حاشیه سود غمایه بر چه اساس تعیین می شود؟

باتوجه به فرا رسیدن زمان عرضه اولیه سهم غمایه در فرابورس شرکت خمیرمایه رضوی در یک کنفرانس اطلاع رسانی و شفاف سازی به برخی سوالات به این شرح پاسخ داد که در ادامه می خوانید.

به گزارش صدای بورس، با توجه به اظهارات شرکت عمدتاً قیمت گذاری محصولات با توجه به بهای تمام شده و با در نظر گرفتن یک حاشیه سود مشخص تعیین می شود. به منظور برآورد حاشیه سود مذکور برای سال های آتی از میانگین نسبت ترخ بهای تمام شده به نرخ فروش محصولات طی سال های اخیر که معادل ۱.۴ میباشد استفاده شده است. اما براساس عملکرد واقعی سال ۱۴۰۱ معادل ۱/۲۹ میباشد که دلیل کاهش آن تاثیر هزینه استهلاک حاصل از تجدید ارزیابی و اعمال آن در بهای تمام شده بوده است.

بر این اساس به استناد ماده ۱۷ مکرر دستور العمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران و رعایت ماده ۱۳ دستور العمل اجرای افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان با توجه به سوالات مطرح شده در سامانه تحلیل داده های ناشران محمدصادق مروارید مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت خمیرمایه رضوی که با نماد غمایه در بورس فعالیت دارد به سوالاتی به این شرح پاسخ داد؛

سوال اول طبق صورت جریانهای نقدی پیش بینی شده مندرج در صفحه ۳۷ گزارش ارزشگذاری مجموع ۱۹۳۰ میلیارد ریال طی ۵ سال آتی صرف پرداخت نقدی خرید دارایی ثابت شده است مبنای نقدی که این ارقام مذکور با افزایش داراییهای ثابت صورت وضعیت مالی پیش بینی شده مبنای تعهدی و همچنین اطلاعات سرمایه گذاری در داراییهای ثابت جدول ارزشیابی FCFE.FCFF همخوانی ندارد. خواهشمند است دلایل این دو مورد عدم تطبیق عمده به صورت جداگانه تشریح شود به استثنای تفاوت ناشی از مبنای نقدی و تعهدی؟

پاسخ مربوط به ارزشگذار محترم و مسئولیت آن با ارزشگذار محترم است و به تفصیل در گزارش ارزشیابی مطرح شده است.

سوال دوم میانگین تقسیم سود تاریخی ۳ ساله شرکت معادل ۴۷ درصد و میانگین تاریخی ۵ ساله معادل ۳۹ درصد است. با توجه به سوابق تاریخی موجود توضیحات لازم در خصوص فرض درصد تقسیم سود ۸۰ درصدی شرکت در روش DDM را تشریح کنید؟

مربوط به ارزشگذار محترم و مسئولیت آن با ارزشگذار محترم است و به تفصیل در گزارش ارزشیابی مطرح شده است.

سوال سوم علت عدم افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی و آثار مالیاتی مربوطه را در صورت وجود تشریح کنید؟

دلیل تجدید ارزیابی دارایی های در خصوص شرکت های متعلق به آستان قدس، صرفا شفاف سازی در بروز رسانی ارزش دارایی ها بوده است لذا سهامدار عمده تا کنون تمایلی به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی نداشته است و آثار مالیاتی مربوطه در صورت های مالی و اظهار نامه مالیاتی لحاظ خواهد شد لذا سود خالص اعلام شده و صورت سود و زیان با اعمال هزینه استهلاک تجدید ارزیابی و اعمال کسورات مالیاتی است .

سوال چهارم با توجه به تاریخ تهیه گزارش ارزشگذاری در خرداد سال جاری، ضریب زمانی تنزیل سال ۱۴۰۲، معادل ۰/۸۱ در نظر گرفته شده است و ولیکن با توجه به دوره مالی شرکت و فرصت ۴ ماهه برگزاری مجمع و مهلت قانونی پرداخت سود به نظر می رسد ترخ ضریب زمانی تنزیل سودهای تقسیمی نیاز به بازنگری دارد ( برای مثال پایان شهریور هر سال به عنوان تاریخ وقوع جریان نقدی تقسیم سود قرار گرفته و نرخ زمانی تنزیل متناسب با این تاریخ بازنگری شود خواهشمند است توضیحات تکمیلی در خصوص نرخ ۱۸۱ را بیان کند؟

مربوط به ارزشگذار محترم و مسئولیت آن با ارزشگذار محترم است و به تفصیل در گزارش ارزشیایی مطرح شده است.

سوال پنجم- پیش بینی تاریخ اخذ پایانکار و سند مالکیت رسمی جهت ساختمان احداثی کارخانه بر روی زمین های مورد اجاره به چه صورت است ؟

با توجه به اینکه تمامی مستندات و مدارک لازمه جهت اخذ پایانکار به مراجع قانونی مربوطه ( کمیسیون ماده ۹۹ و دفتر فنی استانداری خراسان رضوی ( تحویل ،شده هم اکنون موضوع در مرحله صدور پایان کار می باشد و تا قبل از شش ماه آینده با توجه به بروکراسی اداری سند رسمی جهت مستحدثات صادر خواهد شد.

سوال ششم دلیل عدم تکمیل و راه اندازی تصفیه خانه بیولوژیک چیست ؟ برنامه زمانی برای راه اندازی طرح مذکور به چه صورت است ؟

اجرای نوسازی و بهسازی پروژه تصفیه پساب کارخانه در ۲ فاز تغلیظ و تصفیه بیولوژیک از پنج مرداد ۱۴۰۱ آغاز و تا کنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته است و فاز اول که همان پروژه تغلیظ باشد و مهم ترین و پیچیده ترین قسمت پروژه است در اول مهر ماه ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید و فاز نهایی ( تکمیل تصفیه بیولوژیک ) در پایان خرداد ماه ۱۴۰۳ به بهره برداری خواهد رسید.

سوال هفتم سایر برنامه های بلند مدت شرکت در کنار طرح توسعه ۱۵۰۰ تنی ، برای افزایش سهم بازار به چه صورت است ؟

همانطوری که در نشست خبری مورخ ۱۳ و ۱۴ تیر ماه بیان شد ، شرکت با توجه به کیفیت محصول تولیدی خود و نیاز شدید بازارهای داخلی و خارجی، هیچ گونه مشکلی برای فروش تناژ افزایش یافته حتی تا سقف ۱۲ هزار تن در سال را ندارد و لذا شرکت در صورت افزایش تولید که در فاز دوم طرح توسعه محقق خواهد شد و در اواخر سال ۱۴۰۳ به بهره برداری خواهد رسید، با برنامه ریزیهای صورت گرفته که عبارت است از بازارهای صادراتی جدید همچون کشورهای شمال آفریقا ، کشورهای عربی جدید همچون عربستان ، عمان و قطر که در ماه های اخیر شناسایی و بار صادراتی برای آنها ارسال شده است صادرات شرکت در سال ۱۴۰۳ به ۵ هزار تن رسیده و با توجه به درخواستهای مکرر مشتریان داخلی تولید خمیر مایه تازه به حداقل ۱۰ هزار تن خواهد رسید قابل ذکر است در ۳ ماه اخیر تولید و فروش خمیر مایه تازه حدود ۲۲۹۰ بوده است که پیش بینی می شود تا پایان سال ۹ هزار تن خمیر مایه تازه تولید و به فروش خواهد رسید.

سوال هشتم به طور کلی و حدودی نرخ فروش محصول چند برابر بهای تمام شده هر واحد تولید است ؟

با توجه به اظهارات شرکت عمدتاً قیمت گذاری محصولات با توجه به بهای تمام شده و با در نظر گرفتن یک حاشیه سود مشخص تعیین می شود. به منظور برآورد حاشیه سود مذکور برای سال های آتی از میانگین نسبت ترخ بهای تمام شده به نرخ فروش محصولات طی سال های اخیر که معادل ۱.۴ میباشد استفاده شده است. اما براساس عملکرد واقعی سال ۱۴۰۱ معادل ۱/۲۹ میباشد که دلیل کاهش آن تاثیر هزینه استهلاک حاصل از تجدید ارزیابی و اعمال آن در بهای تمام شده بوده است.

سوال نهم با توجه درج تاریخ ارزشگذاری در خرداد ۱۴۰۲ قیمت ملاس در دو ماه گذشته هر کیلو در بازه ۷ تا ۸ هزار تومان بوده است ، ارزشگذاری به چه دلیلی انتظار کاهش قیمت این محصول را داشته است و به طور متوسط در حوالی ۶۷۰۰ تومان نرخ را در نظر گرفته است؟

پاسخ مربوط به ارزشگذار محترم و مسئولیت آن با ارزشگذار محترم میباشد و به تفصیل در گزارش ارزشیابی مطرح شده است.

سوال دهم علت استفاده از پی برای ۱۱ واحدی برای ارزشگذاری را شرح دهید؟ کدام صنعت معیار تعیین پی بر ای قرار گرفته است ؟

مربوط به ارزشگذار محترم و مسئولیت آن با ارزشگذار محترم میباشد و به تفصیل در گزارش ارزشیابی مطرح شده است.

سوال یازدهم علت رشد حدودی ۲۰ درصدی تولید در سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ چیست ؟

علت رشد مذکور، تعریف و اجرای ریز پروژهایی در قسمتهای مختلف خط تولید بوده که بهینه سازی این تجهیزات منجر به این افزایش شده است و لذا به واسطه همین افزایش و نیز سهم مناسب خمیر مایه تازه در فروش شرکت در پایان سه ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ با افزایش بالای ۲۰ درصدی سود نسبت به بودجه روبرو خواهیم بود.

کد خبر 475209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =