۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
ایران در «بریکس» چه خواهد کرد؟ 

ایران پس از سال‌ها، هفته گذشته به عضویت بریکس درآمد و هرچند هنوز اظهارنظرهای زیادی در این باره شنیده می‌شود مبنی بر تقدم رفع تحریم‌ها بر عضویت در سازمان‌ها و اتحادیه‌های بزرگ، اما بسیاری از مسئولان دولت قبل از این اتفاق به خوبی یاد کرده‌اند و معتقدند این اتفاق می‌تواند اقتصاد کشور را با موقعیت‌های بهتری مواجه سازد.

با این حال در مقابل، منتقدان می‌گویند تا وقتی تحریم‌ها به قوت خود باقی است هر نوع ارتباط اقتصادی در هر سازمان و اتحادیه‌ای با ابهام روبه‌رو است.

امیرعبداللهیان در اوایل ماه جاری در کنفرانس بریکس اعلام کرد، چشم‌اندازها و همکاری مشارکتی در تهران، ایران را شریکی «قابل اعتماد و تأثیرگذار» برای بلوک بریکس کرده است. وی موقعیت جغرافیایی استراتژیک، ذخایر بزرگ نفت و گاز، حمل و نقل و ترانزیت مقرون به صرفه، نیروی انسانی ماهر و فناوری مدرن را از مزیت‌های اصلی اقتصادی کشور برشمرد.
مهدی صفری، معاون او در امور اقتصادی که بخشی از هیأت اعزامی به آفریقای جنوبی بود، نیز گفت: الحاق به بریکس می‌تواند راه را برای بهبود روابط تجاری با کشورهای عضو هموار کند. صفری گفت: عضویت ایران در بریکس باعث ارتقای چندجانبه گرایی و تقویت قدرت سیاسی، اقتصادی و تجاری کشور و همچنین تضعیف یکجانبه‌گرایی می‌شود.
وی اعلام کرد که دیلما روسف، رئیس بانک توسعه ملی (NDB) در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد کرد تا در مورد پیشنهاد ایران برای پیوستن به بانک توسعه چندجانبه که توسط کشورهای عضو بریکس در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد، گفت‌وگو کند. صفری در حاشیه این اجلاس گفت‌وگوهای گسترده‌ای با روسف انجام داد و از جمله درباره پیوستن ایران به این بانک که از سال ۲۰۱۷ در حال انجام است، بحث کرد.
برخی معتقدند NDB می‌تواند جایگزینی برای سوئیفت باشد، همان سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی که بانک‌های ایرانی را پس از بازگرداندن تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸ اخراج کرد. آنها معتقدند، عضویت ایران در بریکس به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز و قطب حمل‌ونقل ترانزیت کشورهای منطقه می‌تواند «پیشنهاد برد-برد» باشد.
از نظر کل ذخایر نفت، ایران در کنار عربستان سعودی و ونزوئلا در میان اعضای بریکس در صدر قرار دارد و انتظار می‌رود نیازهای رو به رشد انرژی کشورهای عضو این بلوک را تامین کند. بر اساس گزارش گمرک ایران، تجارت غیرنفتی بین ایران و پنج عضو بریکس در سال ۲۰۲۲-۲۳ به ۳۸.۴۳ میلیارد دلار افزایش یافت که ۱۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.
بر اساس داده‌های رسمی که اخیرا منتشر شده است، از پنج عضو بریکس، چین با ۳۰.۳۲ میلیارد دلار شریک تجاری اصلی ایران بوده و پس از آن هند با ۴.۹۹ میلیارد دلار، روسیه ۲.۳۲ میلیارد دلار، برزیل ۴۶۶.۵۵ میلیون دلار و آفریقای جنوبی با ۳۲۲.۰۴ میلیون دلار قرار دارند.

  • شماره ۵۰۷ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 478186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =