۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
کارایی ابزارهای طلایی در بورس 

طلا یکی از پرطرفدارترین دارایی‌ها جهت سرمایه‌گذاری در سراسر دنیاست. در کشور ما نیز با توجه به کاهش مداوم ارزش ریال و تورم بالا یکی از جذاب‌ترین دارایی‌ها جهت سرمایه‌گذاری ایمن شناخته شده است.

محبوبیت طلا همچنان رو به افزایش است و با توجه به مسائل ژئوپلتیک جهانی، بحران‌های جدید بانکی و تورم جهانی روز به روز بر این محبوبیت افزوده می‌شود.
متاسفانه بسیاری از افراد داخل کشور ما به صورت سنتی در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند و گاه به خاطر برخی ریسک‌ها مانند کلاهبرداری، دزدی و... دچار ضرر و زیان نیز می‌شوند. راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا و معاملات برخط آن راهگشای سرمایه‌گذاران خواهد بود. معاملات گواهی شمش طلا مزایای بسیاری دارد. یکی از مهمترین مزایای آن حداقل وجه قابل سرمایه‌گذاری است که از صد سوت یا یک دهم گرم (در حال حاضر تقریبا ۳۵۰ هزار تومان) آغاز می‌شود.
در کنار این ویژگی با توجه به انبار شدن شمش در خزانه بانک امنیت سرمایه‌گذاری نیز برقرار خواهد بود و سرمایه‌گذاران فقط مبلغ بسیار کمی جهت هزینه انبارداری پرداخت خواهند کرد. همچنین کیفیت شمش‌های قابل معامله به تایید بورس کالا می‌رسند که ریسک کلاهبرداری در این بازار نیز دیگر وجود ندارد.
سرمایه‌گذاران با حداقل خرید یک کیلوگرم شمش طلا می‌توانند در صورت نیاز شمش خود را از خزانه بانک تحویل بگیرند. در کنار راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا، آغاز معاملات قراردادهای آتی شمش طلا از ۲۰ فروردین ماه مکمل زنجیره ابزارهای سرمایه‌گذاری در بخش طلا خواهد بود. با توجه به این اقدام ارزشمند، سرمایه‌گذاران در این حوزه خواهند توانست علاوه بر اینکه ریسک‌های تغییرات قیمت را پوشش دهند از قابلیت‌های اهرمی و جذاب قراردادهای آتی نیز بهره‌مند شوند. در سال‌های گذشته معاملات آتی سکه رونق بسیار زیادی داشت و سرمایه‌گذاران با اهداف مختلف در این بازار فعال بودند. پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی قرارداد آتی شمش طلا مجدداً شاهد اقبال سرمایه‌گذاران به این حوزه باشیم.
یکی از موارد با اهمیت این است که معاملات شمش طلا و قرارداد آتی آن در یک سامانه انجام خواهد شد که این ویژگی می‌تواند در آینده تسهیل‌گر اجرای برخی استراتژی‌های معاملاتی باشد. همچنین این قابلیت نیز وجود خواهد داشت تا دارایی گواهی شمش معامله‌گران به عنوان بخشی از وجه تضمین قرارداد آتی مورد استفاده قرار بگیرد.

  • علی رحمانی - مدیر معاملات مشتقه کارگزاری مبین سرمایه
  • شماره ۴۸۸ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 470109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =