۹۰هزار نفر سرمایه‌گذار «ترنج» هستند

مدیرعامل شرکت مشاورسرمایه گذاری ترنج گفت: شرکت پس از ۸ سال توانسته به یک رشد کمی و کیفی برسد که ۹۰ هزار نفر در ۸ صندوق تحت مدیریت ترنج سرمایه گذاری داشته اند.

به گزارش صدای بورس، رضا درخشان، مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج در نشست خبری که با اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: یک شرکت ناشر بورسی مانند شرکت فولاد مبارکه اصفهان و یا بانک ملت که سهامی عام هستند و سهامدار خرد دارند معمولا بعد از برگزاری مجمع، به دلیل اینکه آگاه هستند تعداد زیادی سهامدار خرد دارد، نشستی خبری با عنوان اینکه چه میزان سود و رشد و این قبیل موارد داشته است، برگزار می‌کند و اطلاعات را به صورت شفاف به سهامداران ارائه می‌کند.

وی افزود: ترنج این ویژگی را دارا نیست و به نوعی یک شرکت لیست شده بر روی تابلوی بورس نیست بلکه شرکتی است که بر روی بستر بورس ایران خدمات ارائه می‌دهد.

همچنین خدمات مدیریت دارایی خدماتی است که در قالب صندوق ها و سبدگردان های سرمایه گذاری یکسری مخاطب عام دارد که مردمی هستند که علاقمندند پول خود را به صورت غیرمستقیم وارد صندوقها کنند.

این جامعه سرمایه گذاران خرد امروز در صندوقهای تحت مدیریت ترنج به حدود ۹۰ هزار نفر رسیده اند.

بنابراین ما وظیفه داریم به این جامعه گزارش دقیقی و شفافیت ارائه دهیم.

درخشان فر عنوان داشت: شرکت ترنج سال ۹۳ تاسیس شد و اسفندماه سال گذشته هشتمین صورت مالی خود را به مجمع ارائه و تصویب کرد. شرکت پس از ۸ سال توانسته به یک رشد کمی و کیفی برسد که ۹۰ هزار نفر در ۸ صندوق تحت مدیریت ترنج سرمایه گذاری داشته اند.

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه گذاری ترنج ادامه داد: تعداد ۸ صندوق و قریب به ۱۰۰ سبد سرمایه گذاری اختصاصی و ۲۳ شرکت که از خدمات بازارگردانی استفاده می برند و یک جامعه از استارتاپ ها و شرکت‌های حوزه تکنولوژی که سرمایه برایشان جذب شده است در قالب ونچرکپیتال، وجود دارد، به جز این فعالیت ها که عمدتا فعالیت مدیریت دارایی هستند، فعالیت گسترده ای در زمینه مشاوره مدیریت مالی به شرکت ها، یعنی پذیرش شرکتها و ادغام و تملیک شرکت ها و خدماتی که به شرکت ها ارائه می‌شود نیز دارند.

وی ادامه داد: ترنج جامعه ای بزرگ از شرکتها را به عنوان مشتریان و مخاطبان خود دارد که به آنها خدمات مالی و مشاوره ارائه می‌دهد. همچنین این شرکت یکسری خطوط کسب و کار عمده اعم از مدیریت دارایی، سبدگردانی، عرضه و پذیرش، ادغام و تملیک، سرمایه گذاری جسورانه و بخش درآمد ثابت و… که بیزینس لاین های متنوعی هستند نیز داراست که توسط مجموعه اداره می‌شود.

درخشان فر عنوان داشت: طبیعتا به عنوان یک نهاد تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار ترنج مجبور است تا صورت های مالی خود را در کدال افشا کند. صورتهای مالی صندوق ها هر ۶ ماه یکبار بررسی می شود بنابراین خود را مسئول میداند تا گزارش های خود را منتشر کند. همچنین فعالیت شرکتها را به گونه ای مدیریت کند که تا از هرگونه تعارض منافع و سوءاستفاده جلوگیری کند و درون سازمان فرآیندهایی را لایه به لایه ایجاد کند تا از تخلف های مالی و غیره جلوگیری کند.

وی ادامه داد: صندوق های سرمایه گذاری ترنج به ترتیب شامل این موارد هستند: در ابتدا صندوق سرمایه گذاری سرو که در خرداد ماه ۹۸ پذیره نویسی شد و امروز این صندوق یکی از بزرگ‌ترین صندوق های قابل معامله سهامی بازار است. بعد صندوق سرمایه گذاری افرا تحت نماد افران بود که صندوقی فیکس این کام است و یا صندوق سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت است که در فروردین ماه ۹۹ مجوز فعالیت خود را اخذ کرد. بعدی صندوق بازارگردانی تاک بود که عمدتا مخاطبان آن شرکتها و نهادهای لیست شده هستند. صندوق بعدی با نام جسورانه سرو است که در استارتاپ ها و حوزه تکنولوژی سرمایه گذاری می‌کند. صندوق بعدی زیتون است که امروز یکی از پربازده ترین و بزرگ‌ترین صندوق های مختلط کشور است. بعدی صندوق انار است که در سال ۱۴۰۰ پذیره نویسی شد و صندوق صدور ابطالی ترنج صندوق بعدی است. صندوق اخیری که پذیره نویسی شد، صندوق تمشک است که یک فراصندوق است و امروزه یکی از بزرگ‌ترین فراصندوق های بازار است که بیش از ۶ ماه فعالیت دارد.

صندوق زیتون بزرگترین صندوق مختلط بازار سرمایه

همچنین در ادامه این نشست علی هاشمی معاون سرمایه گذاری ترنج با ارائه گزارشی درباره عملکرد صندوق ها گفت: صندوق سرو و افران بزرگترین صندوق سهامی و درآمد ثابت ترنج هستند. سرو با ۱.۵ هزار میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت متمرکز بر روی سهام بنیادی با سرمایه گذاری بلند مدت است که بازدهی آن در برابر ۴۳ درصدی شاخص، ۵۸ درصد در سال گذشته بود.

وی افزود: افران بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت دارد که می تواند از فرصت های آربیتراژی بازار استفاده کند و با خرید بیش از ۱.۵ هزار میلیارد سهام در ابزار مشتقه و اختیار فروش فعالیت کرده است. صندوق زیتون بزرگترین صندوق مختلط بازار سرمایه بوده که نسبت به صندوق تمشک ریسک کمتری دارد و باید بین ۴۰ تا ۶۰ درصد در سهام و ۴۰ تا ۶۰ درصد در درآمد ثابت باشد و در مقایسه با بازدهی ۴۳ درصدی شاخص، ۵۵ درصد بازدهی کسب کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: صندوق انار بیشتر بر روی سرمایه گذاری در فرصت های کوچک تمرکز دارد و بازدهی ۶۵ درصدی را در برابر ۴۵ درصدی شاخص در سال گذشته کسب کرده است. صندوق تمشک ریسک کمتری از صندوق های سهامی دارد و حدود ۸۰ درصد سرمایه گذاری در صندوق های سهامی، ۵ درصد در صندوق های زعفران و ۱۵ درصد در صندوق های طلا صورت می گیرد.

هاشمی عنوان کرد: صندوق با درآمد ثابت ترنج ابزاری برای افرادی محسوب می شود که تمایل به دریافت سود ماهانه دارند. مزیت این صندوق نسبت به افران این است که افراد بدون کد بورسی می توانند صندوق های صدور و ابطالی را خریداری کنند. در سبدگردانی اختصاصی هم بر اساس نیاز مشتری با نقدینگی درشت سرمایه گذاری می شود.

هدف صندوق جسورانه سرو

علی حیدری مدیر بخش جسورانه نیز درخصوص فعالیت صندوق جسورانه سرو گفت: این صندوق سال ۹۹ با سرمایه ۱۶۰ میلیارد تومانی و با هدف سرمایه گذاری بر روی استارت آپ ها تاسیس شد. اواخر سال ۹۹ اولین سرمایه گذاری صندوق روی استارت آپ دکتر ساینا به عنوان مشاوره آنلاین پزشکی صورت گرفت.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ دو سرمایه گذاری در مجموعه ولکس به عنوان پلتفرم صرافی رمز ارزها و مجموعه همراه خدمت به عنوان پلتفرم خرید و فروش خودرو صورت گرفت. در سال گذشته هم سه سرمایه گذاری در مجموعه فرادید در حوزه هوش مصنوعی، مجموعه چارگون به عنوان پلتفرم مشاوره نیروی انسانی و پلتفرم میاره در حوزه حمل و نقل بین شهری انجام شد.

حیدری از برنامه عرضه اولیه «میاره»، دکتر ساینا و ولکس در دو سال آینده خبر و ادامه داد: باید سرمایه گذار بزرگتری پیدا کرد و با فروش سهام این شرکت ها بازدهی معقولی کسب کرد.

کد خبر 469855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =