرار داشت تا بازدهی فرابورس در فروردین مثبت ۱۲.۹۸ درصد باشد و شاخص هم‌وزن نیز به سطح ۷۰ هزار و ۵۵۲ واحد رسید که ۱۰۰ هزار و ۶۱۴ واحد صعود داشته است.

در آخرین روز کاری اردیبهشت شاخص کل فرابورس در رقم ۲۱ هزار و ۵۳۷ واحد قرار گرفت تا بازدهی دومین ماه سال مثبت شود و رشد ۳.۷۳ درصدی داشته باشد. شاخص کل هم‌وزن نیز در سطح ۷۸ هزار و ۸۸۶ واحد قرار گرفت.

شاخص کل در خرداد ماه پائین آمد و افت ۳.۲۷ درصدی داشت. در این ماه شاهد موج سنگین خروج پول حقیقی بودیم و در مجموع بیش از ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شد. این روند در ماه‌های بعدی نیز ادامه داشت. شاخص کل هم‌وزن فرابورس نیز در خرداد ماه با کاهش بیش از ۵ هزار واحد به تراز ۷۲ هزار و ۳۷۴ واحدی رسید.

تغییر شاخص کل فرابورس در فصل بهار، نسبت به پایان اسفند ۱۴۰۰، رشد ۱۳.۳۶ درصدی را نشان می‌دهد و شاخص کل هم وزن فرابورس در این فصل ۲۰.۷۵ درصد رشد تراز داشت.

در تیر ماه شاخص کل یک کانال پائین آمد و در پایان اولین ماه تابستان در رقم ۱۹ هزار و ۵۳۹ واحد قرار گرفت. در مرداد شاخص کل فرابورس افت ۲.۸۱ درصدی را ثبت کرد و شاخص کل هم‌وزن نیز به کانال ۶۶ هزار واحدی تنزل کرد.

در شهریور ماه شاخص کل با افت ۳.۱۳ درصدی به کانال ۱۸ هزار واحدی سقوط کرد. تغییر شاخص کل در تابستان نسبت به پایان بهار منفی ۱۱ درصد بود و شاخص کل هم‌وزن نیز در تابستان۱۴۰۱ ریزش ۹.۰۶ درصدی داشت.

مهرماه شاخص کل کاهش ۲.۹۵ درصدی داشت اما پس از آن در سه ماه متوالی صعود کرد. در آبان مثبت ۳.۶۷ درصد، در آذر مثبت ۳.۵۸ درصد و در دی ماه مثبت ۱۲.۱۸ درصد بالا آمد و به کانال ۲۱ هزار و۵۰۰ واحدی رسید.

در انتهای بهمن شاخص کل فرابورس به سطح ۲۰ هزار واحد رسید و بازدهی بهمن منفی ۶.۸۱ درصد شد.

در آخرین ماه سال شاخص کل فرابورس در آخرین روز کاری به سطح ۲۴ هزار و ۳۹۴ واحد رسید تا بازدهی اسفند مثبت ۲۱.۷۱ درصد شود. بدین ترتیب فرابورس ایران در سال ۱۴۰۱ رشد تراز ۳۲.۷۳ درصدی را در شاخص کل و رشد تراز ۶۸.۳۹ درصدی را در شاخص کل هم‌وزن خود تجربه کرد.

کد خبر 469207

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =