۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
۷ دلیل لرزش دستان

اگر کسی لرزش دست یا علائم دیگری را تجربه کرد، مهم است که با پزشک مشورت کنید، زیرا می تواند به تشخیص و درمان علت زمینه ای کمک کند.

دلایل لرزش دست چیست؟

صدای بورس - مهراز حبیبی؛ لرزش دست که به دست‌های لرزان نیز معروف است، لرزش یا لرزش غیرارادی دست‌ها است. لرزش یا لرزش دست ها می تواند نشانه ای از شرایط یا عوامل مختلف زمینه ای مانند لرزش اساسی، بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس، پرکاری تیروئید، اضطراب، ترک الکل و غیره باشد. این عوامل را به تفصیل توضیح داده شده است.

اضطراب

اضطراب واکنش محافظتی یا دفاعی بدن را تحریک می‌کند. افزایش فشار خون یکی از علائم است. همراه با این، ذخایر آدرنالین بدن افزایش می‌یابد که باعث تسریع ضربان قلب و لرزش و لرزیدن عضلات می‌شود.

ترک الکل

ترک الکل می تواند باعث لرزش، به ویژه در دست ها شود، زیرا بدن با عدم الکل سازگار می شود. این می تواند نشانه اعتیاد به الکل باشد و ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد. لرزش می تواند در هر زمانی بین شش تا ده ساعت پس از آخرین مصرف الکل شروع شود. نوشیدن مقادیر زیاد الکل باعث کاهش عملکرد مغز و سطح انرژی بدن می شود. سپس در پاسخ به اثر خواب‌آلود الکل، مغز فعالیت عصبی را تقویت می‌کند تا بدن انسان را در حالت هوشیاری بالا نگه دارد.

لرزش، اضطراب، بیش فعالی و سایر علائم ترک ممکن است زمانی رخ دهد که مصرف الکل به طور ناگهانی قطع شود زیرا مغز همچنان به تولید فعالیت عصبی بالاتر ادامه می دهد و در نهایت پس از اینکه فرد در حال بهبودی به طور کامل سم زدایی شد، لرزش متوقف می شود. با این حال، استفاده نادرست از الکل مزمن می تواند به کبد، مغز و اعصاب آسیب برساند، که می تواند منجر به لرزش مداوم شود.

قند خون پایین

قند خون پایین یا هیپوگلیسمی می تواند باعث لرزش شود، به ویژه در افراد دیابتی که انسولین یا داروهای خاص دیابت مصرف می کنند. معمولا زمانی اتفاق می افتد که سطح قند خون به زیر ۴ میلی لیتر برسد. همراه با احساس گرسنگی و تعریق زیاد؛ لرزش به عنوان علائم هشدار دهنده اولیه هستند. هیپوگلیسمی حتی می تواند باعث بیهوشی فرد در شرایط شدید شود.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید شرایطی است که در آن غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کند. یکی از علائم پرکاری تیروئید لرزش دست است که می تواند دست ها و انگشتان را درگیر کند.

لرزش اساسی

این یک اختلال عصبی است که باعث لرزش ریتمیک دست ها، سر، صدا و گاهی اوقات دیگر اعضای بدن می شود. این شایع ترین علت لرزش دست ها، به ویژه در افراد مسن است. لرزش اساسی می تواند در هر سنی رخ دهد اما در افراد ۴۰ ساله و بالاتر شایع است. افراد مبتلا به لرزش اساسی ممکن است گاهی اوقات علائم و نشانه های عصبی دیگری مانند راه رفتن ناپایدار (آتاکسی) ایجاد کنند.

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی پیشرونده است که حرکت را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از علائم اولیه بیماری پارکینسون لرزش است که معمولاً از یک دست شروع می شود و می تواند به دست دیگر و سایر اعضای بدن سرایت کند. لرزش های ناشی از بیماری پارکینسون زمانی که دست ها در کناره های بدن قرار دارند یا روی پاها قرار می گیرند برجسته تر است.

مولتیپل اسکلروزیس

مولتیپل اسکلروزیس یک اختلال خودایمنی مزمن است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد. یکی از علائم مولتیپل اسکلروزیس لرزش است، زمانی که عضله ای به طور غیرارادی منقبض می شود و سپس شل می شود و بخشی از بدن را تکان می دهد، ایجاد می شود. لرزش می تواند تاثیر قابل توجهی بر توانایی فرد برای حرکت، خوردن و نوشیدن داشته باشد. علائم بسته به میزان آسیب و اعصابی که تحت تأثیر قرار می گیرند متفاوت است. برخی از افراد مبتلا به اسکلروز شدید ممکن است توانایی راه رفتن مستقل را از دست بدهند در حالی که برخی دیگر دوره‌های طولانی بهبودی را تجربه می‌کنند که در طی آن علائم جدیدی بروز نمی‌کنند.

اگر کسی لرزش دست یا علائم دیگری را تجربه کرد، مهم است که با پزشک مشورت کنید، زیرا می تواند به تشخیص و درمان علت زمینه ای کمک کند. هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص علت لرزش ناگهانی استفاده نمی شود. تعیین تشخیص اغلب به دلیل رد سایر شرایطی است که می توانند باعث علائم شوند.

کد خبر 471024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =