۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
فنر بازار چه زمانی رها می شود؟

سلسله اتفاقاتی در سال جاری در بازار سرمایه رخ داد که باعث تزریق بی‌اعتمادی و بدبینی به بازار شد. به طور مثال اوایل سال با بالا رفتن شاخص شاهد گمانه‌زنی‌ها و نگرانی‌ها بودند که بورس در حال حبابی شدن است.

بعد از آن چندین بار نرخ دلار خوراک و فرآورده‌ها از ۲۸ هزار تومان به نیمایی و برگشت آن و بحث عدم عرضه خودرو در بورس کالا و بحث حقوق دولتی و معادن و ... و در نهایت مساله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که بدون هیچ منطق و توجهی به بازار، دولت روی دستور خود پافشاری کرد و بدون توجه به شرایط رقابت پذیری پتروشیمی‌ها حتی با وجود اینکه ممکن است برخی از پتروشیمی‌ها زیان‌ده شوند آن را تصویب کرد و همواره قیمت گذاری‌های دستوری و دخالت‌ها را شاهد هستیم که همه این موارد باعث بی‌اعتمادی و بدبینی در سهامداران شد، این مساله در کنار این که دولت که با شعارهای بهبود و جبران و اولویت دادن به بورس روی کار آمد.

در کنار این‌ها نبود جریان پول در بازار سرمایه کاملا مشهود است، برای بازار سهام ایران ۴ همت عدد خیلی پایینی در مقایسه با دوران اوج آن در سال جاری است که بالای ۲۰ همت در حال تثبیت بود.

این دو موضوع باعث شده است بازار در این روزها چندان رمقی نداشته باشد و در کنار اینکه دلار همواره به عنوان یک محرک بوده است و این تردیدهای دلاری که در این هفته ایجاد شد به ویژه با کاهشی که در نرخ دلار که از بالای ۵۰ به حوالی ۴۸ هزار تومان در بازار آزاد رسیده است باعث شده که فعالان بازار سرمایه تا حدی تردید کنند و بازاری که بالا نرود طبیعتا حجم عرضه‌ها و فشار فروش‌های آن بالا می‌رود و این باعث شده است شاخص در حوالی یک میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۲میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی قرار گیرد و تا زمانی که جریانات و شوک‌های مثبت به بازار تزریق نشود فنر بازار بین همین اعداد خواهد ماند تا بعداً با جهش دلار، بازار نیز حرکت کند.

  • علی اسکینی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۰۶ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 477817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =